3321
Sök

angående motor tips till 740.. kommentera

344 Inlägg
11 december 2008
#41
mrbuggy skrev:
sunkmaster skrev:
mrbuggy skrev:

Hur går de me katten dåra..?

det finns ingen på den bilen

SÅ de här gäller inte då??

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor.

ingen aning faktiskt. men eftersom det inte finns nån kat från början och turbo kittet e till den motorn så måste man ju få slänga på det.


Entreprenör
1 784 Inlägg
11 december 2008
#42
sunkmaster skrev:
mrbuggy skrev:
sunkmaster skrev:

det finns ingen på den bilen

SÅ de här gäller inte då??

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor.

ingen aning faktiskt. men eftersom det inte finns nån kat från början och turbo kittet e till den motorn så måste man ju få slänga på det.

Tänkte på de här då!

1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)

344 Inlägg
11 december 2008
#43
mrbuggy skrev:
sunkmaster skrev:
mrbuggy skrev:

SÅ de här gäller inte då??

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor.

ingen aning faktiskt. men eftersom det inte finns nån kat från början och turbo kittet e till den motorn så måste man ju få slänga på det.

Tänkte på de här då!

1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)

jo jag e helt me på noterna men eftersom det e volvo som har sålt kittet så måste man ju få använda det också. eller? annars så visar det sig på besiktningen


Entreprenör
1 784 Inlägg
11 december 2008
#44
sunkmaster skrev:
mrbuggy skrev:
sunkmaster skrev:

ingen aning faktiskt. men eftersom det inte finns nån kat från början och turbo kittet e till den motorn så måste man ju få slänga på det.

Tänkte på de här då!

1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)

jo jag e helt me på noterna men eftersom det e volvo som har sålt kittet så måste man ju få använda det också. eller? annars så visar det sig på besiktningen

de e väl så att DOM vill plocka ihop de kanske..nåja ska bli intressant att höra sen hur de gick.!

344 Inlägg
11 december 2008
#45
mrbuggy skrev:
sunkmaster skrev:
mrbuggy skrev:

Tänkte på de här då!

1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)

jo jag e helt me på noterna men eftersom det e volvo som har sålt kittet så måste man ju få använda det också. eller? annars så visar det sig på besiktningen

de e väl så att DOM vill plocka ihop de kanske..nåja ska bli intressant att höra sen hur de gick.!

a jag hör av mig så får vi se hur det gick smile


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 december 2008
#46
Angående turbokitet för förgasarmotorn så är de inte ett problem bara de sitter på motorn de är gjort för. Iom att volvo gjorde detta kit så är det avgascertifierat.

EDIT:

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor.

De där handlar om att en turbokonverterad motor inte har nått avgascert vilket innebär att den inte går igenom besiktningen eftersom att man inte kan bevisa hurvida den släpper ut miljöfarliga ämnen eller inte.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (11 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

344 Inlägg
11 december 2008
#47
patrikhornfeldt skrev:
Angående turbokitet för förgasar motorn så är de inte ett problem bara de sitter på motorn de är gjort för. Iom att volvo gjorde detta kit så är det avgascertifierat.

EDIT:

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor.

De där handlar om att en turbokonverterad motor inte har nått avgascert vilket innebär att den inte går igenom besiktningen eftersom att man inte kan bevisa hurvida den släpper ut miljöfarliga ämnen eller inte.

då borde det ju inte vara några problem då?


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 december 2008
#48
Nej. Inte om ni är helt hundra på att kitet är gjort för just b230a smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

344 Inlägg
11 december 2008
#49
patrikhornfeldt skrev:
Nej. Inte om ni är helt hundra på att kitet är gjort för just b230a smile

jo men det ska det vara.

men så det e därför man kan slänga in en 5 cylindrig turbo i en 740 och få den godkänd mycke lättare än en 16ventilers turbo?


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 december 2008
#50
sunkmaster skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Nej. Inte om ni är helt hundra på att kitet är gjort för just b230a smile

jo men det ska det vara.

men så det e därför man kan slänga in en 5 cylindrig turbo i en 740 och få den godkänd mycke lättare än en 16ventilers turbo?

De är inte enklare, men du måste ha b204ft motorn för att kunna regga en 16v turbo, alternativt en jävla massa pengar.

De går att registrera en turbokonverterad b234f lagligt förutsatt att du har certifierat den, men detta ska tydligen kosta sex eller om de var sju siffriga belopp. De säger ju sej självt att man inte gör det.



Vet ju att AirOne här på forumet har den sk. "R-Sportsatsen" på en av sina 244or. Men motorn som sitter i den bilen är i grunden en b23a inte en b230a. De är därför ja blir lite fundersam, nu kan de ju hända att den satsen är certifierad för båda motorerna, det har ja ingen koll alls på. Säger bara lycka till! smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

344 Inlägg
11 december 2008
#51
patrikhornfeldt skrev:
sunkmaster skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Nej. Inte om ni är helt hundra på att kitet är gjort för just b230a smile

jo men det ska det vara.

men så det e därför man kan slänga in en 5 cylindrig turbo i en 740 och få den godkänd mycke lättare än en 16ventilers turbo?

De är inte enklare, men du måste ha b204ft motorn för att kunna regga en 16v turbo, alternativt en jävla massa pengar.

De går att registrera en turbokonverterad b234f lagligt förutsatt att du har certifierat den, men detta ska tydligen kosta sex eller om de var sju siffriga belopp. De säger ju sej självt att man inte gör det.



Vet ju att AirOne här på forumet har den sk. "R-Sportsatsen" på en av sina 244or. Men motorn som sitter i den bilen är i grunden en b23a inte en b230a. De är därför ja blir lite fundersam, nu kan de ju hända att den satsen är certifierad för båda motorerna, det har ja ingen koll alls på. Säger bara lycka till! smile

ja vi får väl se hur det går smile


354 Inlägg
12 december 2008
#52
Önskar dig lycka till! smile Kommer det bli någon projekttråd?


huh?
10 427 Inlägg
12 december 2008
#53
patrikhornfeldt skrev:
Mitt förslag är att du petar i en sexa från en 960! De är fränt big_smile

Här har vi en 740 GL -88 med 3,0 sexa som fräser runt på Bilsport Superstage

Dyker upp först vid 0:29 iofs. Rastas hårt wink


344 Inlägg
12 december 2008
#54
jag vill också ut och leka smile


31 Inlägg
22 januari 2009
#55
varför inte åka d24tic bästa en kan åka big_smile



Sök