3889
Sök

bas bas bas, men vilken???

157 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Tja! Återigen denna vanliga fråga då.. Vill att någon som kan hjälper mig med att hitta en bas som kan passa mig. Har kollat runt men blir inte klok på alla olika fabrikat. Basen ska vara 12" och  ha dubbla 4ohm spolar och får kosta max en tusing! Ska ha den i en 850, tänkte köpa en basworx låda från blekingebilradio.se så basen ska passa att spelas i den (sluten 28,3 liter).
Dom jag kollat på är nån bas från orion, RE audio och nyss hitta jag en sida DigiCom.nu med massa billiga pioneer basar. Ska drivas av ett steg som ger 600rmsw i 2 ohm(u-dimension). Och jag lyssnar på allt, föruton tung metal och dansband, gärna mkt djup bas i reggae, Vill att basen ska kännas i kroppen...

kanske nån av dessa:
Pioneer TS-W307D2
Orion C2 124
RE Audio RE 12D4
eller dls hertz eller nåt annat i prisklassen 1000kr.
Någon som kan hjälpa mig?
Senast redigerat av fredriko666 (10 december 2008)

6 558 Inlägg
11 december 2008
jag kan bara tala gott om RE 12d4 orna har själv 2st som jag ger ca 700rms ..har även 2st RE 8or i min andra bil å dom tål mycket effekt så jag röstar för RE hela dan ....allrahelst med tanke på vad dom kostar...å ja bas finns det så att det räcker å blir över i dom...

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Elektriker
1 138 Inlägg
11 december 2008
fixa din topic lite så de ser lite snyggare ut ( bara ett tips )
sen dubbelpost e inte snyggt heller http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=110952
Senast redigerat av daajvid (11 december 2008)

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

329 Inlägg
11 december 2008
du kan ta vilken bas som för du lär inte höra någon skillnad på dom specielt inte när du inte tänker bygga en special uträknad låda för just den basen du väljer.. för dom färdigbyggda låderna brukar aldrig passa så att basen spelar fullt ut och som den ska.. dom brukar skriva passar i lådor från och det kan ju skilja på 20-30 liter mellan minsta och största lådan och det kan ändra mycket på ljudet..

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

Avstängd
6 Inlägg
11 december 2008
Populär bra låda det där , folk som har den kan uttala om det.
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=220 spelar mkt bra i den
Beställnings bas , men värt vänta dom 7dagarna

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 december 2008
RE eller orion lägger jag min röst på.. Båda avger skaplig djupbas. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Avstängd
6 Inlägg
11 december 2008
Tokken skrev:

har du samma låda ? testat eller?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 december 2008
DaDaBenZ skrev:
Tokken skrev:

har du samma låda ? testat eller?

Mjaa.. eller basarna har jag provat.. Och det var mitt förslag bara. Fast nu spelar det ju ingen
roll direkt.. eller hur? smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2lateuloose
543 Inlägg
11 december 2008
Du har inte lite krav du inte!! ,,, varför just en 12"?? ,,,, jag körde en DD 10" i min 855 & den kickade mina orion 12" lätt! ,, 1lax för en bas lät lite i minsta laget om du vill att basen ska kännas !!--- fast man är väl lite olika kräsen?

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

157 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
Krav och Krav... Det finns ju många på gorg som ger tips på grejer för dom pengarna som varje fall jag litar på... Dom flesta här har bättre kunskaper och erfarenheter än vad jag har... Anledningen till att jag vill ha en 12" är för att få ut djupare bas, har läst här att 12" är bättre än 10" då, och självklart även vilken låda man bygger(om man bygger).
Och hade jag velat ha perfekt ljud hade jag försökt mig på att göra en egen, men nu var det så jävla bra pris på den lådan jag tänkt köpa så. Och undrade därför om någon vet vilken bas som trivs där.. Tvivlar på att jag kan hitta meterial till att bygga själv för 500 kr, om man räknar med bensin för att åka runt, o tiden är också pengar:P 
Kräver alltså inte nått fin fint ljud och ska heller inte tävla med det:P!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 december 2008
jao..pioneern ä ju jävligt pris värd o dunkar på bra me djupbas:)
dls e väl inget för de kravet..
inte hertzen egentligen heller..
men dom kan du spela lite av bägge me..

skulle kört på pion jag iaf.smile

den ä ju även i 2x4ohm:)
sen har ja haft bilen smockad i pio grejjor så ja vet att de dunkar på bra...
Senast redigerat av pattilatti2 (11 december 2008)

6 851 Inlägg
11 december 2008
Ska säga att du kanske skulle kolla på en Carpower Blackbass, för 1190:-, lite över din budget. Denna har jag testat i portad låda och måste säga att den spela på bra för de pengarna, dock så har jag enbart haft portad låda till denna bas. Skulle kunna räkna upp massa oilka basar som spelar på djupbas, men då hamnar priset på högre summa.

Men jag tänkte även säga att en 12" inte alltid spelar djupare än vad tex. en 10" gör.Annars har jag min Hertz HX 250D (10") till salu. Denna kan du få djup bas ur om du så vill ha det.Ta det isf. via PM

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 december 2008
TT-Avant skrev:
Ska säga att du kanske skulle kolla på en Carpower Blackbass, för 1190:-, lite över din budget. Denna har jag testat i portad låda och måste säga att den spela på bra för de pengarna, dock så har jag enbart haft portad låda till denna bas. Skulle kunna räkna upp massa oilka basar som spelar på djupbas, men då hamnar priset på högre summa.

Men jag tänkte även säga att en 12" inte alltid spelar djupare än vad tex. en 10" gör.Annars har jag min Hertz HX 250D (10") till salu. Denna kan du få djup bas ur om du så vill ha det.Ta det isf. via PM

Kör ju själv med lillebror BB10... Kört både basreflex (avstämd till 35Hz) och slutet (vilket jag har nu, högre avstämning JA men mkt bättre respons och "klipp" i basen).
Delar den för övrigt runt 40-45Hz 12db/okt.
Kan mao inte annat än hålla med TT här smile Sedan att det inte var inställt för att spela högt även med basreflexlådan så kunda jag kräma på så att det slog i öronen och vid vissa stygga bassvep kittlade det skönt i kistan.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
12 december 2008
carpower blackbass är det riktigt klipp i har också bara hört den i portad låda.!

Sök