3346
Sök

Obetald faktura - polisanmälan ?

1 915 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Tja!

Har lite funderingar....

Det är som så att för 3månader sedan så var jag och 2 till på ett jobb 40mil bort, jag och en till var anställda och så var chefen med oxå.

Vi bodde på ett hotell de 3nätterna vi var där o jobbade, som chefen bokat.

Både jag o den andra killen blev uppsagda för 2 månader sedan, då chefen ska avregistrera firman då inte firmans ekonomi är den bästa och blivit mindre o mindre jobb..(vet inte om han gjort det än)
Sist jag hörde nåt så hade han skulder på några hundra tusen, så det har nog gått dåligt ett tag....

Häromdagen fick jag ett mail från hotellet vi bodde på.
De hade fortfarande inte fått betalt för de nätterna vi bodde där och de hade bifogat en faktura, de skrev att vi hade checkat in med falskt företagsnamn då det företaget som var på pappret inte fanns och detta är ett brott.
Om de inte har fått pengarna senast på måndag så skulle de polisanmäla oss, en och en pga detta.

När vi checkade in på hotellet så fick vi alla 3 skriva i nåt formulär med våra uppgifter, så de har ju alla uppgifter på oss.

Jag mailade tillbaks till dom och beklagade att de inte fått pengar och att det inte var nåt jag kunde göra nånting åt.
Det var ju chefen som bokade hotellet och även han som ska betala det.
Sen att företagsnamnet inte stämmer vet jag inte riktigt varför han uppgett fel namn, adressen stämmde iaf.

Vet att vi presenterade oss med rätt företagsnamn när vi checkade in på hotellet och även ett par gånger när vi ringde dit under tiden vi jobbade i den staden.

Jag skrev iaf till dom att den enda de kan polisanmäla om de gör det är chefen, då det är han som bokat och han som ska betala.
jag har ju ingen skyldighet att betala hans räkningar.
Gav dom även de rätta namnuppgifterna på företaget

Tog sedan kontakt med chefen och han sa att han genast skulle ringa dom.
Sedan dess har han inte svarat på mail,sms ´, när jag frågat hur det gått.

Jag vet iof inte varför han skulle ringa dom, det han borde gjort på en gång är ju att betala fakturan som skulle varit betald för 2 månader sedan.

Vad tror ni, är detta nåt jag kan bli anmäld för ?
Funderar på om jag ska betala för mitt hotellrum och sedan kräva chefen på pengar, även fast det kanske blir svårt att få pengarna av chefen.

Men jag vill inte ha någon polisanmälan på mig.

Ang fel företagsnamn så är det ju inget som varken jag eller den andra killen visste nåt om, då det är chefen som alltid ordnar med bokningar av hotell och betalar dom.

Alla tips o råd är välkommna.

Mvh Larsson

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

672 Inlägg
12 december 2008
Skulle de inte va en bättre ide att ringa upp hotellet personligen ist för att maila... skulle nog underlätta.

Som bokare så borde man väll va de som ska betala.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 december 2008
Jag vet inte om du kan bli anmäld eller betalnings skyldig... men jag hade betalat min del iaf för att vara på den säkra sidan.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
12 december 2008
Åk till polisen och fråga hur du ska göra och om du är skyldig att betala.

8 883 Inlägg
12 december 2008
Låter märkligt att du fått en faktura via mail. Elektroniska fakturor är inte gilltiga ifall inte köparen godkänt den i förväg.
Men för att du ska vara på den säkra sidan så ska du bestrida fakturan.
De kan då inte exempelvis skicka fakturan till inkasso eller till kronofogden (de kan, men det är verkningslöst eftersom har uppsått en tvist och ska tas i tingsrätten).

Fotograf på tierpidag.se

1 915 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Fakturan är en bifogad pdf.
Det står beloppet för 3st nätter x 3 personer och så står det firmans namn, som iof inte stämmer så bra, bara adressen som stämmer,
men det är ju ingen faktura i mitt namn. Så sett borde jag inte ens bry mig om fakturan och lagbrott för att ha uppgett falskt företagsnamn är inget de kan anmäla mig för, jag kan ju omöjligt veta vad chefen säger när han bokar. Chefens namn står på fakturan som referens.

Jag antar att hotellet mailade de andra oxå, men har bara pratat med chefen och han hade inte fått nåt mail sa han då.
Men tycker det e konstigt om bara jag fick mailet, alla fyllde i sin mailadress, tror han fått mailet även fast han inte erkänner det.

Hade jag haft bra ekonomi hade jag betalat min del direkt, även fast det e chefen som ska betala.
Men det är 1/3 av månadslönen nu (a-kassa) och det är lite kärvt som det är nu, så har svårt att betala oxå....

Får se om jag får tag på chefen i morgon eller om jag kontaktar hotellet, eller går till polisen och kollar läget med dom.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 december 2008
Om jag hade vart i din situation, hade jag först ring till konsumentverket för veta vilka möjligheter som finns och vem som är ansvarigt för rummen inbetalningar. De kan vägleda dig om vad du ska göra.
Jag tror inte att hotel kan göra en polisanmälan mot dig som var anställd däremot kan de göra det mot arbetgivare enbart på grund att företagetsnamn inte finns och kan bekräfta detta som bedräglig.
Men som sagt, hör med konsumentverket.
Jag ha försök att ringa dom men idag (fredag) är det stängt men de har öppet måndag till torsdag.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 924 Inlägg
12 december 2008
Jag tror dessvärre du måste betala skulden (alt. delbetala av skulden enl ö.k) och sedan driva det vidare med konsumentverket och rättsligt mot din arbetsgivare för att få tillbaka utlagda pengar, det är ju du personligen som bott på hotellet.

Hur kom det sig att hotellet hade din e-mail?
Vad har de mer för uppgifter på dig personligen?

....och du, i sådana här ärrenden är e-mail ineffektivt och gör bara problemet större i vissa fall pga att mail kan tolkas som arrogant... det är Ödmjukhet genom personlig telekontakt eller besök du når framgång på här.

~ Life is short, have FUN! ~

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
12 december 2008
larsson.m skrev:
Fakturan är en bifogad pdf.
Det står beloppet för 3st nätter x 3 personer och så står det firmans namn, som iof inte stämmer så bra, bara adressen som stämmer,
men det är ju ingen faktura i mitt namn. Chefens namn står på fakturan som referens.

Tycker det är ganska uppenbart att du inte gjort något fel?
Du är anställd på ett företag som inte betalat en faktura. Att du bott på hotellet har egentligen ingenting med saken att göra. Du har ju tydligt ingen inblandning i fakturan.

Jag skulle avvaktat, ev kontaktat konsumentvägledningen för att få råd och vara på den säkra sidan. En polisanmälan mot dig personligen från hotellet kan jag nästan garantera inte skulle leda ngnstans. Varför öht polisanmäla? Det är väl kronofogden dom ska vända sig till. Ang. bedrägeriet så gäller polisanmälan men det har ju du inte heller något att göra med och det skulle polisen också ganska omgående komma fram till.

Men ring även hotellet för att visa på god vilja.

/ichi

1 915 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Nej, jag har ju inte gjort något fel, har bara sovit på ett hotell som företaget bokat o skall betala.

Var till polisen förut o pratade med dom.
Det var inget fall för polisen, skulle det bli anmälan så läggs det ner direkt.
Det var helt klart för dom att chefen är den som bokat och även han som ska betala, hotellet kan ej kräva pengar av oss som var anställda
De tyckte jag skulle ringa hotellet och prata med dom o förklara läget.

Jag ringde hotellet, de sa att de struntar i vem som betalar, bara de får pengarna.
Men eftersom inte företaget betalt så kommer de att kräva oss på pengar en och en, för varje rum vi bodde på, då vi var inskrivna i våra egna namn på rummen, sen var det skitsamma att chefen har bokat och ska betala sa de.
Om inte pengarna fanns på deras konto på måndag skulle de lämna vidare till kronofogden, sa de.

Kan de göra så ?
Enda fakturan som finns är ju till företaget, måste de inte skicka en första faktura till mig o sen även påminnelse osv innan de kan lämna vidare till kronofogden ?

Fick tag i han som äger företaget förut, frågade om han hade ordnat allt med hotellet och han svarade att allt var ordnat.
Sa då till han att jag nyss hade pratat med hotellet o de hade inte hört nånting från chefen.
Men då snackade de bara skit på hotellet, för han hade ju pratat med dom sa han.....
Sen sa han att hans företag var i nån likviditet och han hade inte längre tillgång till konton osv utan det var nån revisor som skötte allt nu och även om företaget skulle betala hotellet så skulle hotellet bli skyldiga att betala tillbaks, pga denna likviditet saken...
Revisorn skulle ringa hotellet på måndag och ordna upp allt...
Nån som vet vad han kan ha menat med att firman var i likviditet ?

Jag har svårt att tro att det chefen sa är sant..
Vill absolut inte ha nån betalningsanmärkning på mig.

Hotellet skulle höra av sig på måndag till mig o berätta om de har fått betalt eller inte.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 december 2008
1) Hotel kan inte kräva pengar i från dig.
2) Om dom skulle göra det, dom kan inte göra det per telefon.
3) om dom vill kräva pengar från dig, det ska vara per rekomenderad brev.
4) Eftersom dom inte kan kräva från dig, du behöver inte vara oroligt.
5) Om hotelet fortsätter att kräva från dig, du kan med allt rätt för dig göra en polis anmällan mot hotelet för trakasering, och hotelse (hota) utan att medela hotelet.
Som jag skrev innan, på måndag ring till kosumemtverket eller arn för att få mer kött på ben.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

-utan 940
1 728 Inlägg
12 december 2008
Jobbig situation, din chef verkar inte vara seriös. Att hamna i något register ska man undvika, det är tillräckligt svårt ändå att få jobb. Det bästa vore om du kunde betala din del och sedan bestrida det och kanske få pengarna tillbaka. En polisanmälan kan bli dyrare i längden om du går miste om en anställning och du kanske ändå åker på att betala räkningen.

1 915 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Min fd chef o nej, han är inte så seriös o bryr sig inte mkt om skulder verkar de som..
Polisen här i stan var iaf på min sida.

Om hotellet skulle skicka till kronofogden på mig, så gör dom ju helt fel, eftersom jag inte fått en första räkning och sedan påminnelse osv, enda fakturan från hotellet är ju till företaget.

Men om de skickar till fogden så läggs det väl på 600:- eller nåt i avgifter
Men även om de gör fel så får jag ju ändå en anmärkning på mig och det försvinner väl inte i första taget även om jag överklagar pga att hotellet inte skickat någon faktura direkt till mig först..

Får väl se på måndag när hotellet hör av sig hur det blir.
Ska försöka kontakta konsumentvägledningen oxå och se om de kan ge nåt råd.

Annars får jag väl betala mitt rum så iaf jag slipper kronofogden, men blir nog svårt att få pengarna tillbaks från fd chefen o har inte de pengarna nu så måste låna dom av nån för att kunna betala o måste ju betalas tillbaks sen....
*suck*

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

8 883 Inlägg
12 december 2008
alain skrev:
1) Hotel kan inte kräva pengar i från dig.
2) Om dom skulle göra det, dom kan inte göra det per telefon.
3) om dom vill kräva pengar från dig, det ska vara per rekomenderad brev.
4) Eftersom dom inte kan kräva från dig, du behöver inte vara oroligt.
5) Om hotelet fortsätter att kräva från dig, du kan med allt rätt för dig göra en polis anmällan mot hotelet för trakasering, och hotelse (hota) utan att medela hotelet.
Som jag skrev innan, på måndag ring till kosumemtverket eller arn för att få mer kött på ben.

3an i ditt inlägg är ju käpprätt FEL vad had du fått det i från?

Man måste för det första ha skickat ut en påminelse innan man överhuvudtaget kan gå till kronofogden med sin fodran.
och är fakturan desumtom bestriden som jag skrev i mitt första inlägg så handläger kronofogden inte ens ärendet, utan det är en sak för tingsrätten.

4an och 5 an är ju helt galet det med, gissar du fram dina svar eller?
Alla krav man har mot sig som är felaktiga måste bestridas annars lär fakturorna gå till inkasso

Fotograf på tierpidag.se

8 883 Inlägg
12 december 2008
larsson.m skrev:
Min fd chef o nej, han är inte så seriös o bryr sig inte mkt om skulder verkar de som..
Polisen här i stan var iaf på min sida.

Om hotellet skulle skicka till kronofogden på mig, så gör dom ju helt fel, eftersom jag inte fått en första räkning och sedan påminnelse osv, enda fakturan från hotellet är ju till företaget.

Men om de skickar till fogden så läggs det väl på 600:- eller nåt i avgifter
Men även om de gör fel så får jag ju ändå en anmärkning på mig och det försvinner väl inte i första taget även om jag överklagar pga att hotellet inte skickat någon faktura direkt till mig först..

Får väl se på måndag när hotellet hör av sig hur det blir.
Ska försöka kontakta konsumentvägledningen oxå och se om de kan ge nåt råd.

Annars får jag väl betala mitt rum så iaf jag slipper kronofogden, men blir nog svårt att få pengarna tillbaks från fd chefen o har inte de pengarna nu så måste låna dom av nån för att kunna betala o måste ju betalas tillbaks sen....
*suck*

Varför tar du inte bara fakturan och skriv BESTRIDER på den och skicka till hotellet. Ta en kopia som du behåller själv, vill du så kan du skicka det som rek men är inget måste.

Fotograf på tierpidag.se

Muttley
12 december 2008
Den som kräver pengar måste då gå till domstol för att bevisa sitt krav. Den som förlorar i domstolen måste betala rättegångskostnaderna. Har man en gång fått en betalningsanmärkning går det oftast inte att få bort den inom tre år. En betalningsanmärkning sätts inte av Kronofogden, utan av kreditupplysningsföretagen.

du har ju bestridit detta då du anser du inte är betalningskyldig. då får företaget dra upp dig till rätten, om du förlorar måste du betala både beloppet hotellet vill ha och rättegången.
men om du har rätt är de ju väldigt synd om hotellet smile

8 883 Inlägg
12 december 2008
tkd_rille skrev:
Den som kräver pengar måste då gå till domstol för att bevisa sitt krav. Den som förlorar i domstolen måste betala rättegångskostnaderna. Har man en gång fått en betalningsanmärkning går det oftast inte att få bort den inom tre år. En betalningsanmärkning sätts inte av Kronofogden, utan av kreditupplysningsföretagen.

du har ju bestridit detta då du anser du inte är betalningskyldig. då får företaget dra upp dig till rätten, om du förlorar måste du betala både beloppet hotellet vill ha och rättegången.

Går det upp i Tingsrätten så lär det bli ett "småmål" dvs parterna betalar sina egna kostnader.

och han har inte bestridit fakturan än utan måste göra det rätt omgående.
Senast redigerat av Hamilton (12 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Muttley
12 december 2008
Hamilton skrev:
tkd_rille skrev:

Går det upp i Tingsrätten så lär det bli ett "småmål" dvs parterna betalar sina egna kostnader.

och han har inte bestridit fakturan än utan måste göra det rätt omgående.

En privatperson har rätt att bestrida kravet inom en viss ganska kort tid. Den som kräver pengar måste då gå till domstol för att bevisa sitt krav. Den som förlorar i domstolen måste betala rättegångskostnaderna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kronofogden

enligt info betalar den som förlorar. finns även källor på wikipedia för den som vill läsa mer om det!.

1 915 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Det är väl svårt för mig att bestrida en faktura som jag fått via mail som är till ett företag jag jobbade på för några månader sedan.. ? Jag har ju inget med deras räkningar att göra.

Hade den varit i mitt namn så hade jag självklart bestridit den direkt då jag inte har nåt med bokning eller betalning av hotell att göra.
Men vad jag fattat på henne jag pratade med på hotellet så om inte fakturan till företaget blev betald så skulle hon gå till kronofogden, men då med krav till var o en, alltså inte längre till firman utan till oss privat.

Men tycker att isåfall måste hon väl skicka en första faktura till oss privat, så vi får en chans att betala den eller bestrida.
Även om jag skulle betala nu så är det ju fortfarande en faktura till företaget och den är ju på x3 beloppet, den måste ju delas upp först isåfall.

Den andra killen som var anställd då och med på hotellet hade kontaktat chefen när han fick mail från hotellet, chefen hade då sagt att allt var ordnat och han behöver inte oroa sig, det var i tisdags, i dag fredag när jag pratade med hotellet hade de fortfarande inte hört nåt från chefen....
Är så trött på allt ljugande.........

Hamilton skrev:
Varför tar du inte bara fakturan och skriv BESTRIDER på den och skicka till hotellet. Ta en kopia som du behåller själv, vill du så kan du skicka det som rek men är inget måste.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Muttley
12 december 2008
men har hotellet skickat fakturan till dig med företagets såkallade namn?. och inte ditt namn?. då kan de ju heller inte skicka de till kronofogden, utan måste skicka en privat faktura med ditt namn så du kan bestrida den, sen måste de även skicka en påminelse med detta innan de kan skicka det till kronofogden.

men bestrider du då den privata fakturan på dig så måste de ta upp målet i domstolen innan de kan använda sig utav kronofogden för att driva in pengar på dig. och där bestämmer domstolen vem som har rätt.

larsson.m skrev:
Det är väl svårt för mig att bestrida en faktura som jag fått via mail som är till ett företag jag jobbade på för några månader sedan.. ? Jag har ju inget med deras räkningar att göra.

Hade den varit i mitt namn så hade jag självklart bestridit den direkt då jag inte har nåt med bokning eller betalning av hotell att göra.
Men vad jag fattat på henne jag pratade med på hotellet så om inte fakturan till företaget blev betald så skulle hon gå till kronofogden, men då med krav till var o en, alltså inte längre till firman utan till oss privat.

Men tycker att isåfall måste hon väl skicka en första faktura till oss privat, så vi får en chans att betala den eller bestrida.
Även om jag skulle betala nu så är det ju fortfarande en faktura till företaget och den är ju på x3 beloppet, den måste ju delas upp först isåfall.

Den andra killen som var anställd då och med på hotellet hade kontaktat chefen när han fick mail från hotellet, chefen hade då sagt att allt var ordnat och han behöver inte oroa sig, det var i tisdags, i dag fredag när jag pratade med hotellet hade de fortfarande inte hört nåt från chefen....
Är så trött på allt ljugande.........

Hamilton skrev:

Sök