3522
Sök

Vilken svensk bil ska jag välja? 9-3SS eller S40N?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 december 2008
#81
v50sport skrev:
Elda skrev:
v50sport skrev:
Jag hade valt volvon ;-) ...som Dansken säger så välj framför allt volvon om du är ute efter att trimma bilen, T.ex. Autotech har väldigt många olika "trimsteg" att välja bland. Men sen att styla, så fungerar det jättebra med en s40N/V50 till det också!, finns riktigt fina.

Vill bara påpeka att saab och volvo har ganska lika förutsättningar för trimmning, Sen att saaben är klart snyggare orginal och att allt som behövs är en sänking och andra fälgar är ju en smaksak smile

Min motor är fortfarande helt orörd, (på 360 hk)...Det är ju sånt det handlar om också!, jag e helt säker på att man kan få i 350-400 hk i en saab, inget snack om saken!, MEN Det är en prisfråga också!, på en saab måste man kanske byta kolvar, stakar. Och då springer notan iväg =/

Men jag vet inte när man måste .göra det i en saab, men i min så måste kolvar och stakar bytas när bilen når lite mer än 400 hk.

Någon som vet när det är dags att byta på saab? kan vara lite kul å få reda på det! smile

Ingen aning på t8orna men t5orna hänger med till dryga 400 vad jag vet, tror faktiskt att de ligger där i krokarna men Maptun byter över 300pollar.

Rock'n Roll

dalmasens
18 december 2008
#82
Tycker helt klart Saaben. Funderar faktiskt sj på en sådan för tillfället.
Grymt skön bil

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
18 december 2008
#83
v50sport skrev:
Elda skrev:
v50sport skrev:
Jag hade valt volvon ;-) ...som Dansken säger så välj framför allt volvon om du är ute efter att trimma bilen, T.ex. Autotech har väldigt många olika "trimsteg" att välja bland. Men sen att styla, så fungerar det jättebra med en s40N/V50 till det också!, finns riktigt fina.

Vill bara påpeka att saab och volvo har ganska lika förutsättningar för trimmning, Sen att saaben är klart snyggare orginal och att allt som behövs är en sänking och andra fälgar är ju en smaksak smile

Min motor är fortfarande helt orörd, (på 360 hk)...Det är ju sånt det handlar om också!, jag e helt säker på att man kan få i 350-400 hk i en saab, inget snack om saken!, MEN Det är en prisfråga också!, på en saab måste man kanske byta kolvar, stakar. Och då springer notan iväg =/

Men jag vet inte när man måste .göra det i en saab, men i min så måste kolvar och stakar bytas när bilen når lite mer än 400 hk.

Någon som vet när det är dags att byta på saab? kan vara lite kul å få reda på det! smile

Finns folk här på garaget som jobbar på MapTun så kolla med dom smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Avstängd
512 Inlägg
18 december 2008
#84
Saab 9-3 är bättre än 9-5, men Saabs växelådsrykte, och dessa Turbohaverier och detta med vevhusventilationen, och Saab tar det inte på garantin! Samt att försäkringsbolgagen säger nej, för att det är konstruktionsfel, och hänvisar tillbaka till Saab! Kan bli väldigt dyrt! Volvo är skottsäkra på motor och växelådor, har haft lite framvagnsproblem på S80/V70, men detta är gratis i jämförelse.

Och JA, Volvo har bredare och bättre motorprogram än Saab, Törstiga! Ehh V6 i en Saab, hittad nån Izuzu spis även där? Som med 9-5 Dieseln, knackar som en Scania och drar lika mycket bränsle! Volvos nya lilldiesel går på under 0,45!

1 019 Inlägg
18 december 2008
#85
Crozzfire skrev:
Saab 9-3 är bättre än 9-5, men Saabs växelådsrykte, och dessa Turbohaverier och detta med vevhusventilationen, och Saab tar det inte på garantin! Samt att försäkringsbolgagen säger nej, för att det är konstruktionsfel, och hänvisar tillbaka till Saab!

Hur många rasade växellåder på 9-3ss/sc känner du till? Eller är det just ett rykte?

Varför dra upp turbohaveri och vevhusventialtionsproblem som är typiska för 9-5 när det frågas om 9-3?

Crozzfire skrev:
Och JA, Volvo har bredare och bättre motorprogram än Saab, Törstiga! Ehh V6 i en Saab, hittad nån Izuzu spis även där? Som med 9-5 Dieseln, knackar som en Scania och drar lika mycket bränsle! Volvos nya lilldiesel går på under 0,45!

Nej, det sitter ingen Isuzu-sexa i 9-3. Jag var inne på Saabs och Volvos sida och räknade till 9 olika motorer hos respektive tillverkare. (93ss vs S40)


Avstängd
512 Inlägg
18 december 2008
#86
Jo men Saab har 1.8 samt 2.0. men tror det är samma motor, bara olika ladd...

655 Inlägg
18 december 2008
#87
Helt klart saaben;) varför byta ner sig till en volvo;) hehe


Avstängd
512 Inlägg
18 december 2008
#88
Ja inte står man med huven öppen..haha, snart är Saab kinesiskt, eller än bättre nedlagd!

904 Inlägg
18 december 2008
#89
Elda skrev:
Crozzfire skrev:
Jo men Saab har 1.8 samt 2.0. men tror det är samma motor, bara olika ladd...

Wooo.. Snacka om att idiotförklara sig själv..

på 9-3SS är de ju just så.. står 1,8 på bakluckan men är en 2,0 med lägre ladd än de övriga modellerna

De ska va gött å leva

1 019 Inlägg
18 december 2008
#90
MrVain skrev:
Elda skrev:
Crozzfire skrev:
Jo men Saab har 1.8 samt 2.0. men tror det är samma motor, bara olika ladd...

Wooo.. Snacka om att idiotförklara sig själv..

på 9-3SS är de ju just så.. står 1,8 på bakluckan men är en 2,0 med lägre ladd än de övriga modellerna

1.8t är egentligen en 2.0'a men 1.8i är en 1.8.


Saabvilde!
1 708 Inlägg
18 december 2008
#91
Crozzfire skrev:
Saab 9-3 är bättre än 9-5, men Saabs växelådsrykte, och dessa Turbohaverier och detta med vevhusventilationen, och Saab tar det inte på garantin! Samt att försäkringsbolgagen säger nej, för att det är konstruktionsfel, och hänvisar tillbaka till Saab! Kan bli väldigt dyrt! Volvo är skottsäkra på motor och växelådor, har haft lite framvagnsproblem på S80/V70, men detta är gratis i jämförelse.

Och JA, Volvo har bredare och bättre motorprogram än Saab, Törstiga! Ehh V6 i en Saab, hittad nån Izuzu spis även där? Som med 9-5 Dieseln, knackar som en Scania och drar lika mycket bränsle! Volvos nya lilldiesel går på under 0,45!



Detta har ju inget med tråden att göra? Han tänker köpa en "top of the line" modell. Inte en jävla diesel.
Förresten har Saab en jäkla massa motorer att välja bland.

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
18 december 2008
#92
Garfield skrev:
MrVain skrev:
Elda skrev:

Wooo.. Snacka om att idiotförklara sig själv..

på 9-3SS är de ju just så.. står 1,8 på bakluckan men är en 2,0 med lägre ladd än de övriga modellerna

1.8t är egentligen en 2.0'a men 1.8i är en 1.8.

Det är möjligt det, aldrig tänkt på det! Vet iaf att 1.8i är en Opelmotor wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

3 121 Inlägg
18 december 2008
#93
Smutskastning i all ära och att folk gillar sitt märke osv, men vafan, är det inte lättare att vara tyst än att sprida felaktigheter.

Den 6-vxl lådan i Saabs Aero är i princip odödlig om man inte ska plocka ut +500hk...

Vilka motor som sitter i respektive modellserier är väl oerhört ointressant, diskussionen gällde T5 kontra Aero...


1 418 Inlägg
18 december 2008
#94
Larsson_Power skrev:
Garfield skrev:
MrVain skrev:

på 9-3SS är de ju just så.. står 1,8 på bakluckan men är en 2,0 med lägre ladd än de övriga modellerna

1.8t är egentligen en 2.0'a men 1.8i är en 1.8.

Det är möjligt det, aldrig tänkt på det! Vet iaf att 1.8i är en Opelmotor wink

saab är ju inget annat idag än en opel med saab emblem så... smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Avstängd
512 Inlägg
18 december 2008
#95
Ja det är en Opel! Men synd bara att Saabs skitmotorer skulle ned i denna! För nya 9-3 är snygg! Och detta med växelådorna, har 2 st gubbar på jobbet som har bytt lådor! de är 55+ år, och inte är det några "odödliga" lådor, med 550+ hästar..Saab gjorde och bytte låda, sen fick man hålla in backspärren för att lägga in 2 an...haha

3 121 Inlägg
18 december 2008
#96
Crozzfire skrev:
Ja det är en Opel! Men synd bara att Saabs skitmotorer skulle ned i denna! För nya 9-3 är snygg! Och detta med växelådorna, har 2 st gubbar på jobbet som har bytt lådor! de är 55+ år, och inte är det några "odödliga" lådor, med 550+ hästar..Saab gjorde och bytte låda, sen fick man hålla in backspärren för att lägga in 2 an...haha

Hade de den 6-vxl lådan som sitter i 9-3 SS/SC Aero???

Kör de 1.8i kan jag förstå för det är en klen låda från en gammal Vectra (känns igen på att den har backen uppe till höger)  och den är inget vidare...
Senast redigerat av viccoA (18 december 2008)


Avstängd
512 Inlägg
18 december 2008
#97
För jag hoppas att du menar nya modellen av 9-3??? För den gamla är vidrigt ful!

3 121 Inlägg
18 december 2008
#98
Crozzfire skrev:
För jag hoppas att du menar nya modellen av 9-3??? För den gamla är vidrigt ful!

Nu är det nog bättre du försvinner från tråden.
I all välmening, klart som fasen det är nya modellen!
Har du skrivit dina inlägg och syftat på gamla modellen då eller?

2003-2005 stod de väl klart och tydligt på första sidan. Det innebär 9-3 SS/SC Aero med 2.0T-motorn.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
18 december 2008
#99
Crozzfire skrev:
Ja det är en Opel! Men synd bara att Saabs skitmotorer skulle ned i denna! För nya 9-3 är snygg! Och detta med växelådorna, har 2 st gubbar på jobbet som har bytt lådor! de är 55+ år, och inte är det några "odödliga" lådor, med 550+ hästar..Saab gjorde och bytte låda, sen fick man hålla in backspärren för att lägga in 2 an...haha

Snacka om att vara inställd på hat mot biltillverkare. roll

Grabben, du skämmer ut dig själv, bäst att bara vara tyst?



On topic så skulle jag ta Saaben, gillar den skarpt faktiskt.
Senast redigerat av Siarnaq (18 december 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

OEM <3
6 957 Inlägg
18 december 2008
#100
Elda skrev:
MrVain skrev:
Elda skrev:

Wooo.. Snacka om att idiotförklara sig själv..

på 9-3SS är de ju just så.. står 1,8 på bakluckan men är en 2,0 med lägre ladd än de övriga modellerna

Hmm.. nu fick ju min kommentar en helt annan dimension tongue

Yttra dig inte om du inte har koll på saker!
Är man smart så köper man en 1.8t å chippar..om man inte vill åka Aero då förstås.

Saab 9-3 är bättre än 9-5, men Saabs växelådsrykte, och dessa Turbohaverier och detta med vevhusventilationen, och Saab tar det inte på garantin! Samt att försäkringsbolgagen säger nej, för att det är konstruktionsfel, och hänvisar tillbaka till Saab! Kan bli väldigt dyrt! Volvo är skottsäkra på motor och växelådor, har haft lite framvagnsproblem på S80/V70, men detta är gratis i jämförelse.

Tråkigt att de där hände för Saab..för idag är de som bortblåst, Åker en Aero 2.0T med 6 vxl låda..de
går INTE jämföra med min gamla..tro mig.

Synd att fördomar sitter i så länge..

Mvh

OEM <3


Sök