3850
Sök

max storlek på fälg ?

94 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#1
hej ! ja har hört att man bara får ha en viss brädd på däcken tex om man har 195 orginal så får man bara gå upp till 205, är det så på tumen på fälgarna, hörde att man får ha max 16" till volvo 740 , stämmer det `??? enligt lagen alltså, mvh
Senast redigerat av muckert (15 december 2008)


Mästare
2 947 Inlägg
15 december 2008
#2
Ska väl stå i papprena till bilen?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 december 2008
#3
får man verkligen ha större storlek än bilen ä registerad med?


961 Inlägg
15 december 2008
#4
tror de får skilja 5 %

Pure DieselPower

337 Inlägg
15 december 2008
#5
Får skilja max +/- 5% på däckens rullomkrets. Vad gäller fälgen så får den bara inte ta i någonstans eller sticka utanför skärmkanterna smile


3 295 Inlägg
15 december 2008
#6
jag ahr hört talas om att man inte får köra för fort, stämmer det??  wink


5 089 Inlägg
15 december 2008
#7
5% lagen togs bort för 2-3 år sedan.. man får ha hur stora hjul som helst. sålänge dom inte tar i, eller sticketr utanför skärmkanten... men på helbilsgodkända bilar kan det vara lite lurigt..från besiktningsman till besiktingsman. dom flesta bryr sig inte, sålänge hastighetindex är rätt.

\Lindgren

Mekaniker
472 Inlägg
15 december 2008
#8
Rullomkrätsen ska ju vara samma. Min bil är reggad med 16"orginal men jag har 20" det är ingen fara..

BMW-tok

Nismo
758 Inlägg
15 december 2008
#9
Jag besikta min bil med 18", en 740.. Inget gnäll, 225or på. Fick kapa upp skärmkanterna lite bara!

337 Inlägg
15 december 2008
#10
FLindgren skrev:
5% lagen togs bort för 2-3 år sedan.. man får ha hur stora hjul som helst. sålänge dom inte tar i, eller sticketr utanför skärmkanten... men på helbilsgodkända bilar kan det vara lite lurigt..från besiktningsman till besiktingsman. dom flesta bryr sig inte, sålänge hastighetindex är rätt.

Så du menar att jag får ha däck så när min hastighetsmätare visar 100km/h så kör jag i typ 140km/h?! Knappast!!!


Darth Vader
1 644 Inlägg
15 december 2008
#11
Eiiiiik skrev:
FLindgren skrev:
sålänge hastighetindex är rätt.

Så du menar att jag får ha däck så när min hastighetsmätare visar 100km/h så kör jag i typ 140km/h?! Knappast!!!

Läs hela inlögget
Senast redigerat av DoWahDiddy (15 december 2008)

Braaaaap?

337 Inlägg
15 december 2008
#12
DoWahDiddy skrev:
Eiiiiik skrev:
FLindgren skrev:
sålänge hastighetindex är rätt.

Så du menar att jag får ha däck så när min hastighetsmätare visar 100km/h så kör jag i typ 140km/h?! Knappast!!!

Läs hela inlögget

Med hastighetsindex menas ju bara att däcket ska klara bilens maxhastighet...

t = 190 km/h
h = 220 km/h
v = 240 km/h

osv.sov
Senast redigerat av Eiiiiik (15 december 2008)


5 089 Inlägg
15 december 2008
#13
Tagit från vv:s hensida..

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

\Lindgren

337 Inlägg
15 december 2008
#14
FLindgren skrev:
Tagit från vv:s hensida..

- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
.

Vilket leder till att du inte kan ha mer eller mindre än 5% på rullomkretsen.
Senast redigerat av Eiiiiik (15 december 2008)


99 Inlägg
17 december 2008
#15
FLindgren skrev:
5% lagen togs bort för 2-3 år sedan.. man får ha hur stora hjul som helst. sålänge dom inte tar i, eller sticketr utanför skärmkanten... men på helbilsgodkända bilar kan det vara lite lurigt..från besiktningsman till besiktingsman. dom flesta bryr sig inte, sålänge hastighetindex är rätt.

där har du fel. 5% finns fortfarande.

961 Inlägg
17 december 2008
#16
ring en däckfirma o hör ! så får du höra de själv

Pure DieselPower

119 Inlägg
17 december 2008
#17
rullomkretsen får max ändras 5% åt endera hållet.. detta pga hastighetsmätarens fel slag. om hastigheten är 100km/h så får det alltså slå på +/- 5 km/h

det var bättre förr.. ju förr ju bättre

6 851 Inlägg
17 december 2008
#18
kalimero skrev:
rullomkretsen får max ändras 5% åt endera hållet.. detta pga hastighetsmätarens fel slag. om hastigheten är 100km/h så får det alltså slå på +/- 5 km/h

Exakt..och  har man större fälgar, så minskar man profilen för att få detta att stämma.


12 086 Inlägg
18 december 2008
#19
FLindgren skrev:
5% lagen togs bort för 2-3 år sedan.. man får ha hur stora hjul som helst. sålänge dom inte tar i, eller sticketr utanför skärmkanten... men på helbilsgodkända bilar kan det vara lite lurigt..från besiktningsman till besiktingsman. dom flesta bryr sig inte, sålänge hastighetindex är rätt.

Fel, begränsningen som omfattaes av helbilsgodkännandet försvann 2006 (vilket för övrigt aldrig drabbat Volvo 740) Därimot kvarstår reglerna som förr ang 5% diff på omkrets och spårvidd, de ska ej ta i och de får ej sticka utanför skärmkanterna.

Håller du dig inom dessa regler får du ha precis vilka däck och fälgar du vill!

Ang det du citerat från VV tror jag är dispansen från helbilskodkännadet.
Övriga regler finns kvar, någonstans, jag orkar fan inte leta.
Senast redigerat av JapMax (18 december 2008)

19 Inlägg
18 december 2008
#20
Om du bytar till fälgar o däck som har mycket större omkräts än original, så blir hastighetsmätaren fel ! Större omkrets resulterar i att bilen egentligen går snabbare än mätaren visar. mätaren e ju kopplad till dricaxlar, växellådan, lite olika,  och är beroende av hjulens varvtal,

Dom får inte ta i någonstans, gör dom det blir det bara jobbigt för dig som äger bilen, att laga där den tar i sen tongue och dom får inte sticka utanför skärmkanten...



Sök