3773
Sök

Vad för BTR i 940 Turbo?

Rapidoz
688 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#1
Tänkte kolla lite med dom som redan gjort detta och kanske förstår lite mer än mig cool

Vad för btr ska man ha om man om man nu ska skaffa en i en turbo?
Det finns så vitt jag vet 2 olika sorter.
Progressiv och Linjär.

vilken fungerar bäst i en turbosnurra ?

vet om tex 1:1:2 eller 1:1:4 Progressiv..
Skickar dom på "dubbel" eller fyra gånger så mycket soppa vid högre register då?
och vilken är bäst?

Mvh. Jocke

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

★★★★★
455 Inlägg
16 december 2008
#2
du ska nog inrikta dej på en linjär i en 940 turbo.

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
16 december 2008
#3
jag säger progresiv.funkar bättre om man ska ha lite högre ladd...


Rapidoz
688 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#4
ozzy skrev:
du ska nog inrikta dej på en linjär i en 940 turbo.

En linjär ger samma tryck oavsett förhållanderna eller hur?

Är inte en progressiv bättre då som ger mer när bilen laddar? hmm


(rätta mig gärna, vill lära mig bättre)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
16 december 2008
#5
940turboplus skrev:
ozzy skrev:
du ska nog inrikta dej på en linjär i en 940 turbo.

En linjär ger samma tryck oavsett förhållanderna eller hur?

Är inte en progressiv bättre då som ger mer när bilen laddar? hmm


(rätta mig gärna, vill lära mig bättre)

Korrekt! kör med Progressiv!


Rapidoz
688 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#6
rille_ skrev:
jag säger progresiv.funkar bättre om man ska ha lite högre ladd...

okej, då undrar jag.
Vid hur många hästar behövs en progressiv btr för att undvika att den får förlågt tryck när turbon slår in?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

★★★★★
455 Inlägg
16 december 2008
#7
940turboplus skrev:
ozzy skrev:
du ska nog inrikta dej på en linjär i en 940 turbo.

En linjär ger samma tryck oavsett förhållanderna eller hur?

Är inte en progressiv bättre då som ger mer när bilen laddar? hmm


(rätta mig gärna, vill lära mig bättre)

din som är orginal i bilen är 1:1 altså linjär. och ska du byta så rekomenderas oftast att köra på det bilen är inställd på. kör du på en progressiv btr med ett system som e inställt på linjärt är risken stor att de går för fet vid laddtryck.
men endel kör med progressiv på 740/940 också och får det fungera.

Rapidoz
688 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#8
ozzy skrev:
940turboplus skrev:
ozzy skrev:
du ska nog inrikta dej på en linjär i en 940 turbo.

En linjär ger samma tryck oavsett förhållanderna eller hur?

Är inte en progressiv bättre då som ger mer när bilen laddar? hmm


(rätta mig gärna, vill lära mig bättre)

din som är orginal i bilen är 1:1 altså linjär. och ska du byta så rekomenderas oftast att köra på det bilen är inställd på. kör du på en progressiv btr med ett system som e inställt på linjärt är risken stor att de går för fet vid laddtryck.
men endel kör med progressiv på 740/940 också och får det fungera.

Men varför skaffas isf progressiva till turbo modeller om nu linjär är bättre?

Riskerar inte bilen att gå fet med en linjär med högt tryck när man har större spridare på lägre varv då? hmm

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

9 Inlägg
16 december 2008
#9
kör på en orginal bränsle regulator från en 940 turbo och så köper du ett kit från alutech.se så at du kan bygga om den till stälbar,, mallapassi lr vad dom nu heter dom andra märken a ebara skit


Rapidoz
688 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#10
En annan sak.
Spelar det roll vad för storlek man har på spridarna?
Tex 889cc spridare utan att göra något med bränsletrycket.

Kommer motorn gå fet då?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
16 december 2008
#11
du bör inte använda så stora spridare till en orginal. den kommer gå på tok för fett.
orginalspridarna i en B230FK/FT klarar laddtryck på 1,5bar med en bra inställd BTR.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Rapidoz
688 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#12
_tedde88_ skrev:
du bör inte använda så stora spridare till en orginal. den kommer gå på tok för fett.
orginalspridarna i en B230FK/FT klarar laddtryck på 1,5bar med en bra inställd BTR.

jo kunde gissa på det cool

Men frågan är fortfarande, vad för btr fungerar bäst till 940..

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

13 Inlägg
20 december 2008
#13
940turboplus skrev:
_tedde88_ skrev:
du bör inte använda så stora spridare till en orginal. den kommer gå på tok för fett.
orginalspridarna i en B230FK/FT klarar laddtryck på 1,5bar med en bra inställd BTR.

jo kunde gissa på det cool

Men frågan är fortfarande, vad för btr fungerar bäst till 940..

Jag har en Malpassi Progressiv 1,2:1  ifrån BSR

VolvoTurbo!


Sök