3533
Sök

740 GL som går otroligt dåligt

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
Hej! Har fått problem med min 740 GL (1988)
Något har hänt för den orkar knappt köra och för att kunna varva till 4000RPM tar ca 5 sek.
Det började när jag var ute och sladdade när det var snö och helt plötsligt blev bilen jätte trött...
Dagen efter startade den inte... Byte tändstift, tändkablar och lambda men ingen hjälpte...
Efter att ha stått och kört den på starten ett tag utan framgång tog jag loss kontakterna till spridarna och testade igen och då startade den direkt men dog efter ca 2 sek när bensinen var borta... Testade och starta igen när kontakten var i och då startade den men gick precis som den gjorde efter att jag hade varit ute och sladdad.... Orkar ingenting, och mer eller mindre stryper sig sj...

Någon som vet vad felet kan vara?

Before anyone did anything, Elvis did everything...

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
#2
Toby skrev:
Hej! Har fått problem med min 740 GL (1988)
Något har hänt för den orkar knappt köra och för att kunna varva till 4000RPM tar ca 5 sek.
Det började när jag var ute och sladdade när det var snö och helt plötsligt blev bilen jätte trött...
Dagen efter startade den inte... Byte tändstift, tändkablar och lambda men ingen hjälpte...
Efter att ha stått och kört den på starten ett tag utan framgång tog jag loss kontakterna till spridarna och testade igen och då startade den direkt men dog efter ca 2 sek när bensinen var borta... Testade och starta igen när kontakten var i och då startade den men gick precis som den gjorde efter att jag hade varit ute och sladdad.... Orkar ingenting, och mer eller mindre stryper sig sj...

Någon som vet vad felet kan vara?

Har du  LH 2,4 system på den...?

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#3
mrbuggy skrev:
Toby skrev:
Hej! Har fått problem med min 740 GL (1988)
Något har hänt för den orkar knappt köra och för att kunna varva till 4000RPM tar ca 5 sek.
Det började när jag var ute och sladdade när det var snö och helt plötsligt blev bilen jätte trött...
Dagen efter startade den inte... Byte tändstift, tändkablar och lambda men ingen hjälpte...
Efter att ha stått och kört den på starten ett tag utan framgång tog jag loss kontakterna till spridarna och testade igen och då startade den direkt men dog efter ca 2 sek när bensinen var borta... Testade och starta igen när kontakten var i och då startade den men gick precis som den gjorde efter att jag hade varit ute och sladdad.... Orkar ingenting, och mer eller mindre stryper sig sj...

Någon som vet vad felet kan vara?

Har du  LH 2,4 system på den...?

Ehhhhh, va?

Before anyone did anything, Elvis did everything...

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
#4
Toby skrev:
mrbuggy skrev:
Toby skrev:
Hej! Har fått problem med min 740 GL (1988)
Något har hänt för den orkar knappt köra och för att kunna varva till 4000RPM tar ca 5 sek.
Det började när jag var ute och sladdade när det var snö och helt plötsligt blev bilen jätte trött...
Dagen efter startade den inte... Byte tändstift, tändkablar och lambda men ingen hjälpte...
Efter att ha stått och kört den på starten ett tag utan framgång tog jag loss kontakterna till spridarna och testade igen och då startade den direkt men dog efter ca 2 sek när bensinen var borta... Testade och starta igen när kontakten var i och då startade den men gick precis som den gjorde efter att jag hade varit ute och sladdad.... Orkar ingenting, och mer eller mindre stryper sig sj...

Någon som vet vad felet kan vara?

Har du  LH 2,4 system på den...?

Ehhhhh, va?

Har du någon diagnostikbox på den..då..?

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#5
mrbuggy skrev:
Toby skrev:
mrbuggy skrev:

Har du  LH 2,4 system på den...?

Ehhhhh, va?

Har du någon diagnostikbox på den..då..?

Ingen anning

Before anyone did anything, Elvis did everything...

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
#6
Toby skrev:
mrbuggy skrev:
Toby skrev:

Ehhhhh, va?

Har du någon diagnostikbox på den..då..?

Ingen anning

Har du ett sånt här sitter vid Expansionskärlet  då..?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/473582_qcjgpl.jpg

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#7
Det gör det nog ja...... Tror ja

Before anyone did anything, Elvis did everything...

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
#8
Toby skrev:
Det gör det nog ja...... Tror ja

Titta i de om någon lödning glappar då..går ofta att SE det..å sen om du har en box vid den röda ringen på fotot..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/520981_btk2q9.jpg
Senast redigerat av mrbuggy (29 december 2008)

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#9
mrbuggy skrev:
Toby skrev:
Det gör det nog ja...... Tror ja

Titta i de om någon lödning glappar då..går ofta att SE det..å sen om du har en box vid den röda ringen på fotot..

http://www1.garaget.org/gallery/archive … btk2q9.jpg

Okej! Ska göra det imorgon för bilen står i garaget, och det är 2 mil dit hmm
Senast redigerat av Toby (29 december 2008)

Before anyone did anything, Elvis did everything...

Avstängd
22 Inlägg
29 december 2008
#10
Toby skrev:
mrbuggy skrev:
Toby skrev:
Det gör det nog ja...... Tror ja

Titta i de om någon lödning glappar då..går ofta att SE det..å sen om du har en box vid den röda ringen på fotot..

http://www1.garaget.org/gallery/archive … btk2q9.jpg

Okej! Ska göra det imorgon för bilen står i garaget, och det är 2 mil dit hmm
Men föresten vilken röda ring på fotot? Ser ingen?

högst upp te höger !

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#11
faltskog skrev:
Toby skrev:
mrbuggy skrev:

Titta i de om någon lödning glappar då..går ofta att SE det..å sen om du har en box vid den röda ringen på fotot..

http://www1.garaget.org/gallery/archive … btk2q9.jpg

Okej! Ska göra det imorgon för bilen står i garaget, och det är 2 mil dit hmm
Men föresten vilken röda ring på fotot? Ser ingen?

högst upp te höger !

Jag såg att han hade bytt bild nu... Var inte denna nyss big_smile

Before anyone did anything, Elvis did everything...

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 december 2008
#12
Toby skrev:
faltskog skrev:
Toby skrev:
Okej! Ska göra det imorgon för bilen står i garaget, och det är 2 mil dit hmm
Men föresten vilken röda ring på fotot? Ser ingen?

högst upp te höger !

Jag såg att han hade bytt bild nu... Var inte denna nyss big_smile

OM du hittar en box vid den röda ringen så har du lite att bita i här..

Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. Lagrad felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd. Tre felkoder kan lagras samtidigt. I nyare 940 med OBD II sitter uttaget i kupen och då krävs specialutrustning för att läsa av felkoder.

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla.
Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa.

Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen.
Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt.
Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick
felkoder
på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare


Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)
Senast redigerat av mrbuggy (29 december 2008)

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#13
"Testkabeln" Man måste alltså köpa något?

Before anyone did anything, Elvis did everything...

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 december 2008
#14
Toby skrev:
"Testkabeln" Man måste alltså köpa något?

Näe..den sitter på sidan av boxen.lite svår att hitta kan vara.. ;-) en kabelsnutt med en svart liten knopp på...

70 Inlägg
30 december 2008
#15
mrbuggy skrev:
Toby skrev:
faltskog skrev:

högst upp te höger !

Jag såg att han hade bytt bild nu... Var inte denna nyss big_smile

OM du hittar en box vid den röda ringen så har du lite att bita i här..

Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. Lagrad felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd. Tre felkoder kan lagras samtidigt. I nyare 940 med OBD II sitter uttaget i kupen och då krävs specialutrustning för att läsa av felkoder.

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla.
Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa.

Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen.
Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt.
Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick
felkoder
på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare


Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Vilken motor gäller detta på?
kan jag göra samma sak på en B230E motor också eller?

huh?
10 427 Inlägg
30 december 2008
#16
Thomas-l skrev:
Vilken motor gäller detta på?
kan jag göra samma sak på en B230E motor också eller?

B230E har Bosch K-Jetronic och inget diagnostiksystem som Bosch LH-Jetronic 2,4.
Så där är det old school felsökning som gäller.


70 Inlägg
30 december 2008
#17
ok men motorn ser ut likadan som på bilden.

huh?
10 427 Inlägg
30 december 2008
#18
Thomas-l skrev:
ok men motorn ser ut likadan som på bilden.

Så sant, är E-motor på bilden ja. Men som sagt, finns icke diagnostikuttag på B230E.


Forummoderator
10 576 Inlägg
30 december 2008
#19
Jag tror du behöver ställa kammen rätt, det är inte helt ovanligt att kamremmen hoppar ett par kugg och då går bilen piss.

vrid motorn tills främsta kolven är längst upp (känn med skruvmejsel genom tändstifthålet) och titta om kamens markering står mot markeringen i plasten på kamkåpan.
Senast redigerat av torpis (30 december 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

236 Inlägg
30 december 2008
#20
ställ veven rät först och sen kolla hur de ser ut med kammen...allt ska stå på noll sträcket...och sen har du en lite metall pinne bakom kam skivan som brukar att gå av så att markeringar inte stämmer...kolla dom först...enklaste motorn att få gå...lycka till

de kostar att ligga på topp...


Sök