3464
Sök

740 GL som går otroligt dåligt

70 Inlägg
3 januari 2009
#41
mrbuggy skrev:
Thomas-l skrev:

Tack då sitter dom rätt i så fall.
men han går som en påtta skit i alla fall och vill inte alltid gå på 2:ans sylinder.
kan det vara hallgivaren eller?

Har du gjort som Torpis sa..ur me stiftet å ner med en skruvmejsel å kolla exakt hur kammen står..å kollat Piggen som håller drevet.!

nej tyvär.
men han går ju fint på tomgången men så fort du läger på lite gas så går det inte.
blir typ ta ta ta ta ta ta och sen bara på 3 sylindrar.

Entreprenör
1 784 Inlägg
3 januari 2009
#42
Thomas-l skrev:
mrbuggy skrev:
Thomas-l skrev:

Tack då sitter dom rätt i så fall.
men han går som en påtta skit i alla fall och vill inte alltid gå på 2:ans sylinder.
kan det vara hallgivaren eller?

Har du gjort som Torpis sa..ur me stiftet å ner med en skruvmejsel å kolla exakt hur kammen står..å kollat Piggen som håller drevet.!

nej tyvär.
men han går ju fint på tomgången men så fort du läger på lite gas så går det inte.
blir typ ta ta ta ta ta ta och sen bara på 3 sylindrar.

Just därför du ska kolla med mejseln. å kolla kamdrevet.. :-)

70 Inlägg
3 januari 2009
#43
mrbuggy skrev:
Thomas-l skrev:
mrbuggy skrev:

Har du gjort som Torpis sa..ur me stiftet å ner med en skruvmejsel å kolla exakt hur kammen står..å kollat Piggen som håller drevet.!

nej tyvär.
men han går ju fint på tomgången men så fort du läger på lite gas så går det inte.
blir typ ta ta ta ta ta ta och sen bara på 3 sylindrar.

Just därför du ska kolla med mejseln. å kolla kamdrevet.. :-)

ettans sylinder ska stå uppe vid nållad motor va?

Entreprenör
1 784 Inlägg
3 januari 2009
#44
Thomas-l skrev:
mrbuggy skrev:
Thomas-l skrev:
nej tyvär.
men han går ju fint på tomgången men så fort du läger på lite gas så går det inte.
blir typ ta ta ta ta ta ta och sen bara på 3 sylindrar.

Just därför du ska kolla med mejseln. å kolla kamdrevet.. :-)

ettans sylinder ska stå uppe vid nållad motor va?

ja...precis i toppen...när den vänder liksom...då ska vevaxelmärkningen stå på NOLL...
Senast redigerat av mrbuggy (3 januari 2009)

70 Inlägg
3 januari 2009
#45
mrbuggy skrev:
Thomas-l skrev:
mrbuggy skrev:

Just därför du ska kolla med mejseln. å kolla kamdrevet.. :-)

ettans sylinder ska stå uppe vid nållad motor va?

ja...precis i toppen...när den vänder liksom...då ska vevaxelmärkningen stå på NOLL...

så nu har jag kollat det.
vevaxlen står på noll och då är 1:ans kolv uppe o vänder.
kamdrevet står då oxå vid sin markering.
inga piggar som holler drevet är verken böjda eller av.

Bilen startar lätt och går bra på tomgång men hackaqr lite (småbluddrar) verkar inte gå riktigt på alla sylindrar en då som den ska.
kunde ge han lite lite gas nu när han är kall.
men annars så när jag gasar händer det ingenting utan han bara bluddrar ta ta ta ta ta ta och vill inte varva alls.
vad fan kan det vara för fel då?

Entreprenör
1 784 Inlägg
3 januari 2009
#46
Thomas-l skrev:
mrbuggy skrev:
Thomas-l skrev:

ettans sylinder ska stå uppe vid nållad motor va?

ja...precis i toppen...när den vänder liksom...då ska vevaxelmärkningen stå på NOLL...

så nu har jag kollat det.
vevaxlen står på noll och då är 1:ans kolv uppe o vänder.
kamdrevet står då oxå vid sin markering.
inga piggar som holler drevet är verken böjda eller av.

Bilen startar lätt och går bra på tomgång men hackaqr lite (småbluddrar) verkar inte gå riktigt på alla sylindrar en då som den ska.
kunde ge han lite lite gas nu när han är kall.
men annars så när jag gasar händer det ingenting utan han bara bluddrar ta ta ta ta ta ta och vill inte varva alls.
vad fan kan det vara för fel då?

Ja du...säg de...tål att fundera lite på de.... :-()

70 Inlägg
4 januari 2009
#47
lyfte av ventilkåpan o hittade inga direkta fel där heller mer en att ventilerna hadde en massa olja översig.
sate till baka den igen och startadde bilen. den startade gick ett par sec sen stannade den igen startade bilen igen o den gick i en 10 sec igen o stanade.
trykte in lite startgas då fan startade den fan o jag gunde gasa lite men sen stanade den fan igen.
det e precis som om bensinen tryter på något sett.
kan det då vara pumpen eller vad tror ni?

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 januari 2009
#48
Thomas-l skrev:
lyfte av ventilkåpan o hittade inga direkta fel där heller mer en att ventilerna hadde en massa olja översig.
sate till baka den igen och startadde bilen. den startade gick ett par sec sen stannade den igen startade bilen igen o den gick i en 10 sec igen o stanade.
trykte in lite startgas då fan startade den fan o jag gunde gasa lite men sen stanade den fan igen.
det e precis som om bensinen tryter på något sett.
kan det då vara pumpen eller vad tror ni?

Efter vad du säger nu så verkar de som pumpen inte pumpar som den ska...!

70 Inlägg
4 januari 2009
#49
när man tar av ventilkopan på en volvo ska ventilerna stå i olja?
eller e kanalerna täta då eller?

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 januari 2009
#50
Thomas-l skrev:
när man tar av ventilkopan på en volvo ska ventilerna stå i olja?
eller e kanalerna täta då eller?

Lite olja ligger ju kvar där....men de ska inte rinna där när du lyfter kåpan...!!

70 Inlägg
4 januari 2009
#51
så här ser det ut men detta e inte min bil eller topp.
men en liten förklaring i alla fall.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/106064/535108_npha5a.jpg
fundering på om det ska ligga kvar olja över ventilerna?

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 januari 2009
#52
Thomas-l skrev:
så här ser det ut men detta e inte min bil eller topp.
men en liten förklaring i alla fall.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/106064/535108_npha5a.jpg
fundering på om det ska ligga kvar olja över ventilerna?

ska vara lite olja  där..inga problem..

70 Inlägg
4 januari 2009
#53
mrbuggy skrev:
Thomas-l skrev:
så här ser det ut men detta e inte min bil eller topp.
men en liten förklaring i alla fall.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/106064/535108_npha5a.jpg
fundering på om det ska ligga kvar olja över ventilerna?

ska vara lite olja  där..inga problem..

okej.
jag har inte hålt på så mycke med volvo innan mest med andra bilar,

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 januari 2009
#54
Thomas-l skrev:
mrbuggy skrev:
Thomas-l skrev:
så här ser det ut men detta e inte min bil eller topp.
men en liten förklaring i alla fall.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/106064/535108_npha5a.jpg
fundering på om det ska ligga kvar olja över ventilerna?

ska vara lite olja  där..inga problem..

okej.
jag har inte hålt på så mycke med volvo innan mest med andra bilar,

OK...hur gick de med bensinpumpen då...Kollat den..?

70 Inlägg
4 januari 2009
#55
kan man direktkopla bränsle pumpen på något sett vid relät så att den går hela tiden.
då vet man ju om det är pumpen som e paj eller inte.
för jag hör den inte när motorn e igång.

70 Inlägg
4 januari 2009
#56
mrbuggy skrev:
Thomas-l skrev:
mrbuggy skrev:

ska vara lite olja  där..inga problem..

okej.
jag har inte hålt på så mycke med volvo innan mest med andra bilar,

OK...hur gick de med bensinpumpen då...Kollat den..?

Jag håller på med pumpen nu.
kan man direktkopla bränsle pumpen på något sett vid relät så att den går hela tiden.
då vet man ju om det är pumpen som e paj eller inte.
för jag hör den inte när motorn e igång.
jag hör den bara en liten stund när motorn stannar.
den styrs tydligen via tenspolen har jag läst.

21 761 Inlägg
4 januari 2009
#57
Om det är kopplat på samma sätt hos 740 med B230E som på 240 med B230E, då ska tydligen huvudpumpen få sin spänning direkt via stift 87 på relät. Finns dock någon skarv mellan relät och pumpen. Säkringen till huvudpumpen sitter innan relät på 240 iaf.

I så fall är det ingen idé att försöka bygla vid relät tycker jag.

21 761 Inlägg
4 januari 2009
#58
Thomas-l skrev:
den styrs tydligen via tenspolen har jag läst.

Som jag har förstått kopplingsschemat i Haynes så ger tändspolen en "triggsignal" till relät som villkor för att relät ska dra, ifall det inte kommer någon signal från spolen så får heller inte relät tillåtelse att dra.

Men det är bara min tolkning av schemat, är inte 100% säker.

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 januari 2009
#59
Drönirettab skrev:
Thomas-l skrev:
den styrs tydligen via tenspolen har jag läst.

Som jag har förstått kopplingsschemat i Haynes så ger tändspolen en "triggsignal" till relät som villkor för att relät ska dra, ifall det inte kommer någon signal från spolen så får heller inte relät tillåtelse att dra.

Men det är bara min tolkning av schemat, är inte 100% säker.

Tror de stämmer där...e väl för att pumpen ska stanna om du smäller den å sånt..!

70 Inlägg
4 januari 2009
#60
vad är det för skilnad på det vita och det gröna bränsle relät?


Sök