3601
Sök

855 t5 2,0 mer effekt råd och tipps

1 028 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#1
nu e den helt orginal förutom 3" och oppet filter

råd och tipps på hur man får mer fart på masineriet

Mvh Jimmy

Har inget å skriva ännu

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#2
Hur mycket pengar vill du lägga ut?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

167 Inlägg
30 december 2008
#3
Chippning, 3" dp,  spridare, 16T agg, sport/race kisse, större IC, överliggande/omlagda tryckrör...
men det beror på hur mkt pengar du vill lägga ut, annars kan du göra nedanstående motorrenovering.

*Vevlager
*Topp packning
*Grenrörs packning
*insugspackning
*Kolvringar
*Gröna spridare
*Japangrenrör
*19T med #7 vinklade hus
*3" downpipe
*H-profil stakar
*Öppetfilter
*3" Hela vägen
*3" lmm
*överliggande/omlagda tryckrör
*större Intercooler
*Mappning
*Walbro 255/h
*Förstärka topplockbultar
Mm det är det jag kommer på nu:)

Överladd<3

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#5
Renovera vitmotor är dyrt, var på Volvo och hämtade ut en komplett sats med grejer för renovering (har 1½ A4 med artikelnummer på alla packningar, bultar, lager och grejer) och det går lös på ca 10papp på Volvo, ej inräknat vattenpump, tänddelar, eller ventiltryckare, eller spännare till multiremmen.

Samt att jag tyckte det fattades lite i efterhand...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#6
volvo_grabb skrev:
nu tänkte ja på en snik varriant

Pysventil? tongue

Men kan inte garantera någon livslängd på motorn dock.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#7
TurbOla skrev:
volvo_grabb skrev:
nu tänkte ja på en snik varriant

Pysventil? tongue

Men kan inte garantera någon livslängd på motorn dock.

nja, tror inte det är nån bra idé, för precis som vi sa i den andra tråden så jobbar den där lilla sniglen ruskigt mycket redan nu, så en pys låter i mina öron mer som en effekt sänkning med duktigt utmattad turbo än att man hade tjänat nått på det...


Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#8
Xoff skrev:
TurbOla skrev:
volvo_grabb skrev:
nu tänkte ja på en snik varriant

Pysventil? tongue

Men kan inte garantera någon livslängd på motorn dock.

nja, tror inte det är nån bra idé, för precis som vi sa i den andra tråden så jobbar den där lilla sniglen ruskigt mycket redan nu, så en pys låter i mina öron mer som en effekt sänkning med duktigt utmattad turbo än att man hade tjänat nått på det...

Jo, risken är väl det.

Det enda jag kan komma på annars, är att han köper ett chip. Kostar ett par tusenlappar, men bör öka effekten märkbart mot original.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#9
för 3800:- på BSR så blir det 240hk i den... det är ju inte så farligt dyrt å lite gör det ju iaf!


1 028 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#10
funderar ju som sagt på en 16t istället för den lille som bara blir röd utan att andas nått märkvärdigt. har aven dom gröna r spridarna

något av de som hjälper eller går de bra utan spridarna

Hur högt ladd?

Har inget å skriva ännu

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#11
spridare kan du aldrig byta bara så där, då kommer bilen garanterat gå skit (den måste chippas för de nya spridarna alt mappas)


Teddan
2 495 Inlägg
30 december 2008
#12
jag har chip liggandes till din bil , pm:a om intresse finnes.

men skall man få bra knuff i en 2litare så behövs mycket mer än chip.
Sen är ju frågan var man vill lägga ribban

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
30 december 2008
#13
XtremeStreetR skrev:
Chippning, 3" dp,  spridare, 16T agg, sport/race kisse, större IC, överliggande/omlagda tryckrör...
men det beror på hur mkt pengar du vill lägga ut, annars kan du göra nedanstående motorrenovering.

*Vevlager
*Topp packning
*Grenrörs packning
*insugspackning
*Kolvringar
*Gröna spridare
*Japangrenrör
*19T med #7 vinklade hus
*3" downpipe
*H-profil stakar
*Öppetfilter
*3" Hela vägen
*3" lmm
*överliggande/omlagda tryckrör
*större Intercooler
*Mappning
*Walbro 255/h
*Förstärka topplockbultar
Mm det är det jag kommer på nu:)

låter som du har kopierat något bygge.

finns ju andra bränslepumpar än walbro.
19t är ju inget att komma med om man skall ha lite mer effekt dom bottnar ju fortare än fortast.
och var i helsike ha öppet filter när man åker med 19t , då kommer ju ändå effekten hamna runt 350hk  och nått öppet filter lär inte behövas.

ändrade lite så folk inte tror jag är pantad big_smile
Senast redigerat av r-ted (30 december 2008)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
30 december 2008
#14
19T = Storlek på turbo..

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#15
r-ted skrev:
låter som du har kopierat något bygge.

finns ju andra bränslepumpar, 19t är ju inget att komma med om man skall ha lite mer effekt dom bottnar ju fortare än fortast.
och var i helsike ha öppet filter när man åker med 19t , då kommer ju ändå effekten hamna runt 350hk  och nått öppet filter lär inte behövas.

19T är ett ganska stort kliv från 13G.
350hk är ganska stort kliv från 211hk.
Dina vevstakar tål 1,2bars laddtryck max.

Han måste även anpassa LMM-huset efter spridarna, du ska öka arean på LMM-huset med samma % som du förstorar spridarna.
Annars kommer elektroniken nog krångla för dig vid mappning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Teddan
2 495 Inlägg
30 december 2008
#16
TurbOla skrev:
r-ted skrev:
låter som du har kopierat något bygge.

finns ju andra bränslepumpar, 19t är ju inget att komma med om man skall ha lite mer effekt dom bottnar ju fortare än fortast.
och var i helsike ha öppet filter när man åker med 19t , då kommer ju ändå effekten hamna runt 350hk  och nått öppet filter lär inte behövas.

19T är ett ganska stort kliv från 13G.
350hk är ganska stort kliv från 211hk.
Dina vevstakar tål 1,2bars laddtryck max.

Han måste även anpassa LMM-huset efter spridarna, du ska öka arean på LMM-huset med samma % som du förstorar spridarna.
Annars kommer elektroniken nog krångla för dig vid mappning.

ja men att ha 350hk som mål känns ju som att ragga på en ful brud, det går men man gör det hellst inte.

1.2bar är inget att komma med så stakar behöver man byta ganska fort, är ju stor skillnad på 1.2bar i en 2,3l och en 2litare.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
30 december 2008
#17
jag har själv en R och den laddar 1.5 atm och den har funkat en hel säsong nu smile

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

1 028 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#18
ska inte ragga på brudar de e en bil min tjej kör med så länge...

Har inget å skriva ännu

Teddan
2 495 Inlägg
30 december 2008
#19
volvo_grabb skrev:
ska inte ragga på brudar de e en bil min tjej kör med så länge...

det var ett talesätt ...

att ha 350hk som mål känns ju lite för lite om mna ändå skall skaffa riktiga stakar, ic osv..
då kan man lika gärna löpa linan ut

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2008
#20
r-ted skrev:
det var ett talesätt ...

att ha 350hk som mål känns ju lite för lite om mna ändå skall skaffa riktiga stakar, ic osv..
då kan man lika gärna löpa linan ut

Men han skrev om att han ville få upp så många hk som möjligt med så lite pengar som möjligt. smile
Då är ett chip egentligen det enda möjliga, eller hur?

Byta stakar, turbo, spridare, o.s.v. då börjar man komma upp i lite pengar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök