TrasigBilJovisst skrev:
Hallå, hallå!
Blir mitt första inlägg här, hoppas jag sköter det hyffsat snyggt och enligt alla regler som finns här.
Det är så här att jag har en Mercedes 200E (-91, W124) som inte riktigt vill ladda. När bilen dog första gången slog till med en ny generator. Därefter tog jag bort alla kablar jag själv hade dragit för extraljus. Men problemen fortsätter....
Jordfel fick jag höra. Jag mätte spänningen med separat jord (Startkabel från motor till -polen) och hade samma spänning som tidigare. Bilen ligger på 12.5V på tomgång och går upp i 14V på ett par tusen varv. Jämförde med en arbetskamrats merca, och det var ungenfär vad hans fungerande bil hade.
Jag bestämde mig för att dra nya kablar från generatorn. Så nu har jag en jordkabel från generatorn direkt till batteriet, och två nya pluskablar som går raka vägen med. Men det här hjälpte inte heller så jag slängde i ett nytt batteri.
Det nya batteriet gör ingen skillnad, förrutom att bilen går en bit längre än den gjorde med det gamla.
Så jag läste vidare och fråga vidare och fick höra att det kunde vara krypström. Men det är det inte, var bortrest två veckor och när jag kom hem fanns det fortfarande kräm i batteriet.
Någon som har några idéer? Jag har alltså:
1. Bytt generator
2. Bytt batteri
3. Dragit nya kablar mellan generator och batteri
4. Demonterat alla eftermarknads-grejjer
5. Bytt laddrelä en gång till ihopp om att det skulle varit fabriksfel eller något
6. Testat med en separat lampa för laddningen, trots att laddlampan fungerar som den ska
7. Jämfört remmen med en annan likadan bil, båda har ungenfär samma motstånd
Det enda jag kan tänka mig är en kortslutning, som bryts när jag vrider av tändningen, som därför inte laddar ur bilen när den är av men när bilen är igång. Ni får gärna dela med er av liknande erfarenheter innan jag börjar dra ny el i hela motorrummet (Alla andra kablar är väl såpass välisolerade att dom inte kan vara dåliga?).
Tack på förhand.