3468
Sök

Ökning av laddtryck

35 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Om jag vill öka laddtrycket fast undvika spikningar är ju a och o att ta reda på om om bilen backar tändning eller soppa om det blir för mycket. Hur får jag reda på detta???

Majestas
1 319 Inlägg
2 januari 2009
Beror ju på vilken bil du talar om.. går att höja olika mkt på olika bilar..
Ska du ha koll monterar du bredbandslambda med instrument mätare för att se att blandningen är okej.

Team VeboTrim

35 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Bilen är en isuzu piazza -89

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 januari 2009
yntma skrev:
Om jag vill öka laddtrycket fast undvika spikningar är ju a och o att ta reda på om om bilen backar tändning eller soppa om det blir för mycket. Hur får jag reda på detta???

Du köper instrument som mäter bränsleblandningen, exempelvis en bredbandslambda.  Tändningen kan du kontrollera genom att montera en strobelampaunder huven som triggar på 1cylinderns tändkabel (biltema säljer dessa)  Sedan tejpar du fast mobiltelefonen och låter den filma markeringen på svänghjulet, använder du 3G och videosamtal så ser du det hela live medans du kör.... då ser du hur tändläget ändras under olika driftsfall.

Sen bör du läsa på lite också och lära dig de olika begreppen. Enklare att söka och hitta rätt info då smile  Spikning uppstår inte enbart pga laddtrycket, det är mycket som spelar in.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

35 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
okej.. tack för tipsen.. v art hittar jag lyriken för att läsa på om detta??

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 januari 2009
zlobo skrev:
du kan få reda på detta via odb utaget på nyare bilar

OBD2 ger vettig data men inte lär man sig något på det...   Vet man inte vad man får ut för siffror och vad som säger vad så hjälper det inte tyvärr

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 002 Inlägg
3 januari 2009
Vilken underbar tråd..tongue
Senast redigerat av dahboy (3 januari 2009)

...

35 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
bilen har inget obd utag den är för gammal

654 Inlägg
3 januari 2009
Kort och gott så behöver du en Bredbands lambda,strobo lampa,svets eller bekant med svets för att svetsa på ett "lambda" uttag för bredbands lambdan (BBL).

Sen kör du igång.
Du ska ha optimalaste A/F blandningen,du får ställa tändningen vart efter du skruvar upp laddtrycket.
Hur långt du kan boosta upp ditt laddtryck innan tex spridarna säger stopp har ja inte en aning om.
Kan även vara så att du behöver ha en btr för ordna soppa biten,kanske ev även extra spridare alt andra.

Men som sagt,håller du ordentlig koll på BBL så bör du klara dig någorlunda i från spikningarna.

35 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
tackar för tipsen.. kan nu medela att laddtrycket har ökats med 0,5 och soppan har blivit höjd med en btr.. och bilen går som fan....

Så nu får vi se hur långt det håller wink

Sök