3734
Sök

531 topp på en B230E

344 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#1
jag har en 240GLT me B230E som jag tänkte trimma lite. ska man satsa på att slänga på en 531 topp eller blir det bara meckigt att få till spridarhålen? e det kanske enklare att satsa på en 405 topp som redan har dem hålen. hur stor skillnad e det egentligen på en 531 och 405 topp

Mvh
Fredrik


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2009
#2
531 och 405 är istortsett samma topp bara det att 531 inte har spridarhål.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
4 januari 2009
#3
njae.. tändstiftsplaceringen stämmer inte 100%. Men de påverkar väl knappast något för hobby-bruk. Man kan heller inte rakt av ha fördelare i bakkant på 405 måste modda den då. Det GÅR ju visserligen att fixa spridarhål i en 531 topp. Men du gör ju som du vill..

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
4 januari 2009
#4
air_denka skrev:
njae.. tändstiftsplaceringen stämmer inte 100%. Men de påverkar väl knappast något för hobby-bruk. Man kan heller inte rakt av ha fördelare i bakkant på 405 måste modda den då. Det GÅR ju visserligen att fixa spridarhål i en 531 topp. Men du gör ju som du vill..

Fördelaren i bakkant på toppen blir knivit å trångt på en 240.

Jag skulle satsa på en bearbetad 405 topp smile.


Edit: Jag har i och för sig en portad och planad(1.5mm) 530 topp men saknar ventillyftare, brickor och ev kam. Sierrans kamrem funkar perfekt (1 kugg mindre än volvos) smile

Den kan du få köpa för en billig peng.

mvh Thomas
Senast redigerat av Volvo_Thomas (4 januari 2009)

Mvh Thomas

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
4 januari 2009
#5
ajfan.. läste inte 240.. Fick i huvuder 740 på någe sätt.. Aja som sagt.. Varför inte porta 530 toppen som sitter? och sedan byta kamaxel istället? Har du V-kammen i din bil?

344 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#6
air_denka skrev:
ajfan.. läste inte 240.. Fick i huvuder 740 på någe sätt.. Aja som sagt.. Varför inte porta 530 toppen som sitter? och sedan byta kamaxel istället? Har du V-kammen i din bil?

det satt A-kam i från början men jag har bytt till VX3. men jag tänkte att om man ändå ska lägga ner tid och pengar kunde det kanske vara lika bra att ta det bästa om man säger så smile


344 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#7
NITROUS skrev:
531 och 405 är istortsett samma topp bara det att 531 inte har spridarhål.

men det e väl inte spridarhål på alla 405 toppar? en kompis har satt en 405 topp på sin förgasare men där finns inga hål


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2009
#8
sunkmaster skrev:
men det e väl inte spridarhål på alla 405 toppar? en kompis har satt en 405 topp på sin förgasare men där finns inga hål

hmm nä det kan nog stämma, vart osäker och gick ut och kollade på en som låg i garaget och den hade inga spridarhål heller så fel av mej där.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

344 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#9
NITROUS skrev:
sunkmaster skrev:
men det e väl inte spridarhål på alla 405 toppar? en kompis har satt en 405 topp på sin förgasare men där finns inga hål

hmm nä det kan nog stämma, vart osäker och gick ut och kollade på en som låg i garaget och den hade inga spridarhål heller så fel av mej där.

ok. men så vad tror ni. ska man ha 531 eller 405? eller kostar det för mycke att fixa så man får spridarhål i en 531:a? e det kanske lika bra att försöka få fatt i en 405:a som redan har spridarhål?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 januari 2009
#10
jag skulle satsa på en 405 topp då 80% av dpom topparna har spridar hål:) vissa 405:or ( från 760 turbo) har bara en plugg i spridar hålen som man kan ta bort:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
5 januari 2009
#11
istället för köpa en topp för säg 2tusen. Få den portad den du har för samma cash..

344 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#12
air_denka skrev:
istället för köpa en topp för säg 2tusen. Få den portad den du har för samma cash..

fast saken e ju den att jag har redan två stycken 531 toppar men ingen 405:a. men jag tänkte om det kostade onödigt mycke pengar att lämna in den och få spridarhål i en 531:a så kanske det e smidigare att få tag i en 405:a


EDIT: men det e kanske svårt och dyrt att få tag i en 405:a
Senast redigerat av sunkmaster (5 januari 2009)


1 798 Inlägg
5 januari 2009
#13
405-topp går att fixa för en tusenlapp.


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
6 januari 2009
#14
Byt en 531 emot en 405:a.

Sedan varför i helvete på ren svenska skall han lägga pengarna på att porta en 530 istället för lägga pengarna på en 405?

hur du än gör kan du aldrig komma upp i närheten av det flödet som du får i en 405 orginal.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

344 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#15
Topper skrev:
Byt en 531 emot en 405:a.

Sedan varför i helvete på ren svenska skall han lägga pengarna på att porta en 530 istället för lägga pengarna på en 405?

hur du än gör kan du aldrig komma upp i närheten av det flödet som du får i en 405 orginal.

ok men ska nog försöka satsa på att hitta en 405topp me spridarhål. det e kanske smidigast.


39 Inlägg
6 januari 2009
#16
tips ang 531 topp, kolla med någon skola o bearbeta upp spridar hål....billigt brukar de bli :-)
bästa toppen o lägga pengar på.... lätt o sälja sen o trimma mer....passar ju alla rödblockare utom k-motorn då dessa har förbränningrum i kolv...  :-)
   mvh jyrki

Turbo Tok :-)

344 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#17
Jyrki skrev:
tips ang 531 topp, kolla med någon skola o bearbeta upp spridar hål....billigt brukar de bli :-)
bästa toppen o lägga pengar på.... lätt o sälja sen o trimma mer....passar ju alla rödblockare utom k-motorn då dessa har förbränningrum i kolv...  :-)
   mvh jyrki

jo du har kanske rätt. ska kolla detta men annars så blir det nog en 405:a.

jag tackar för dem goda råden sålänge


Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 januari 2009
#18
Slits motorn mera om man planar en 530 topp 3 mm ( 12,0:1)


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
6 januari 2009
#19
Volvo740-88 skrev:
Slits motorn mera om man planar en 530 topp 3 mm ( 12,0:1)

Svar JA.

Det är väl framförallt vevlagren som tar mer stryk pga påfrestningarna!

Men till vanlig körning är det inga problem

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
6 januari 2009
#20
Topper skrev:
Volvo740-88 skrev:
Slits motorn mera om man planar en 530 topp 3 mm ( 12,0:1)

Svar JA.

Det är väl framförallt vevlagren som tar mer stryk pga påfrestningarna!

Men till vanlig körning är det inga problem

Okej. Plana toppen 3 mm och sen kör man ECOdrivning. Då slits det inte big_smile



Sök