jag har en 240GLT me B230E som jag tänkte trimma lite. ska man satsa på att slänga på en 531 topp eller blir det bara meckigt att få till spridarhålen? e det kanske enklare att satsa på en 405 topp som redan har dem hålen. hur stor skillnad e det egentligen på en 531 och 405 topp
njae.. tändstiftsplaceringen stämmer inte 100%. Men de påverkar väl knappast något för hobby-bruk. Man kan heller inte rakt av ha fördelare i bakkant på 405 måste modda den då. Det GÅR ju visserligen att fixa spridarhål i en 531 topp. Men du gör ju som du vill..
njae.. tändstiftsplaceringen stämmer inte 100%. Men de påverkar väl knappast något för hobby-bruk. Man kan heller inte rakt av ha fördelare i bakkant på 405 måste modda den då. Det GÅR ju visserligen att fixa spridarhål i en 531 topp. Men du gör ju som du vill..
Fördelaren i bakkant på toppen blir knivit å trångt på en 240.
Jag skulle satsa på en bearbetad 405 topp .
Edit: Jag har i och för sig en portad och planad(1.5mm) 530 topp men saknar ventillyftare, brickor och ev kam. Sierrans kamrem funkar perfekt (1 kugg mindre än volvos)
ajfan.. läste inte 240.. Fick i huvuder 740 på någe sätt.. Aja som sagt.. Varför inte porta 530 toppen som sitter? och sedan byta kamaxel istället? Har du V-kammen i din bil?
ajfan.. läste inte 240.. Fick i huvuder 740 på någe sätt.. Aja som sagt.. Varför inte porta 530 toppen som sitter? och sedan byta kamaxel istället? Har du V-kammen i din bil?
det satt A-kam i från början men jag har bytt till VX3. men jag tänkte att om man ändå ska lägga ner tid och pengar kunde det kanske vara lika bra att ta det bästa om man säger så
men det e väl inte spridarhål på alla 405 toppar? en kompis har satt en 405 topp på sin förgasare men där finns inga hål
hmm nä det kan nog stämma, vart osäker och gick ut och kollade på en som låg i garaget och den hade inga spridarhål heller så fel av mej där.
ok. men så vad tror ni. ska man ha 531 eller 405? eller kostar det för mycke att fixa så man får spridarhål i en 531:a? e det kanske lika bra att försöka få fatt i en 405:a som redan har spridarhål?
jag skulle satsa på en 405 topp då 80% av dpom topparna har spridar hål:) vissa 405:or ( från 760 turbo) har bara en plugg i spridar hålen som man kan ta bort:)
istället för köpa en topp för säg 2tusen. Få den portad den du har för samma cash..
fast saken e ju den att jag har redan två stycken 531 toppar men ingen 405:a. men jag tänkte om det kostade onödigt mycke pengar att lämna in den och få spridarhål i en 531:a så kanske det e smidigare att få tag i en 405:a
EDIT: men det e kanske svårt och dyrt att få tag i en 405:a
tips ang 531 topp, kolla med någon skola o bearbeta upp spridar hål....billigt brukar de bli :-) bästa toppen o lägga pengar på.... lätt o sälja sen o trimma mer....passar ju alla rödblockare utom k-motorn då dessa har förbränningrum i kolv... :-) mvh jyrki
tips ang 531 topp, kolla med någon skola o bearbeta upp spridar hål....billigt brukar de bli :-) bästa toppen o lägga pengar på.... lätt o sälja sen o trimma mer....passar ju alla rödblockare utom k-motorn då dessa har förbränningrum i kolv... :-) mvh jyrki
jo du har kanske rätt. ska kolla detta men annars så blir det nog en 405:a.