I körkortsboken står det (åtminstone har det stått förut) att man ska slå på helljuset en eller två billängder i förväg.
Jag tror att den rekommendationen utgår ifrån att föraren har en viss reaktionstid och att bilen hinner en bit innan helljuset har slagits på, vilket skulle innebära att ljuset i praktiken inte är tänt förrän bilarna möts eller har hunnit halvvägs förbi varandra. Då ska man heller inte bli bländad.
Folk missbedömmer antagligen hur mycket "en eller två billängder" är och slår på ljuset för tidigt, men jag tror också att den mötande bilens förare själv rår för att han/hon blir bländad i vissa fall pga att man tittar på den mötande bilen när den precis passerar. Brukar göra så själv ibland, så jag vet att det inte är orimligt.
Om jag bara talar för mig själv så anser jag att om man ser till att inte titta på mötande bilen precis i mötesögonblicket, då blir man mycket sällan bländad. Såvida inte den mötande bilen slår på helljuset väldigt tidigt förstås.
Orsaken till att denna rekommendation har kommit till, enligt vad jag förstår, är att man inte ska vara "blind" precis efter mötet och alltså inte hinna se ifall någonting befinner sig på vägen (tex vilt eller så). Det är mycket som kan hända under de få sekunder som ett möte med bil tar.
Denna rekommendation är väl inte dagsfärskt precis, det är nog så att när den skrevs så hade inte "alla" flera hundra watt i extraljus och därför gjorde det inte så mycket ifall man råkade bli bländad vid mötet.