Poliserna, åtminstone häromkring är hemskt dåliga på att blända av i tid. Och dom har xenon i både extraljusen och halvljusen, och halvljuset är nog så bländande.
Man tycker ju att om det är nån som borde föregå med gott exempel och blända av i tid är dom. Men inte..
Dom har man fått blinka till både en och två gånger innan dom bländat av, plus att det har hänt att man har gett en liten "pärla" med helljuset precis innan mötesögonblicket. Men som det stod tidigare i tråden och även i den körkortsbok jag har "tänd helljuset i mötesögonblicket, eller precis innan".
Sen en del lastbilschaufförer med hemska extraljus på taket... Många är bra på att blända av i tid, men alltför många gör det inte och har dom då t.ex två eller fler xenon (eller vanliga) extraljus får dom faktiskt skylla sig själva om dom får en helljuskyss innan mötet.
Men majoriteten av lastbilschaufförerna är rejält duktiga på att blända av, det måste sägas..
Sen de bilister i valfritt fordon som ligger så långt efter och inte bländar av. Ni verkar tro att ljuset slutar lysa där er syn slutar.. Tänk om... Jag har inte ett helljus tänt så länge jag ser ett par bakljus...
Sen ni som kör med dimljus och tycker det inte bländar; Vänta tills ni får glasögon eller linser. Då är det ni som sitter och "gnäller på dimljus och halvljus". Har inte mött EN bil som tända dimljus inte har bländat på.