3123
Sök

idioter som slår på helljuset innan dom är förbi...

erixon89
6 januari 2009
gamlingen skrev:
vad är det som gör att "dimljusförarna" får blända bilister,,, men inte "heljusförarna" ?

exakt dimljusen är jävligt irriterande..

1 814 Inlägg
6 januari 2009
Känner igen situationen trots lite körvana, jobbigt tongue

Skogsmålare
630 Inlägg
6 januari 2009
brukar inte irritera mig att det slås på med heljuset när man precis möts , så ska man ju göra.  Jag tror bara att man måste träna sig själv att inte kolla på mötandesbils lampor utan ha kvar blicken på på sin körbana nästen lite mer till höger

832 Inlägg
6 januari 2009
Det jag stör mej mest på är sånna som bländar en bara för att man har parkeringsljus i xtralysena. Man måste väll se skillnad på en 5w lampa och tex en 100w. Gör man inte det ska man kanske sluta köra bil. Kan inte direkt påstå att man blir bländad av en 5w lampa även om den lyser rätt i nyllet på en.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Muttley
6 januari 2009
jynsa skrev:
brukar inte irritera mig att det slås på med heljuset när man precis möts , så ska man ju göra.  Jag tror bara att man måste träna sig själv att inte kolla på mötandesbils lampor utan ha kvar blicken på på sin körbana nästen lite mer till höger

nu menas de ju så tidigt att du blir bländad, och du hinner inte blända tillbaka, de är nog de vi pratar om just precis här.

1 237 Inlägg
6 januari 2009
jävla störande faktist, har hänt att man blivit så förbannad att man helt enkelt tagit ut sin hämnd på följande som kommit imot tongue

2 182 Inlägg
6 januari 2009
Lika störande är väl dem som åker upp bakom en med helljus på. Har varit med om det ett par gånger på 35an mellan Åtvi å Linköping, fattar inte folk att man ska slå av helljuset när man ligger bakom en bil? (Dem ligger riktigt nära kan ja tilläga)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

28 Inlägg
6 januari 2009
Men fy fan så irriterande det är.. Sen finns det ju de som bländar av försent, PLUS att de slår på helljuset för tidigt! Då kokar det inom mig...

Alldaglet..

V-Power
1 186 Inlägg
6 januari 2009
HyperCello skrev:
Men fy fan så irriterande det är.. Sen finns det ju de som bländar av försent, PLUS att de slår på helljuset för tidigt! Då kokar det inom mig...

Hahahah big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

S-klass =)
295 Inlägg
6 januari 2009
Bländar dom av försent så tänder ja alltid x-ljusen när dom e typ 10m framför mig smile
Å släcker dom direkt efter att dom passerat för ja brukar ej använda helljus..
Kanske fel av mig men like störande e de ju när dom bländar av försent..
Senast redigerat av MB350se (6 januari 2009)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 januari 2009
Poliserna, åtminstone häromkring är hemskt dåliga på att blända av i tid. Och dom har xenon i både extraljusen och halvljusen, och halvljuset är nog så bländande.
Man tycker ju att om det är nån som borde föregå med gott exempel och blända av i tid är dom. Men inte.. mad
Dom har man fått blinka till både en och två gånger innan dom bländat av, plus att det har hänt att man har gett en liten "pärla" med helljuset precis innan mötesögonblicket. Men som det stod tidigare i tråden och även i den körkortsbok jag har "tänd helljuset i mötesögonblicket, eller precis innan".

Sen en del lastbilschaufförer med hemska extraljus på taket... Många är bra på att blända av i tid, men alltför många gör det inte och har dom då t.ex två eller fler xenon (eller vanliga) extraljus får dom faktiskt skylla sig själva om dom får en helljuskyss innan mötet.

Men majoriteten av lastbilschaufförerna är rejält duktiga på att blända av, det måste sägas..  smile

Sen de bilister i valfritt fordon som ligger så långt efter och inte bländar av. Ni verkar tro att ljuset slutar lysa där er syn slutar.. Tänk om... Jag har inte ett helljus tänt så länge jag ser ett par bakljus...

Sen ni som kör med dimljus och tycker det inte bländar; Vänta tills ni får glasögon eller linser. Då är det ni som sitter och "gnäller på dimljus och halvljus". Har inte mött EN bil som tända dimljus inte har bländat på.
Senast redigerat av Irmscher Vectra (6 januari 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Smålänning
7 883 Inlägg
6 januari 2009
Stanna dom, knacka på rutan och säg till dom...

Eller gilla läget... finns inget man kan göra... Räcker ju med att titta bort... Inte så trafiksäkert kanske, men det går...

Men frågan är också varför en del kör med helljus dagtid... Är lika irriterande att möta dem då...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

150 Inlägg
6 januari 2009
det som är jobbigare än dom som "slår på helljuset för tidigt" är ju ändå dom som monterat eftermarknads xenon och bara slängt igen huven utan att ens tänka på att justera in ljusbilden.
sen är det drygt med lastbilschauförer som tänker jag bländar av när han bländar av, och så tänker man samma sak själv och så blir det att ingen bländar av tongue ja man får skylla sig själv då men tittar man bara lite åt höger så går det bra,

i körkortsboken så står det att man ska tända helljuset vid mötesögonblicket,

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

526 Inlägg
6 januari 2009
En annan sak som gör mig vansinnig är när folk åker runt med parkeringsljus på kvällen och natten..
Då brukar jag blända dom lite. Och dom flesta fattar och slår på halvljuset.
Och vissa idioter fattar ingenting och blinkar tillbaks smile

Evolution Garage
1 299 Inlägg
6 januari 2009
JAG är en sån som smackar på helljus alldeles innan man mött varandra OM:

Man gör som vissa personer å inte bländar av i tid... Där jag bor är det mycket småvägar och mycket kurvigt. När det är mörkt och man ska mötas inför en kurva så ser man lätt när mötet kommer ske, och jag bländar alltid av INNAN jag ser lysena på bilen jag möter.

MÅNGA bländar av alldeles efter vi "fått syn på varandra" och hinner således precis flasha till me helljuset innan dom bländar av, bara för att få ha på det i en halv sekund extra. Då brukar jag tacka genom att flasha tillbaka alldeles innan mötet sker.

Sky´s the limit...

Meister
6 763 Inlägg
6 januari 2009
De låter som om ni har mött mig big_smile Alltid lika roligt att sitta och slå på de en kort stund innan för man vet hur mycke de sitter och svär i den andra bilen big_smile

835 Inlägg
6 januari 2009
camaro67 skrev:
De låter som om ni har mött mig big_smile Alltid lika roligt att sitta och slå på de en kort stund innan för man vet hur mycke de sitter och svär i den andra bilen big_smile

Hoppas du kör i diket.

Vissa ser trafiken som en stor sandlåda asså. Helt sinnessjukt. Jävla prestigenissar och översittare som tror de äger vägarna asså. Alla har inte lika snabb ljusomställning som dig och mig. Alla ser inte lika bra i mörker. NI KAN STÄLLA TILL MED OLYCKOR.

Muppar!
Senast redigerat av Epitaph (6 januari 2009)

150 Inlägg
6 januari 2009
camaro67 skrev:

livet går ut på att jävlas så mycket som möjligt med allt och alla big_smile

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

Evolution Garage
1 299 Inlägg
6 januari 2009
Epitaph skrev:
camaro67 skrev:

Hoppas du kör i diket.

hahaha! Brukar hålla med Camaro67, men i detta fallet hoppas även jag att du kör i diket.
Innan nån annan gör det roll

Sky´s the limit...

644 Inlägg
6 januari 2009
camaro67 skrev:

Du har inte fått nåt körkort än va..?  Med den inställningen ska du inte ha nåt iallafall..

Sök