3231
Sök

Volvo 850 eller volvo 940?

Smålänning
7 883 Inlägg
6 januari 2009
#81
steifan skrev:
twin_cam skrev:
850 är så mycket bättre, modernare, säkrare, och framförallt roligare att köra.

Var själv inne på att köpa en förut, testade en 850 GLT -94 med 16k mil på mätaren.

Blev helt avskräckt, nästan äcklad. Men det är jag det roll

Prova en saab istället då wink Mycket bättre smile

Men nu ska inte ja gå mer OT wink

Förstår inte detta agg mot FWD... Saknar min saab 900 hela tiden nu när jag kör 740... Va roligare på alla sätt i alla väglag...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 585 Inlägg
6 januari 2009
#82
Tycker du ska satsa på en 850T5. Jag tycker att 850in känns mycket modernare än 940. Det är ju nästan ingen skillnad på 940 och 740. Karossmässigt är det ju lite skillnad men inte annars. 940 är säkert bra bilar det också och dem driver i rätt ände vilket gör att man kan ha roligare med en 940. Men det är inte speciellt ofta man kommer på breställ. Kan nog vara ett ganska så svårt val, är nog upp till var och en och bestämma vad man är ute efter. Vill man åka fort framåt och ha lite modärnare utrustning och skönare motorljud så ska man satsa på 850. Vill man ha en bil som man kan ha kul med och svina med samt köra skönt och slippa mecka mycket så är nog 940in ett bra val. Lycka till i alla fall

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
6 januari 2009
#83
850 är ju mycket snyggare, skönare och ja... trevligare bil (om jag får säga det själv). Dock
drar dom tråkigt mycket bensin och får ofta strul med bromsarna.


huh?
10 427 Inlägg
6 januari 2009
#84
twin_cam skrev:
Förstår inte detta agg mot FWD... Saknar min saab 900 hela tiden nu när jag kör 740... Va roligare på alla sätt i alla väglag...

Kan ju få testa min gamle skorv så tänker du nog annorlunda sen wink OT OT


Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#85
Hexenhammer skrev:
850 är ju mycket snyggare, skönare och ja... trevligare bil (om jag får säga det själv). Dock
drar dom tråkigt mycket bensin och får ofta strul med bromsarna.

Jämfört med min gamla 245a (B230F) -87a, så drar väl 850n en hel del mindre.

När jag skulle köra hemifrån till en polare, en sträcka på 8-10 mil, kunde det gå nästan en halv tank på 245an, vilket är åt skogen för mycket.

850n tar man skåne runt innan det är dags att tanka, det är 38 mil inspirerad körning. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
6 januari 2009
#86
TurbOla skrev:
När jag skulle köra hemifrån till en polare, en sträcka på 8-10 mil, kunde det gå nästan en halv tank på 245an, vilket är åt skogen för mycket.

Finns något som heter service också wink


Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
#87
twin_cam skrev:
Köp en 850.

Bakhjulsdrift är kanske kul i rondeller och korsningar en årstid... Och ska du ha bakhjulsdrift, så köp nått vettigt, och inte en gammal volvo med stenåldersteknik.

850 är så mycket bättre, modernare, säkrare, och framförallt roligare att köra.

Att man slipper lustiga elfel och kass kvalité är också ett +.

Snacka inte om saker du inte vet något om. Min 855:a tycker jag bara krånglade med elektroniken. Inte stulat något med 945:an. Och vadå kul i rondeller och korsningar en årstid? Jag åker på tvären vilken dag i veckan, vilken tid på året som hellst, oavsett 30+ grader och sol eller 10- och snö oväder. Det enda du har rätt i är väl att den kanske är lite, lite mordernare och lite säkrare. För övrigt är du helt ute och cyklar. Har du ens ägt någon av bilarna?

Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
#88
steifan skrev:
TurbOla skrev:
När jag skulle köra hemifrån till en polare, en sträcka på 8-10 mil, kunde det gå nästan en halv tank på 245an, vilket är åt skogen för mycket.

Finns något som heter service också wink

Det har jag oxå hört talas om. Hmm, Service!? Varför låter det så bekant?

189 Inlägg
6 januari 2009
#89
Köp en 850, finns handbroms och du vill åka på bredden


4 637 Inlägg
6 januari 2009
#90
TurbOla skrev:
Hexenhammer skrev:
850 är ju mycket snyggare, skönare och ja... trevligare bil (om jag får säga det själv). Dock
drar dom tråkigt mycket bensin och får ofta strul med bromsarna.

Jämfört med min gamla 245a (B230F) -87a, så drar väl 850n en hel del mindre.

När jag skulle köra hemifrån till en polare, en sträcka på 8-10 mil, kunde det gå nästan en halv tank på 245an, vilket är åt skogen för mycket.

850n tar man skåne runt innan det är dags att tanka, det är 38 mil inspirerad körning. smile

Blandad körning:
Volvo 850 GLT 1997 1,05l/mil
Volvo 240 kombi med B230F 0,89l/mil
(Enligt bl a konsumentverkets/bilprovningens faktaböcker.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (6 januari 2009)

Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
#91
Jolle87 skrev:
Tycker du ska satsa på en 850T5. Jag tycker att 850in känns mycket modernare än 940. Det är ju nästan ingen skillnad på 940 och 740. Karossmässigt är det ju lite skillnad men inte annars. 940 är säkert bra bilar det också och dem driver i rätt ände vilket gör att man kan ha roligare med en 940. Men det är inte speciellt ofta man kommer på breställ. Kan nog vara ett ganska så svårt val, är nog upp till var och en och bestämma vad man är ute efter. Vill man åka fort framåt och ha lite modärnare utrustning och skönare motorljud så ska man satsa på 850. Vill man ha en bil som man kan ha kul med och svina med samt köra skönt och slippa mecka mycket så är nog 940in ett bra val. Lycka till i alla fall

Åka fort frammåt? Min 855:a hade mer effekt än den 945:a jag har nu, och jag åker ändå snabbare på strippen med RWD... och det är inte bara jag. ALLA jämnlika bilar med FWD vs. RWD så vinner RWD utan tvekan. Men motorljudet kan ingen ta ifrån Volvo 5:an big_smile

Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
#92
EmilHammarlund skrev:
TurbOla skrev:
Hexenhammer skrev:
850 är ju mycket snyggare, skönare och ja... trevligare bil (om jag får säga det själv). Dock
drar dom tråkigt mycket bensin och får ofta strul med bromsarna.

Jämfört med min gamla 245a (B230F) -87a, så drar väl 850n en hel del mindre.

När jag skulle köra hemifrån till en polare, en sträcka på 8-10 mil, kunde det gå nästan en halv tank på 245an, vilket är åt skogen för mycket.

850n tar man skåne runt innan det är dags att tanka, det är 38 mil inspirerad körning. smile

Volvo 850 GLT 1997 1,5l/mil
Volvo 240 kombi med B230F 0,89l/mil
(Enligt bl a konsumentverkets/bilprovningens faktaböcker.)

Vad konstaterar men av detta då? Jo, att alla Volvo bilar drar kraftigt med soppa. Och 1.5l/mil för en 850 GLT låter helt åt h-vete. Min 855 T5 med chip, 3" och det vanliga trimmet gick att köra på runt litern om man ansträngde sig. så det är enligt mig bara skitsnack.

4 637 Inlägg
6 januari 2009
#93
Zwudda skrev:
EmilHammarlund skrev:
TurbOla skrev:
Jämfört med min gamla 245a (B230F) -87a, så drar väl 850n en hel del mindre.

När jag skulle köra hemifrån till en polare, en sträcka på 8-10 mil, kunde det gå nästan en halv tank på 245an, vilket är åt skogen för mycket.

850n tar man skåne runt innan det är dags att tanka, det är 38 mil inspirerad körning. smile

Volvo 850 GLT 1997 1,5l/mil
Volvo 240 kombi med B230F 0,89l/mil
(Enligt bl a konsumentverkets/bilprovningens faktaböcker.)

Vad konstaterar men av detta då? Jo, att alla Volvo bilar drar kraftigt med soppa. Och 1.5l/mil för en 850 GLT låter helt åt h-vete. Min 855 T5 med chip, 3" och det vanliga trimmet gick att köra på runt litern om man ansträngde sig. så det är enligt mig bara skitsnack.

Jag skrev fel, det ska vara 1,05.
Senast redigerat av EmilHammarlund (6 januari 2009)

huh?
10 427 Inlägg
6 januari 2009
#94
Zwudda skrev:
EmilHammarlund skrev:
TurbOla skrev:

Jämfört med min gamla 245a (B230F) -87a, så drar väl 850n en hel del mindre.

När jag skulle köra hemifrån till en polare, en sträcka på 8-10 mil, kunde det gå nästan en halv tank på 245an, vilket är åt skogen för mycket.

850n tar man skåne runt innan det är dags att tanka, det är 38 mil inspirerad körning. smile

Volvo 850 GLT 1997 1,5l/mil
Volvo 240 kombi med B230F 0,89l/mil
(Enligt bl a konsumentverkets/bilprovningens faktaböcker.)

Vad konstaterar men av detta då? Jo, att alla Volvo bilar drar kraftigt med soppa. Och 1.5l/mil för en 850 GLT låter helt åt h-vete. Min 855 T5 med chip, 3" och det vanliga trimmet gick att köra på runt litern om man ansträngde sig. så det är enligt mig bara skitsnack.

1,05 ska det stå och står i hans inlägg just nu wink


Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
#95
jocket4 skrev:
Köp en 850, finns handbroms och du vill åka på bredden

Eller en 940, då slipper du andvända Högerarmen, då e de bara högerfoten som gäller big_smile

Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
#96
steifan skrev:
Zwudda skrev:
EmilHammarlund skrev:

Volvo 850 GLT 1997 1,5l/mil
Volvo 240 kombi med B230F 0,89l/mil
(Enligt bl a konsumentverkets/bilprovningens faktaböcker.)

Vad konstaterar men av detta då? Jo, att alla Volvo bilar drar kraftigt med soppa. Och 1.5l/mil för en 850 GLT låter helt åt h-vete. Min 855 T5 med chip, 3" och det vanliga trimmet gick att köra på runt litern om man ansträngde sig. så det är enligt mig bara skitsnack.

1,05 ska det stå och står i hans inlägg just nu wink

Sorry, han skriva innan han andrade wink Då låter det mycket mer troligt smile

4 637 Inlägg
6 januari 2009
#97
Zwudda skrev:
jocket4 skrev:
Köp en 850, finns handbroms och du vill åka på bredden

Eller en 940, då slipper du andvända Högerarmen, då e de bara högerfoten som gäller big_smile

Mycket roligare!

1 562 Inlägg
6 januari 2009
#98
självklart 940,.

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#99
steifan skrev:
TurbOla skrev:
När jag skulle köra hemifrån till en polare, en sträcka på 8-10 mil, kunde det gå nästan en halv tank på 245an, vilket är åt skogen för mycket.

Finns något som heter service också wink

Jag hade servat den med med allt utom bränslefilter - olja, oljefilter, tändstift, tändkablar, fördelardosa, stift, wtf mer krävs? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

189 Inlägg
6 januari 2009
#100
Zwudda skrev:
jocket4 skrev:
Köp en 850, finns handbroms och du vill åka på bredden

Eller en 940, då slipper du andvända Högerarmen, då e de bara högerfoten som gäller big_smile

Jaa iofs tongue fast har han flickvän så använder han inte högerarmen alls så då kanske det bara är bra med en 850 så han får lite motion i den också wink



Sök