3525
Sök

fotad av fartkamera, såg den mig...?

Häst
1 099 Inlägg
7 januari 2009
domarnn skrev:
cenoxide skrev:
hallå! åkte förbi en kamera men låg lite över hastigheten så jag höll kepsen framför mig så jag inte såg kameran (för att försöka dölja nyllet utifall) och sen blixtra det till så klart... >.<

Nojig som man är undrar jag om någon annan gjort något liknande och om kameran såg er iallafall..?

Är rädd för att du kommer att åka på böter..jag körde 100 förbi en kamera på 90-väg och det blixtra. Fick hem ett brev från polisen 2 månader efter där de krävde mig på 1500 sad

Såg man ditt nylle på bilden då?

Än är inte den sista idioten född..

428 Inlägg
7 januari 2009
Hardjim skrev:
Go_sideways skrev:
Dave_C70 skrev:

Vissa straffas direkt per automatik utan inblandning av myndigheter och rättsinstanser. Klockrent!

Yes, somliga straffar gud direkt! Men en fråga, reagerar fartkameror på en mc? har inte koll på detta så det är en helt ärlig fråga. trodde den avgjorde hastigheten med hjälp av regskylten?

Regskylten? Ett vanligt laserintrument kan ju mäta på det mesta så det borde en kamera också kunna.
Med t ex polisens laser kan man mäta på en katt ifall man vill det.

chilla mannen. helt vanlig fråga. sorry om det lät dumt med jag va helt ärlig. Lär sig något nytt varje dag!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 januari 2009
Hardjim skrev:
Go_sideways skrev:
Dave_C70 skrev:
Vissa straffas direkt per automatik utan inblandning av myndigheter och rättsinstanser. Klockrent!

Yes, somliga straffar gud direkt! Men en fråga, reagerar fartkameror på en mc? har inte koll på detta så det är en helt ärlig fråga. trodde den avgjorde hastigheten med hjälp av regskylten?

Regskylten? Ett vanligt laserintrument kan ju mäta på det mesta så det borde en kamera också kunna.

Observera att det inte är kameran som mäter, det är en separat mätare som sitter i anslutning till kameran i "huset" som sköter det. Gör skillnad på enheterna. smile
Senast redigerat av Dave_C70 (7 januari 2009)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

2 283 Inlägg
7 januari 2009
cenoxide skrev:
The_Mechanic skrev:
fota den så skickar den hem bötern till den som står som ägare på bilen, efter de får man överklaga att de t.ex var en kompis som körde, men detta är de sällan som går igenom, ta de som en man o betala tongue

ja men jag är inte man, jag är studerande. annars så skulle jag inte gnälla som en kärring över böter hmm

Gnälla kan du göra på dig själv, du har inget att gnälla över än för dig själv för det.

R.I.P. Michael Jackson!

428 Inlägg
7 januari 2009
Dave_C70 skrev:
Hardjim skrev:
Go_sideways skrev:

Observera att det inte är kameran som mäter, det är en separat mätare som sitter i anslutning till kameran i "huset" som sköter det. Gör skillnad på enheterna. smile

hehe okej wink synd då att man inte hinner stå på bromsen & sparka ner kamerahelvetet wink haha

RMR-Crew
478 Inlägg
7 januari 2009
Så istället för att bromsa så tänkte du, "äh, vi drar kepsen över skallen istället." ?

Häst
1 099 Inlägg
7 januari 2009
kawiZz skrev:
Så istället för att bromsa så tänkte du, "äh, vi drar kepsen över skallen istället." ?

Han trodde väl antagligen att det var en "oladdad" kamera o tog en chansning. smile

Än är inte den sista idioten född..

1 661 Inlägg
7 januari 2009
Dave_C70 skrev:
Hardjim skrev:
Go_sideways skrev:

Spelar ingen roll, jag menar hela stoplen också när jag säger kamera i detta sammanhanget.

1 661 Inlägg
7 januari 2009
Go_sideways skrev:
Hardjim skrev:
Go_sideways skrev:

chilla mannen. helt vanlig fråga. sorry om det lät dumt med jag va helt ärlig. Lär sig något nytt varje dag!

Hehe, jag är chill. Var inte menat att verka brysk.
Surt bara med alla som påstår att man kan få böter utan en identifierad förare. smile

2 982 Inlägg
7 januari 2009
Hardjim skrev:
Go_sideways skrev:
Hardjim skrev:

Surt bara med alla som påstår att man kan få böter utan en identifierad förare. smile

du kan inte få böter om du är oidentifierad.
men kan inte bilägaren få böter?

4 001 Inlägg
7 januari 2009
Residence skrev:

NEJ!

Dom kan inte ens ge böter för att du kör obältad
Senast redigerat av kolvas (7 januari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

164 Inlägg
7 januari 2009
tkd_rille skrev:
thoerNe skrev:
Nej inte som privatperson, men känns rätt dumt och skylla på att de är en kompis som kört. Har de inte infört att böterna ska betalas fastän de inte var föraren som körde ännu?

Jag tror att föraren körde faktiskt.. smile

okej lite felformulerat smile, haha såg jag nu. Jag menade ju faktiskt Ägaren smile

Hehe, förstod det.. Men tyckte att det var lite skojigt smile

3 059 Inlägg
7 januari 2009
Residence skrev:
Hardjim skrev:
Go_sideways skrev:

Amen de va ju själve f..
LÄS på vv sidor så finns ALL fakta där. Har både skrivit och länkat till den i tidigare inlägg.
NEJ ! Ägaren får INGA böter, det är föraren och denne måste identifieras först.

Fan, läser folk inte hela trådarna utan bara topic o sen skriver svar?

baerserk skrev:
Hmm, hur ska man formulera sig nu så att dom flesta förstår? Om du blir fotograferad så kollar polisen först upp regnumret, alltså ägaren. Ser dom att det inte är ägaren som kör, då kollar dom nära anhöriga till ägaren som dom kan tänka sig ha lånat bilen, t.ex fru/man och barn osv. Hittar dom ingen där heller så kontaktar dom ägaren av bilen och frågar snällt(?) om vem det var som körde X mycket för fort, på X vägen, klockan X osv. Ägaren av fordonet har ingen skyldighet att säga vem det var som körde, så har du riktigt tur kanske du har en snäll vän som du har lånat bilen av som säger "nääääedu, jag vet i fan vem det där är/ nej jag vill inte säga vem det var som körde bilen". Rent teoretisk sätt kan du, om du inte har körkort/ett foto av dig i polisens register, köra förbi en kamera som fotograferar och dom har ingen bild att jämföra med. Men då gäller det att din pappa/mamma/ägare av bilen är snälla och inte säger nånting. Jag kan nästan garantera att du kommer få sitta i ett långt förhör runt middagsbordet sen på kvällen när dom har insett vad som hänt.
Min källa är min granne, som jobbar som trafikpolis. Jag tror att jag har fått med allting, och det jag har fått med har blivit rätt.
MVH Martin

Info från vägverket.
---
Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?
Svar: Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella
böter.
---
Kommer det att bli så att det blir bilägaren som får böter även om någon annan kör bilen?
Svar: I dag är det föraren som får böta om han eller hon kört för fort. Vi känner
inte till om det kommer att bli någon förändring.
---

http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx

Att folk fotograferas för att kolla bäte är ju ren bullshit så länge det inte läggs upp websida med fakta.
Senast redigerat av Smajly (7 januari 2009)

1 210 Inlägg
7 januari 2009
så här är de... kameran är inte påslagen hela tiden ... låt säga att hastigheten ska ligga på 70 där kameran är utsatt. så länge medelhastigheten på den kameran ligger under till låten gräns så fotas de inget. smile men om den överstiger 70 så slås även kameran på och då fottas man... sen så är de föraren som får böter men de är ägaren av bilen som blir kontaktad om de hela... och om då ägaren identifieras som ej förare så blir de inget av de hela.. men de är upp till ägaren själv att överklaga...

//Ekis!

kan även till lägga att vissa fall så fottas man utan att mäta hastighet för att kolla om föraren/ägaren har bälte på sig :p

796 Inlägg
8 januari 2009
You can run, but you can`t hide............................................................................................................................................................................

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

428 Inlägg
8 januari 2009
Hardjim skrev:
Go_sideways skrev:
Hardjim skrev:

haha lugnt wink förstår dig. många som tror dom vet. jag bara undrade big_smile

415 Inlägg
8 januari 2009
Så här e det! Jag har själv råkat ut för detta! smile
Dem fotar, slår upp reg nr, identifierar den som körde med reg nr och körkorts bilden!
Kan dem inte identifiera samma person som körde med bilens ägare, så kikar dem på dem som står skrivna på samma adress som bilens ägare står skriven på, alltså flickvänner, mamma, pappa, barn osv!
Kan ingen av dem identifieras med föraren av bilen så händer INGET!!!

Det är fortfarande FÖRAREN som åker på böter! INTE bilägaren!!!
smile
Kör försiktigt nästa gång så slipper det bli dyrt! Jag vet!

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

Kanon..
1 473 Inlägg
8 januari 2009
JEZZICA1 skrev:
Så här e det! Jag har själv råkat ut för detta! smile
Dem fotar, slår upp reg nr, identifierar den som körde med reg nr och körkorts bilden!
Kan dem inte identifiera samma person som körde med bilens ägare, så kikar dem på dem som står skrivna på samma adress som bilens ägare står skriven på, alltså flickvänner, mamma, pappa, barn osv!
Kan ingen av dem identifieras med föraren av bilen så händer INGET!!!

Det är fortfarande FÖRAREN som åker på böter! INTE bilägaren!!!
smile
Kör försiktigt nästa gång så slipper det bli dyrt! Jag vet!

Det är bra att du skriver en gång till det som redan sagts, uppenbarligen fortsätter ju folk gissa på massa saker.

Kan inte nån moderator citera smajlys korrekta svar på sidan 2 eller va de var o låsa tråden?

Kokar ris
923 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
jag vet inte om det räknas nu, har ju inte gått allt för lång tid......... men jag har fortfarande inte fått något papper hem till mig.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

202 Inlägg
21 maj 2009
The_Mechanic skrev:
fota den så skickar den hem bötern till den som står som ägare på bilen, efter de får man överklaga att de t.ex var en kompis som körde, men detta är de sällan som går igenom, ta de som en man o betala tongue

Absolut inte. Man får antingen erkänna att det var en som körde eller så säger man att det inte var det.
Polisen jämför med körkort/pass/andra ID-handlingar och kan även jämföra med andra i familjen.
Men man behöver absolut inte överklaga något!! Erkänner du inte så gör du inte!

Mercedes C 350 AMG

Sök