2746
Sök

frågor om Egypten

Pekabow i can see u
644 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
Jag och min tjej tänkte åka ner till hurghada i egypten , men tänkte fråga någon som har varit där.
vad saker och ting kostar och vad det är för värde . alltså vad får man för 100 kr osv.

44 Inlägg
9 januari 2009
Billigt är det väl. Men om man som jag åker dit i jobbet så får man vara beredd på att betala mutor till höger och vänster. Jag var där i tre dagar. Gick på en LNG-tanker i Damietta. dit gick det åt 120$ i mutor (inkl. 15$ för ett visum som jag fick på flygplatsen). Sen när jag gick av båten i Suez-kanalen så fick jag ett nytt visum för 15$ och vidare till Cairo (150$). Men det är ju jobbresa det. Privat tyckte morsan och farsan att det var helt ok med Giza o allt annat.

Bild från båten ute i medelhavet:

http://hem.bredband.net/b510902/egypten/karavan.jpg

Här ligger vi bredvid en VLCC i medelhavet och inväntar resten av den "Södergående" karavanen på mellan 10 till 50 båtar...
Senast redigerat av WannabeeGBG (9 januari 2009)

Steel My Car And I Will
Hunt You Forever!

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 januari 2009
Abeed skrev:
Jag och min tjej tänkte åka ner till hurghada i egypten , men tänkte fråga någon som har varit där.
vad saker och ting kostar och vad det är för värde . alltså vad får man för 100 kr osv.

jag å tjejen ska dit den 23:e januari nu så vi skulle hoppas också på att folk tipsar lite nu om egypten smile

-den satt som en fläskläpp-

Pekabow i can see u
644 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
sad ingen mer som vet lite mer ?

-utan 940
1 728 Inlägg
9 januari 2009
Jag svarade i din andra tråd först, såg inte denna.
Jag var i Hurghada förra året och bodde på ett hotell med all inclusive, det var riktigt avkopplande och fin badstrand. Man behövde inte lämna hotellområdet någon gång om man inte ville. Jag tror att brottsligheten är ganska hög där för det var alltid vakter i entrén samt en metalldetektor som på flygplatser. Det fanns även affärer i närheten som sålde allt möjligt men inte lika stort utbud som i Turkiet.
Priserna var väl lite lägre än i Sverige men inte så man kände sig som en miljonär.

Ni som åker dit; se till att åka med nån av båtutflykterna, då kan man stanna och snorkla vid korallrev och titta på fiskar, riktigt fint.
Senast redigerat av Andreas 940 (9 januari 2009)

Sleeper
3 084 Inlägg
9 januari 2009
ja 4 påsar med kryddor (som såg ut som gräs) kostade iaf 800spänn. man ska pruta som fan

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 311 Inlägg
10 januari 2009
vart i kairo å Sharm El-sheikh big_smile

kört fyrhjuling i öknen i 3 timmar smile

det skall du testa smile

Kolla min visningsbild så ser du wink

Pekabow i can see u
644 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Härligt,,, du som har varit där tidigare nu då .. hur mkt kan man göra för 10 tusen på 7 dagar ?

OEM <3
6 957 Inlägg
10 januari 2009
Glansen skrev:
Sharm El-sheikh big_smile

Så hette stället syrran va på tongue

vart körde du 4-hjuling, vill åka till Egypten i höst smile

OEM <3

1 311 Inlägg
10 januari 2009
Bjork skrev:
Glansen skrev:
Sharm El-sheikh big_smile

Så hette stället syrran va på tongue

vart körde du 4-hjuling, vill åka till Egypten i höst smile

dom hade sådan dags utflykter me flybolget eller hotellet big_smile

Jag var typ 16 år och ville köra smile körde i tre timmar och kroppen var ganska bränd sedan kan jag säga;)

Vi körde en liten bit utanför Sharm El-sheikh eller det skall ligga en öken där, man skulle ha långbyxor på sig pga solen bränner sönder sa dom och det var bara jag och mamma som hade de typ lol

så jävla gött å spinna me en fyrhjuling big_smile inte säker på vilken cc men det var typ 150 cc eller 125 cc smile

Kario var vi tvungen och se ochså när vi var där smile

så vi tog en tur dit me smile

Ganska trevlig stad smile eller land roll

Men deras taxi gubbar e ganska jobbiga, man går ute på gatan och då stannar det typ 10 bilar på 1 minut å frågar lol

http://img404.imageshack.us/img404/1908/fyrjlingtf9.jpg

http://img60.imageshack.us/img60/1432/p1010079or5.jpg
Senast redigerat av Glansen (10 januari 2009)

508 Inlägg
11 januari 2009
husmus skrev:
Abeed skrev:

jag å tjejen ska dit den 23:e januari nu så vi skulle hoppas också på att folk tipsar lite nu om egypten smile

Jag ska dit den 24jan big_smile
Verkar va en hel del som ska dit nu i januari smile

Pekabow i can see u
644 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
RacingBunny skrev:
husmus skrev:
Abeed skrev:

Jag ska dit den 24jan big_smile
Verkar va en hel del som ska dit nu i januari smile

ska du . vart i egypten ska du vara smile
aa sista minut biljetterna är ju inte dåliga

Pekabow i can see u
644 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Freddeponken skrev:
jävla öken och tiggare...kan det vara något? Brorsan kom hem igår och hade väl inte allt för mycket positivt att säga. Alla vill ha ens pengar. Men snorklingen var trevlig tyckte han...haha

hahah oj då hehehe fel plats för honom öken ? ska man inte vara vid kusten ist ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/540795_7ojoqi.jpg
aldrig fel där
Senast redigerat av Abeed (11 januari 2009)

Egenföretagare
999 Inlägg
11 januari 2009
Det går att leva billigt där nere, har varit i Hurghada och Sharm el Sheikh
Har köpt sista-minuten hos Detur, för 1500-2000kr, och haft en matbudget på 1500kr.

Försäljare och taxichaffisar är JÄVLIGT tjatiga, men ignorera dom bara och strunta i ögonkontakt så brukar dom ge upp.

Ska du handla på marknaderna, pruta så att du skäms! Vissa försöker verkligen få ut det mesta, samma sak kan kosta 15kr hos en gubbe, nästa vill ha 80kr för samma sak. Samma med taxi, kolla runt och förhandla om priset. Lyckade få taxi (2km sträcka) för 15kr också, lite skillnad mot här hemma smile

Dom kör verkligen som idioter, det första turistbussen gjorde var att botta mätaren...

Sprit är också billigt, har köpt deras egna räv-gift till Gin för 30 pund (ca 50kr). Smakade ungefär som billig tysk gin, helt ok med andra ord smile. En stor egyptisk Stella kostar från 10 pund på restaurangen.

Ge 50 pund (ca 80kr) till städpersonalen när du kommer ner så får du bra service av dom, inte mycket för oss men mycket för dom.

Blir du magsjuk, gå in till närmsta "apotek", och säg att du är kass i magen så får du en antibiotika kur för ca 20 pund.

Fråga på om det är något mer du vill veta smile

Pekabow i can see u
644 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
weeeman skrev:
Det går att leva billigt där nere, har varit i Hurghada och Sharm el Sheikh
Har köpt sista-minuten hos Detur, för 1500-2000kr, och haft en matbudget på 1500kr.

Försäljare och taxichaffisar är JÄVLIGT tjatiga, men ignorera dom bara och strunta i ögonkontakt så brukar dom ge upp.

Ska du handla på marknaderna, pruta så att du skäms! Vissa försöker verkligen få ut det mesta, samma sak kan kosta 15kr hos en gubbe, nästa vill ha 80kr för samma sak. Samma med taxi, kolla runt och förhandla om priset. Lyckade få taxi (2km sträcka) för 15kr också, lite skillnad mot här hemma smile

Dom kör verkligen som idioter, det första turistbussen gjorde var att botta mätaren...

Sprit är också billigt, har köpt deras egna räv-gift till Gin för 30 pund (ca 50kr). Smakade ungefär som billig tysk gin, helt ok med andra ord smile. En stor egyptisk Stella kostar från 10 pund på restaurangen.

Ge 50 pund (ca 80kr) till städpersonalen när du kommer ner så får du bra service av dom, inte mycket för oss men mycket för dom.

Blir du magsjuk, gå in till närmsta "apotek", och säg att du är kass i magen så får du en antibiotika kur för ca 20 pund.

Fråga på om det är något mer du vill veta smile

taack fick  mina svar där smile
men aktiviteter då dykning ridning balong grej allt dedär
så jag menar om ja nu ska ha kul ja o min tjej i en vecka räcker det med 10 tusen ?
ska ej överdriva med shoppa o fester
Senast redigerat av Abeed (11 januari 2009)

174 Inlägg
11 januari 2009
Jag kom hem från Egypten för ca 5 veckor sen. Vi var i Hurghada, och jag tycker att Egypten är ett jävla piss land! Det enda som var bra i det landet var vattnet/dykningen. Folket var så jävla dryga,dom var på en 24/7 ! åker aldrig tillbaka!   

Min åskikt om egypten! big_smile

340 Inlägg
11 januari 2009
Hej!
Jag kom hem i fredags 090109 och hade blandade känslor, först av allt så får man INTE vara i fred som privatperson där, alla som har något att sälja vill ragga dig till just sin butik., vilket garanterat i slutänden gör att ingen vill g där överhuvudtaget.
Jag var i Hurghada och bode på Grand resort som har en egen strand, fint hotell men dålig service på restaurangerna, vi hade väl otur, jag beställde en cheeseburgare och tjejen fish and chips, det slutade med att hon fick hamburgaren och jag fick vara utan...då blev jag arg..
Vi åkte och snorklade i korallreven..värt som tusan om man känner sig bekväm med det.
1-dags tur till kairo måste man ta också. Det var skitjobbigt att åka buss klockan 1 på  natten men värt att se kairo och pyramiderna, samt museet där tutankamun ligger..
Vill du se jordens turistfälla nummer ett åk, för enbart sol och bada lite välj ett annat land för det ÄR jobbigt med alla människor och du måste pruta överallt.

Pekabow i can see u
644 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
många har nu sagt att det är jobbiga egypter där big_smile tråkig ju f*n ,,

Sleeper
3 084 Inlägg
11 januari 2009
tjompa skrev:
Hej!
Jag kom hem i fredags 090109 och hade blandade känslor, först av allt så får man INTE vara i fred som privatperson där, alla som har något att sälja vill ragga dig till just sin butik., vilket garanterat i slutänden gör att ingen vill g där överhuvudtaget.
Jag var i Hurghada och bode på Grand resort som har en egen strand, fint hotell men dålig service på restaurangerna, vi hade väl otur, jag beställde en cheeseburgare och tjejen fish and chips, det slutade med att hon fick hamburgaren och jag fick vara utan...då blev jag arg..
Vi åkte och snorklade i korallreven..värt som tusan om man känner sig bekväm med det.
1-dags tur till kairo måste man ta också. Det var skitjobbigt att åka buss klockan 1 på  natten men värt att se kairo och pyramiderna, samt museet där tutankamun ligger..
Vill du se jordens turistfälla nummer ett åk, för enbart sol och bada lite välj ett annat land för det ÄR jobbigt med alla människor och du måste pruta överallt.

skaffa en såndär ful mössa då blir dem mindre på en wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

340 Inlägg
11 januari 2009
Sushikocken skrev:
tjompa skrev:
Hej!

skaffa en såndär ful mössa då blir dem mindre på en wink

Jo men det är ju värt när man är hemma i Sverige igen, här har jag en snygg mössa..

Sök