3404
Sök

940 ltt som är uppställd, risk för att motorn kan rasa ?

356 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#21
okej smile jo skulle tippa på att den håller ett tag, har nyss slagit om till 19000 mil så jag måste väl köra in den ett tag till wink

273 Inlägg
12 januari 2009
#22
rödblockarna är väl inte inkörda förrens 25k mil? wink

194 Inlägg
12 januari 2009
#23
Ställ på o gasa bara:)

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
12 januari 2009
#24
volvo_dude skrev:
_tedde88_ skrev:
det är samma motor i FTT och LTT och det är inga som hälst problem att ladda 1bar i en b230ft/fk. många som kör med högre laddtryck än 1bar på orginal bottendel.

igentligen är ft och fk inte samma men de är väldigt få grejjer som skiljer dom åt

okey, lär mig vad som skiljer dem åt förutom tryckklockan?

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 januari 2009
#25
_tedde88_ skrev:
volvo_dude skrev:
_tedde88_ skrev:
det är samma motor i FTT och LTT och det är inga som hälst problem att ladda 1bar i en b230ft/fk. många som kör med högre laddtryck än 1bar på orginal bottendel.

igentligen är ft och fk inte samma men de är väldigt få grejjer som skiljer dom åt

okey, lär mig vad som skiljer dem åt förutom tryckklockan?

skrev det tidigare i tråden bara läsa;)


854 Inlägg
12 januari 2009
#26
volvo_dude skrev:
_tedde88_ skrev:
volvo_dude skrev:

igentligen är ft och fk inte samma men de är väldigt få grejjer som skiljer dom åt

okey, lär mig vad som skiljer dem åt förutom tryckklockan?

skrev det tidigare i tråden bara läsa;)

Det ser jag inget om... ??


87 Inlägg
12 januari 2009
#27
Körde 1 bar på min o de funkade finfint...ställ på tills de spikar o sänk lite eftersom tills den går bra igen smile

Mvh//Chrille

184 Inlägg
12 januari 2009
#28
E ju högre komp i LTT:n så andra kolvar lr topp skiljer. Sen e det nå mer, minns inte exakt men de va nått med bränslet också.


356 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#29
Det skiljer INTE topp. Oljekylda kolvar sitter det i FK:n, och i senare modeller av FT:n. Sluta gissa

Förjaevle Brao
555 Inlägg
11 mars 2009
#30
Jag har en B230 FK , ja laddar 0.9 inga som helst problem , orginal i övrigt big_smile


593 Inlägg
11 mars 2009
#31
Donken86 skrev:
E ju högre komp i LTT:n så andra kolvar lr topp skiljer. Sen e det nå mer, minns inte exakt men de va nått med bränslet också.

va grundar du dina kommentarer på?, sklijer absolut inget va gällande topp och kolvar mellan 230fk/ft.

det ända som skiljer är annan styrbox och annan tryckklocka! INGET MER..
Tillbaka till frågan.

nej de är inga problem att ladda 1bar me din motor då den är chippad osv..

Rekomenderar dig dock att köra på 98 oktan,

mvh

1 675 Inlägg
11 mars 2009
#32
kör 1,1 bar med steg 3 chip. Går super.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

★★★★★
455 Inlägg
11 mars 2009
#33
epapower skrev:
Donken86 skrev:
E ju högre komp i LTT:n så andra kolvar lr topp skiljer. Sen e det nå mer, minns inte exakt men de va nått med bränslet också.

va grundar du dina kommentarer på?, sklijer absolut inget va gällande topp och kolvar mellan 230fk/ft.

det ända som skiljer är annan styrbox och annan tryckklocka! INGET MER..
Tillbaka till frågan.

nej de är inga problem att ladda 1bar me din motor då den är chippad osv..

Rekomenderar dig dock att köra på 98 oktan,

mvh

NEJ !!! det är samma styrbox också !! det är tryckklockan som skiljer endast från 95 o uppåt. på FT/FK

det som skljer gamla FT mot nya FT/fk är turbon och oljekylning av kolvar

1 915 Inlägg
11 mars 2009
#34
http://www.forumbilder.se/images/ac1200972201Pf923.jpg

Enda som skiljer FK och FT är wastegaten.

Byt wastegate på en LTT så får du en fulltryckare med 0,55bar i laddtryck (FK´s wastegate har 0,3bar)

Ska du ladda med högre laddtryck så bör du chippa innan, så motorn får mer bränsle.

Att ställa på laddtryck tills det spikar och sedan sänka är ren idioti.
De farligaste spikningarna är de som inte hörs....
och när det hörs så är det ofta för sent...

Googla så hittar ni fakta som stämmer istället för att bara gissa..
O tro inte på allt som står på nätet. 7/900 forumet har bra info om motorerna osv...


Donken86 skrev:
E ju högre komp i LTT:n så andra kolvar lr topp skiljer. Sen e det nå mer, minns inte exakt men de va nått med bränslet också.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök