3147
Sök

Luften slår tillbaka in i turbon? orsak?

1 028 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#1
Luften slår tillbaka in i turbon? orsak?

Frågan e de som de står:P

Har inget å skriva ännu

181 Inlägg
12 januari 2009
#2
kass eller för hårt ställd dumpventil

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 januari 2009
#3
för hårt spännd avlastningventil?

2slow

273 Inlägg
12 januari 2009
#4
dusläpper gasen , spjället stängs , turbon matar på , vars ska luften ta vägen annars tror du ?

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 januari 2009
#5
AudiTQ-90 skrev:
dusläpper gasen , spjället stängs , turbon matar på , vars ska luften ta vägen annars tror du ?
va?..
det är ju meningen att dumpen ska sköta det jobbet..


273 Inlägg
12 januari 2009
#6
maximus skrev:
AudiTQ-90 skrev:
dusläpper gasen , spjället stängs , turbon matar på , vars ska luften ta vägen annars tror du ?
va?..
det är ju meningen att dumpen ska sköta det jobbet..
ja men har han ingen dump så studsar ju luften tbx mot turbon.... nog vet jag att en dump sköter sånt..

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

1 028 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#7
oki så dumpen e för hårt spänd.... den e rätt hård får släppa på den. sen till nästa fråga.
Bilen är en 940 turbo -96a.
När jag körde med orginal turbon så slog de inte tillbaka... de sitter du en dump på org turbona+ att jag körde med den "hårda" dumpen på tryckröret rasa org turbon satte på en turbo från en 740 turbo som inte har dump på sj turbo agg... sen börja den slå tillbaka å när man gasar upp å släpper gasen för att den ska gå ner på tomgång dör den. kanske kan bli av med att den dör om jag släpper på dumpen med? eller ska man ha återcirkulernade?

Måste få rätt på den!!!

HJÄLP

Har inget å skriva ännu

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 januari 2009
#8
AudiTQ-90 skrev:
maximus skrev:
AudiTQ-90 skrev:
dusläpper gasen , spjället stängs , turbon matar på , vars ska luften ta vägen annars tror du ?
va?..
det är ju meningen att dumpen ska sköta det jobbet..
ja men har han ingen dump så studsar ju luften tbx mot turbon.... nog vet jag att en dump sköter sånt..
hur vet man att han inte har dump?


273 Inlägg
12 januari 2009
#9
maximus skrev:
AudiTQ-90 skrev:
maximus skrev:

va?..
det är ju meningen att dumpen ska sköta det jobbet..
ja men har han ingen dump så studsar ju luften tbx mot turbon.... nog vet jag att en dump sköter sånt..
hur vet man att han inte har dump?
hur vet man att han har dump ?

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

1 028 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#10
jag har dump på tryckröret... å den dumpar fast den e hård när man försöker öppna den för hand

Har inget å skriva ännu

Evolution Garage
1 299 Inlägg
12 januari 2009
#11
köp ny dumpventil om du är rädd om turbon inte värt å joxxa med fjädrar å försöka få det rätt, turbon går snart åt helvete om du inte kör med riktig avlastningsventil... min åsikt lycka till!

Sky´s the limit...

1 028 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#12
okej........... vad e riktig...?
kan göra den mjukare med för ska ändå slänga på enstörre turbo.
Annars får jag prova med en ny dump.
Vad ska man hä för någon annars då?
Återcirkulerande e de bra? Hur funkar de me dom?Mellan vilka rör kopplas den in?

Förslag å råd

Har inget å skriva ännu

32 Inlägg
12 januari 2009
#14
Den kopplas väl in på samma sätt som din atmosfäriska dump. Fast att istället för att dumpa ut laddtrycket i motorrummet skickar den tillbaka luften efter Lmm. Eller har jag fel?


Operatör
346 Inlägg
12 januari 2009
#15
Har en kompis med liknande problem.... Surge kallas det tror jag.
Kolla på den här filmen:
http://www.garaget.org/video/nhbiut300giw
I sista klippet hör man ett ljud när han drar 3an ut. Är det liknande ditt?

Han testade att byta till 3st olika dumpar (inkl återcirkulernade), men det löste sig med en större snurra.
Senast redigerat av pars (12 januari 2009)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

1 028 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#16
Efter luftmassemätaren... e de mellan turbo å luftmassemätaren?



Ja på den filmen låter de som min när hans dumpar hör man dump plus de andra dump ljudet som måste var att den slår tillbaka?

Har inget å skriva ännu

jopp
145 Inlägg
13 januari 2009
#17
volvo_grabb skrev:
Efter luftmassemätaren... e de mellan turbo å luftmassemätaren?
Japp!

jomenvisst

Med lem
1 127 Inlägg
13 januari 2009
#18
Ska du ha något som verkligen funkar istället för alla kinaskitfjortisdumpar så köper du en Bosch dump, vad kan dem kosta 250-300kr.. Återcirkulerande som sitter på många turbobilar original, för funktionens skull. Inte ljudet..

Vet inte om Volvo använt dessa, men Saab har gjort för längesen. Gå in och fråga efter en Bosch avlastningsventil.. Mekonomen m.fl har säkert också.

Ser för övrigt ut såhär:

http://www.mjmautohaus.com/catalog/images/06A145710N.jpg

Snäll idag så här får du artikelnummer och pris hos försa bästa VAG återförsäljare:
art.nr: 06A145710N , 263kr/st
Senast redigerat av H3dlund (13 januari 2009)


Konsult
1 247 Inlägg
13 januari 2009
#19
En kopia kostar 189:- på Speedparts .. kör med en sån i Saaben och den fungerar utmärkt.. Art.nr 10,1157..

/Kim


1 028 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#20
japp jag har funderat på att köpa saab återcirkuleringar

Har inget å skriva ännu


Sök