3082
Sök

Rejäla framsystem

Dr. Turbo
459 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
Jag har en Sierra CC som jag skulle ha köpt 2st framsystem till (ett fram å ett bak big_smile) har tänkt mig använda original hålen dvs 5.25" samt sätta diskanterna på instrumentbrädan riktade uppåt
och bak blir det oxå originalhålen (5.25"?) med diskanerna lösa och riktade uppåt
högtalarkablarna kommer förmodligen bli skärmade supra ply (den mindre modellen)
Jag är ute efter MYCKET bra spridning på både diskant samt mellanregister/bas
Eftersom jag lyssnar på allt från hårdrock till disco så får mina 5.25" gärna kunna spela "djup" bas (ner till ca 100hz där min baslåda går in wink )

Till frågorna: Vilket märke och framsystem tror ni passar mitt behov?

Egen företagare
17 Inlägg
859 Inlägg
15 mars 2006
Big Al skrev:
Jag har en Sierra CC som jag skulle ha köpt 2st framsystem till (ett fram å ett bak big_smile) har tänkt mig använda original hålen dvs 5.25" samt sätta diskanterna på instrumentbrädan riktade uppåt
och bak blir det oxå originalhålen (5.25"?) med diskanerna lösa och riktade uppåt
högtalarkablarna kommer förmodligen bli skärmade supra ply (den mindre modellen)
Jag är ute efter MYCKET bra spridning på både diskant samt mellanregister/bas
Eftersom jag lyssnar på allt från hårdrock till disco så får mina 5.25" gärna kunna spela "djup" bas (ner till ca 100hz där min baslåda går in wink )

Till frågorna: Vilket märke och framsystem tror ni passar mitt behov?

Alla 5,25" framsystem kan spela ner till 100hz någolunda högt. Speciellt djupt är det INTE.
Låter du din baslåda spela så högt som upp till 100hz så har jag svårt och tro att det låter bra.
Köper du ett par rejäla 5,25"are så kan du dela dem vid 63hz och låta baslådan ta över därunder istället.

Förslag på 5,25"are lär du få en hel drös, så jag låter bli att rekommendera några.

MVH Theo

Dr. Turbo
459 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
Theo skrev:
Alla 5,25" framsystem kan spela ner till 100hz någolunda högt. Speciellt djupt är det INTE.
Låter du din baslåda spela så högt som upp till 100hz så har jag svårt och tro att det låter bra.
Köper du ett par rejäla 5,25"are så kan du dela dem vid 63hz och låta baslådan ta över därunder istället.

Förslag på 5,25"are lär du få en hel drös, så jag låter bli att rekommendera några.

MVH Theo

kanske är vettigare å dela vid 63hz då ... men vad rekommenderar du då för 5.25are för att kunna spela såpass lågt? (är väl inte så många 5.25" som klarar av att spela så lågt så högt?)

859 Inlägg
15 mars 2006
Big Al skrev:
Theo skrev:

MVH Theo

kanske är vettigare å dela vid 63hz då ... men vad rekommenderar du då för 5.25are för att kunna spela såpass lågt? (är väl inte så många 5.25" som klarar av att spela så lågt så högt?)

Beror på hur brant man delar, hur mycket effekt du har, hur du monterar högtalarna osv. osv. Men eftersom du verkar prioritera att dom skall kunna spela djupt så får jag väl rekommendera Amega Q comp 50, Phoenix Gold ZR5 och tex.  CDT ES-500. Dom kan spela högt delat vid 63hz. Är dessutom i lite olika prisklass. Men det finns naturligtvis massor med andra 5,25or som är bra, och kan spela högt delat så lågt tycker jag.

/Theo

Dr. Turbo
459 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
synd att det inte går provlyssna ,får kolla upp dem å bestämma mig smile

Sök