3057
Sök

Köpråd: Saab 9-3 Aero 2.8T

19 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#1
Har tänkt mig köpa en Saab 9-3 Aero kombi Automat. Någon som har erfarenheter om hur bilen är allmänt och om V6an som sitter i är känd för att krångla och så vidare. Blir en begagnad 06a  som gått mellan 7000-8000 mil. Är det Rem eller kedja på den? Kan tänka mig att det är svin dyrt att byta kamrem på en V6a.

Tack på förhand.

457 Inlägg
14 januari 2009
#2
Vad jag vet är det inga problem med de.
Tycker kombinationen ihop med automaten funkar klockrent :p

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...

19 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#3
Jo en automat skulle vara riktigt fint smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
14 januari 2009
#4
Det är ju Holden som gjort motorn och den har ju blivit väldigt hyllad bla kommit med på "engine of the year award"

Saab plockar endast ut 250hk/350Nm vilket bevisar att den har god marginal när andra väljer att plocka ur lite mer.
De trimfirmor jag kontaktat säger att just V6an är extra tacksam att chippa.

Vill man köra snålt så kan man göra det. Tänker man sig för så kör man 0.7L/Mil i snitt på 90-landsväg
Med sommardäcken varvar den ~1700v på 90km/h (97-98) på mätaren, trycker man då ner högerfoten kommer turbon fullt vid de varven och behöver sällan växla ner vid omkörning.

Gillar skarpt den motorn. Synd bara att jag inte chippat min, vet inte varför det inte blev av sad

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

19 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#5
Okej det låter ju kanon. Är det kedja eller kamrem på V6an?

950 Inlägg
14 januari 2009
#6
GL_Performance skrev:
Okej det låter ju kanon. Är det kedja eller kamrem på V6an?

Där är intet mindre än tre kedjor!!!!

OEM <3
6 957 Inlägg
14 januari 2009
#7
Har kört både man. och aut. och jag skulle ta aut. den gick skönt och så va de kul med dom
små paddlarna, och vilket ljud det var i bilen då tongue
Tänk den med 2.5/3" och ett litet filterkit...skulle jag byta bil igen så skulle det bli V6:an tongue

OEM <3

19 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#8
Dansken- skrev:
GL_Performance skrev:
Okej det låter ju kanon. Är det kedja eller kamrem på V6an?

Där är intet mindre än tre kedjor!!!!

Tack för svaret.

950 Inlägg
14 januari 2009
#9
GL_Performance skrev:
Dansken- skrev:
GL_Performance skrev:
Okej det låter ju kanon. Är det kedja eller kamrem på V6an?

Där är intet mindre än tre kedjor!!!!

Tack för svaret.

Jag tycker att V6 turbomotorn är en mycket trevlig maskin. Jag har jobbat med den i över 6 år nu. Automaten är ganska högt växlat på 6:an, så det går att köra ganska snålt på långfärd om man kör lugnt. Mekanisk är där inget strul med motorn. Trevligt ljud från motorn, särskild utan för bilen.

Fisketokig
2 997 Inlägg
14 januari 2009
#10
Dansken- skrev:
GL_Performance skrev:
Dansken- skrev:
Där är intet mindre än tre kedjor!!!!

Tack för svaret.

Jag tycker att V6 turbomotorn är en mycket trevlig maskin. Jag har jobbat med den i över 6 år nu. Automaten är ganska högt växlat på 6:an, så det går att köra ganska snålt på långfärd om man kör lugnt. Mekanisk är där inget strul med motorn. Trevligt ljud från motorn, särskild utan för bilen.

Låter lugnande. När brukar de byta på V6an då?

Sett i annonser att vissa byter vid stora 12.000milen, är det vanligt?

Det där med 3 kedjor var men än vad jag visste smile Dyrt ingrepp då?
Med mina körsträckor klarar jag mig till 2017 eller nåt smile

http://media.gm.com/us/powertrain/en/product_services/2008/Photo%20Library/HVV6/08%202.8L%20V6%20LP9%20LoR.jpg

*Hämtar polerduken* smile
Senast redigerat av Martin 9-3 (14 januari 2009)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

950 Inlägg
14 januari 2009
#11
Martin 9-3 skrev:
Dansken- skrev:
GL_Performance skrev:

Tack för svaret.

Jag tycker att V6 turbomotorn är en mycket trevlig maskin. Jag har jobbat med den i över 6 år nu. Automaten är ganska högt växlat på 6:an, så det går att köra ganska snålt på långfärd om man kör lugnt. Mekanisk är där inget strul med motorn. Trevligt ljud från motorn, särskild utan för bilen.

Låter lugnande. När brukar de byta på V6an då?

Sett i annonser att vissa byter vid stora 12.000milen, är det vanligt?

Det där med 3 kedjor var men än vad jag visste smile Dyrt ingrepp då?
Med mina körsträckor klarar jag mig till 2017 eller nåt smile

Jag vet inte om det är tänkt att man ska byta kamkedjor på den motorn. Jag har inte hört talas om att vi har bytt någon på jobbet. En kamrem brukar väl går 12000 mil, så kedjorna borde går mycket längre.

Här är lite kort, men alla 3 kedjor syns inte:
http://www.trollhattansaab.net/archives … ab-v6.html

562 Inlägg
14 januari 2009
#12
Vet inte om det är ett generellt fel, men vet en del bilar som haft krånglande oljenivågivare, vilket resulterar i byte av hela tråget. Både Vectra OPC samt Saab 9-3..

9-5 Aero Sedan -05

1 062 Inlägg
15 januari 2009
#13
Dansken- skrev:
Jag tycker att V6 turbomotorn är en mycket trevlig maskin. Jag har jobbat med den i över 6 år nu. Automaten är ganska högt växlat på 6:an, så det går att köra ganska snålt på långfärd om man kör lugnt. Mekanisk är där inget strul med motorn. Trevligt ljud från motorn, särskild utan för bilen.

Att motorn har skön karaktär och är trevlig att leva med verkar alla vara överens om men just förbrukningen har många klagat över. Även rykten om att "Saab" själva vekar förvånade över en för hög förbrukning.
Du har inga kommentarer på det? Ser man till grenrör m.m. så ser det ju allt annat än optimalt ut som man har "installerat" det.

M.V.H.


19 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#14
AndreasPlars skrev:
Dansken- skrev:
Jag tycker att V6 turbomotorn är en mycket trevlig maskin. Jag har jobbat med den i över 6 år nu. Automaten är ganska högt växlat på 6:an, så det går att köra ganska snålt på långfärd om man kör lugnt. Mekanisk är där inget strul med motorn. Trevligt ljud från motorn, särskild utan för bilen.

Att motorn har skön karaktär och är trevlig att leva med verkar alla vara överens om men just förbrukningen har många klagat över. Även rykten om att "Saab" själva vekar förvånade över en för hög förbrukning.
Du har inga kommentarer på det? Ser man till grenrör m.m. så ser det ju allt annat än optimalt ut som man har "installerat" det.

M.V.H.

Bara den inte drar mer bensin än vad min volvo gör så är jag nöjd. Förstår inte riktigt vad du menar med grenrör med mera att det är allt annat än optimalt installerat?? förklarar lite bättre vore bra. Sen undrar jag lite om automatlådan är mer känslig än vad en manuell låda är om man ska skaffa ett chiptrim. Kommer inte köra som en tok men vill ju gärna trycka på lite när man köra om.

950 Inlägg
18 januari 2009
#15
AndreasPlars skrev:
Dansken- skrev:
Jag tycker att V6 turbomotorn är en mycket trevlig maskin. Jag har jobbat med den i över 6 år nu. Automaten är ganska högt växlat på 6:an, så det går att köra ganska snålt på långfärd om man kör lugnt. Mekanisk är där inget strul med motorn. Trevligt ljud från motorn, särskild utan för bilen.

Att motorn har skön karaktär och är trevlig att leva med verkar alla vara överens om men just förbrukningen har många klagat över. Även rykten om att "Saab" själva vekar förvånade över en för hög förbrukning.
Du har inga kommentarer på det? Ser man till grenrör m.m. så ser det ju allt annat än optimalt ut som man har "installerat" det.

M.V.H.

De tvåhjulsdrivna går det att köra med okay förbrukning, men de fyrhjulsdrivna drar mycket soppa, vilken nog inte är unikt för SAAB.

19 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#16
Dansken- skrev:
AndreasPlars skrev:
Dansken- skrev:
Jag tycker att V6 turbomotorn är en mycket trevlig maskin. Jag har jobbat med den i över 6 år nu. Automaten är ganska högt växlat på 6:an, så det går att köra ganska snålt på långfärd om man kör lugnt. Mekanisk är där inget strul med motorn. Trevligt ljud från motorn, särskild utan för bilen.

Att motorn har skön karaktär och är trevlig att leva med verkar alla vara överens om men just förbrukningen har många klagat över. Även rykten om att "Saab" själva vekar förvånade över en för hög förbrukning.
Du har inga kommentarer på det? Ser man till grenrör m.m. så ser det ju allt annat än optimalt ut som man har "installerat" det.

M.V.H.

De tvåhjulsdrivna går det att köra med okay förbrukning, men de fyrhjulsdrivna drar mycket soppa, vilken nog inte är unikt för SAAB.

Vet du något om hur automatlådan. Tål den någon effekt höjning. Som ett chip?

457 Inlägg
18 januari 2009
#17
GL_Performance skrev:
Vet du något om hur automatlådan. Tål den någon effekt höjning. Som ett chip?

Steg 1 är nog inget problem, skall man nog vara lite försiktig med vridet.

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...

741 Inlägg
18 januari 2009
#18
Finns många här på garaget som trimmat sina v6or och det verkar inte ha varit några problem? smile

1 062 Inlägg
18 januari 2009
#19
GL_Performance skrev:
Bara den inte drar mer bensin än vad min volvo gör så är jag nöjd. Förstår inte riktigt vad du menar med grenrör med mera att det är allt annat än optimalt installerat?? .

Kika på bilden ovan och speciellt grenröret. Ser enligt mig rätt kass ut men vad vet jag...
En V6:a med EN turbo plaserad på gaveln med avgasrören från bägge cylinderrader dragna dit är väl inte den bästa lösningen på en installation men det gick kanske inte att få till på något annat sätt.

M.V.H.


19 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#20
AndreasPlars skrev:
GL_Performance skrev:
Bara den inte drar mer bensin än vad min volvo gör så är jag nöjd. Förstår inte riktigt vad du menar med grenrör med mera att det är allt annat än optimalt installerat?? .

Kika på bilden ovan och speciellt grenröret. Ser enligt mig rätt kass ut men vad vet jag...
En V6:a med EN turbo plaserad på gaveln med avgasrören från bägge cylinderrader dragna dit är väl inte den bästa lösningen på en installation men det gick kanske inte att få till på något annat sätt.

M.V.H.

Ja nu förstår jag vad du menar. Kollade och provkörde en i lördags och noterade att turbon satt lite udda.


Sök