3224
Sök

850 turbo/t5 chippad eller ej?

55 Inlägg
17 januari 2009
#21
kingcool skrev:
Tog du inte reda på en sådan sak som ifall den är chippad eller ej när du köpte bilen?

Det är ju nästan ett måste att veta om den är chippad eller ej ?

499 Inlägg
17 januari 2009
#22
Frozen1985 skrev:
genetorp skrev:
men får man verkligen ut 280-290 med ett chip? har hört att man får ca 40 hk och då har du ju 265 så då kanske det stämmer lite bättre:P

ATM steg 1 så landar du på ca: 280hk. men sedan beror det väldigt mycket på motor o drivlina

Nja, ATM, BSR mfl steg 3 ger ju inte så mycket effekt, det är bara på forum. Det ger väl runt 270hk med steg 3. Chip ger nog inte mer än 260hk.


245 Inlägg
17 januari 2009
#23
Kan inte personen i fråga åka och köra sin bil på en rullande landsväg? då får man all fakta man vill ha.Men det är ju tyvärr så (för endel)  att om man vet att bilen är chippad så går den ju automatiskt bättre. även om det skulle vara org effekt.

S.v.r

4 822 Inlägg
17 januari 2009
#24
hampa87 skrev:
Visst de e säkert stor skillnad men jag har svårt att avgöra om den är original eller chippad. Jag har ju inte något att jämföra med. Men höjs inte varvtoppet när den är chippad? Det borde ju folk veta tycker man:)

Nej varvstoppet flyttas normalt inte när man chipar men därimot så har endel firmot gjort några "special" chip som är lite vassare och har högre varvstopp.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2009
#25
Hellquist skrev:
Frozen1985 skrev:
genetorp skrev:
men får man verkligen ut 280-290 med ett chip? har hört att man får ca 40 hk och då har du ju 265 så då kanske det stämmer lite bättre:P

ATM steg 1 så landar du på ca: 280hk. men sedan beror det väldigt mycket på motor o drivlina

Nja, ATM, BSR mfl steg 3 ger ju inte så mycket effekt, det är bara på forum. Det ger väl runt 270hk med steg 3. Chip ger nog inte mer än 260hk.

Kollar du på valfri tillverkare av dessa chip så står det t.ex. Steg 2 T-5R 285hk, förvisso är det nog med en fräsch motor och fräsch turbo, vet ej hur mycket det stämmer i verkligheten.

Från Autotechs hemsida:

Steg 2
285hk 423Nm

Omprogramering av styrbox, sportluftfilter, 2,5” rostfritt Ferrita avgassystem från kat. och bak.

Ring oss för info och tidsbokning.

Monteringskostnad på 500kr tillkommer.

Om din bil är en AWD så tillkommer 1500kr.
Senast redigerat av TurbOla (17 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Avstängd
210 Inlägg
18 januari 2009
#26
en vanlig t5 har 225 hk medans en t5r har 240hk å e r har 247hk orginal...

atm som jag känner skulle aldrig utlova 60-70hk på steg 1.... inte en chans för det går inte....

jag hade en atm trimmad volvo innan å då hade jag atm chip ...ferrita 3" downpipe med 3"katt å resten 2.5"...luftfilter å 19t turbo agg ..

detta gav mig 306hk å 467nm i atm:s bänk


ENKLA KÄNNA IGEN METODER:

sitter bygeln över svarta lådan med vanlig skruv eller brytskalleskruv???

koppla in en turbomätare ... orginal laddar den 0.7bar.

kör jämsides med din kompis bil i ca 50km/h å gasa fullt samtidigt... drar han ifrån dig lätt så är den orginal.

ALTERNATIV 2
gå ut på vägverkets sida å kolla tidigare ägare å ring å kolla om de har chippat den i sin ägo ..........

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

Hojmek
748 Inlägg
18 januari 2009
#27
TurbOla skrev:
hampa87 skrev:
Var precis ute lite med bilen, när jag ger full gas så går den tom lite över de vita någon millimeter. När jag öppnade styrboxen (måste vara den för det är den enda svarta boxen som sitter på vänstersidan) så blir jag inte klok för fem öre, de sitter två stycken metallplattor ungefär lika stora som om man lägger 3-4 cdskivor på varandra, förstår inte vad jag kan läsa ut av detta?

Jag hänger inte med alls här...

Öppnar man plastlocket, så sitter det en ensam styrbox där (om nu inte automatlådan har en egen styrbox, det vet jag faktiskt inte?), med en metallbygel, som du slår över, så kan du lyfta upp boxen med lite vickande.

Sen lyfter du ur sprintarna som går in i plasten där metallbygeln sitter fast, och lyfter av hela bygeln.
Sen sitter metallkåpan med bara ett par metallflikar, övervikta för att klämma kåpan på plats.

Tar du av den, så ser du ganska snart chippet, och om det är något känt märke som gjort chipet, BSR, Autotech, m.fl. så brukar det stå deras logga på.
På mitt chip är det en liten vit klisterlapp där det står "Fyra lediga hål ->". lol

Jo det sitter 2 boxar om man har automat, kanske du tog fel ? Det syns väldigt tydligt om det sitter ett annat chip där smile

*BECE**
334 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#28
850_T5_ skrev:
kingcool skrev:
Tog du inte reda på en sådan sak som ifall den är chippad eller ej när du köpte bilen?

Det är ju nästan ett måste att veta om den är chippad eller ej ?

Jo de e klart men hur ofta köper man en 850 där de bara har varit en ägare?
På min har de varit 7-8 ägare inkl bilhandlare. Jag frågade och personen trodde inte den va chippad men jag tyckte den gick bra så de var därför jag frågade.


*BECE**
334 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#29
fransman skrev:
en vanlig t5 har 225 hk medans en t5r har 240hk å e r har 247hk orginal...

atm som jag känner skulle aldrig utlova 60-70hk på steg 1.... inte en chans för det går inte....

jag hade en atm trimmad volvo innan å då hade jag atm chip ...ferrita 3" downpipe med 3"katt å resten 2.5"...luftfilter å 19t turbo agg ..

detta gav mig 306hk å 467nm i atm:s bänk


ENKLA KÄNNA IGEN METODER:

sitter bygeln över svarta lådan med vanlig skruv eller brytskalleskruv???

koppla in en turbomätare ... orginal laddar den 0.7bar.

kör jämsides med din kompis bil i ca 50km/h å gasa fullt samtidigt... drar han ifrån dig lätt så är den orginal.

ALTERNATIV 2
gå ut på vägverkets sida å kolla tidigare ägare å ring å kolla om de har chippat den i sin ägo ..........

Hur mycket brukar bilen ladda om man har chippat den på ett ungefär då?


184 Inlägg
19 januari 2009
#30
Dom flesta ställer väl laddet mellan 1.0 till 1.2 om den är chippad, har iaf läst till mig de big_smile


187 Inlägg
19 januari 2009
#31
Generellt kan man säga att st1 på 15G snurran ger 265-270hk på en frisk bil, steg3 ger 285-290hk. Allt över dessa siffror ska ses som en bonus.
Senast redigerat av viktore (19 januari 2009)

*BECE**
334 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#32
Jag ska se om jag kan få tag på en laddtrycksmätare idag och se hur mycket den laddar. Hur och vart ska den kopplas in förresten?


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 januari 2009
#33
hampa87 skrev:
Jag ska se om jag kan få tag på en laddtrycksmätare idag och se hur mycket den laddar. Hur och vart ska den kopplas in förresten?

Tar du väck kåpan över gasspjället, så ser du ett "vacuumträd", med ploppar på.

Antingen kopplar du in laddtrycksmätaren på trädet, eller så gör du ett T-kors på slangen som går till original laddtrycksmätare.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 822 Inlägg
19 januari 2009
#34
TurbOla skrev:
hampa87 skrev:
Jag ska se om jag kan få tag på en laddtrycksmätare idag och se hur mycket den laddar. Hur och vart ska den kopplas in förresten?

Tar du väck kåpan över gasspjället, så ser du ett "vacuumträd", med ploppar på.

Antingen kopplar du in laddtrycksmätaren på trädet, eller så gör du ett T-kors på slangen som går till original laddtrycksmätare.

det enklaste är att sätta T-kors på slangen till orginalmätaren för då behöver man bara ta ner kåpen vid fötterna istället för att dra slang hela vägen fram till motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

*BECE**
334 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#35
TurbOla skrev:
hampa87 skrev:
Jag ska se om jag kan få tag på en laddtrycksmätare idag och se hur mycket den laddar. Hur och vart ska den kopplas in förresten?

Tar du väck kåpan över gasspjället, så ser du ett "vacuumträd", med ploppar på.

Antingen kopplar du in laddtrycksmätaren på trädet, eller så gör du ett T-kors på slangen som går till original laddtrycksmätare.

tack så mycket!
Jag var nere i styrboxen och tittade idag och som någon annan sa så fanns de två stycken "sådana silvriga" som är som 3 cd skivor på varandra iochmed att de är automat. Båda två såg identiska ut, på den ena stod de A.2 och den andra stod de 5.3. Någon som kan utläsa något av detta? Ska försöka lägga upp några bilder på de senare


*BECE**
334 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#36
Bodegan skrev:
TurbOla skrev:
hampa87 skrev:
Var precis ute lite med bilen, när jag ger full gas så går den tom lite över de vita någon millimeter. När jag öppnade styrboxen (måste vara den för det är den enda svarta boxen som sitter på vänstersidan) så blir jag inte klok för fem öre, de sitter två stycken metallplattor ungefär lika stora som om man lägger 3-4 cdskivor på varandra, förstår inte vad jag kan läsa ut av detta?

Jag hänger inte med alls här...

Öppnar man plastlocket, så sitter det en ensam styrbox där (om nu inte automatlådan har en egen styrbox, det vet jag faktiskt inte?), med en metallbygel, som du slår över, så kan du lyfta upp boxen med lite vickande.

Sen lyfter du ur sprintarna som går in i plasten där metallbygeln sitter fast, och lyfter av hela bygeln.
Sen sitter metallkåpan med bara ett par metallflikar, övervikta för att klämma kåpan på plats.

Tar du av den, så ser du ganska snart chippet, och om det är något känt märke som gjort chipet, BSR, Autotech, m.fl. så brukar det stå deras logga på.
På mitt chip är det en liten vit klisterlapp där det står "Fyra lediga hål ->". lol

Jo det sitter 2 boxar om man har automat, kanske du tog fel ? Det syns väldigt tydligt om det sitter ett annat chip där smile

Så de brukar alltså stå märket på dem som har gjort chippet? För på mina Stod de bara som sagt A.2 på den ena och 5.3 på den andra.


IT-Tekniker
161 Inlägg
19 januari 2009
#37
den vänstra boxen i plastlådan (när du står framför bilen) är boxen till motorn och den högra är till växellådan.

öppna sedan boxen enligt tidigare instruktioner och titta på chippet, är det fyra ben "för lite" på chippet som sitter där är den chippad...

Angående antalet häster så anger man chipptillverkarnas siffror eftersom det är det man har och gå på och tar det hela med en nypa salt såvida man inte bänkat bilen...  min Turbo med BSR Steg 3, öppet filter, 3" osv skall enligt BSR ge 290Hk men om jag säger ca 270 i verkligeheten är man ju mycket närmare sanningen...

Numera har jag monterat 16T och bytt en massa spruckna slangar osv så borde han ladda aningen mer än han gjort tidigare, bara 3/4 delar av skalan, ca 0,8 bar..  räckte till 9 sekunder blankt på 201 m sommaren 2007 med gatdäck med en automatare....  och då kommer frågan om tidtagningen stämmer men det får man ju utgå ifrån...
Senast redigerat av Slammis (19 januari 2009)


*BECE**
334 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#38
Slammis skrev:
den vänstra boxen i plastlådan (när du står framför bilen) är boxen till motorn och den högra är till växellådan.

öppna sedan boxen enligt tidigare instruktioner och titta på chippet, är det fyra ben "för lite" på chippet som sitter där är den chippad...

Angående antalet häster så anger man chipptillverkarnas siffror eftersom det är det man har och gå på och tar det hela med en nypa salt såvida man inte bänkat bilen...  min Turbo med BSR Steg 3, öppet filter, 3" osv skall enligt BSR ge 290Hk men om jag säger ca 270 i verkligeheten är man ju mycket närmare sanningen...

Numera har jag monterat 16T och bytt en massa spruckna slangar osv så borde han ladda aningen mer än han gjort tidigare, bara 3/4 delar av skalan, ca 0,8 bar..  räckte till 9 sekunder blankt på 201 m sommaren 2007 med gatdäck med en automatare....  och då kommer frågan om tidtagningen stämmer men det får man ju utgå ifrån...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/10210/548712_zx0c6o.jpg

Så här ser mitt ut undertill, ska jag ta detta som att den inte är chippad då alltså?


IT-Tekniker
161 Inlägg
19 januari 2009
#39
Börja med att ta bort den blanka bygeln, den ser "nitad" ut i plasten på kontakten... men det är bara att pilla in en skruvejsel och bända lite...

sedan så tittar på den sidan som ligger upp på bilden, den med små flänsar på, gjort i aluminium...
längs kanterna finns fyra "flärpar" som hör till plåtkåpan men som är vikta runt kanten, vik upp dem försiktigt så är det bara att lyfta bort plåtkåpan sedan...  sedan vänder du på steken så ser du kretskortet, men pilla inte på något i onödan !

ihopsättning sker i omvänd ordning big_smile


260 Inlägg
19 januari 2009
#40
Jag har a-tech steg 3 chip i min, och när jag montera det fick jag ett högre varvstop på den smile Men det är inte ofta den laddar 1,2. brukar ligga på 1kg men de e ju bilteama mätare också tongue



Sök