3568
Sök

Byta kamaxel från vx3 till A-kam i en volvo 940Gl-92

718 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej!

en polare ska byta kamaxel i sin 940 -92.

är det någon som har ett bra tips på hur man ska gå tillväga vid bland annat ventiljusteringen osv?

samt lite vad det krävs för verktyg...

tack på förhand!

mvh henke


Tottis_vbg
25 januari 2009
#2
varför byta ifrån vx3 till a-kam??? bilen blir ju bara skitslö. finns specialverktyg som man kan byta shimsen på plats när kammen sitter i annars e det bara sätta i kammen å mäta alla å sen räkna ut hur mycket tjockare/tunnare shims man behöver å sen ta ur kammen igen å byta dom. ska man vara riktigt noga ska dom helst ha ett spel på 0,40 rakt över men kan ha tolerans på 0,30-0,45 om man inte vill va jätteseriös. vet dessvärre inte vart man kan köpa verktyget för å byta shims på plats. hittade mitt på en marknad

344 Inlägg
25 januari 2009
#3
jag hade aldrig bytt från VX3 till A-kam eftersom A-kammen e sämre


Meister
6 763 Inlägg
26 januari 2009
#4
Killen kanske inte är ute efter effekt utan vill ha en bil som är trevligare att köra. Nu vet inte jag hur de beter sig med vx3-kam men de är säkert trevligare med a-kam plus att man förmodligen får bättre bränsleförbrukning


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
26 januari 2009
#5
inget ont om a-kammen, vore värre skulle killen pilla i en t-kam. har du tur behöver du bara kolla så ventilspelet stämmer hyfsat. Mellan orginalkammarna brukar de vara inom toleranserna plus minus 0,10..

718 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#6
tack för svaren.. för er som undrar så ska 940n få a-kam på grund av att vx3an är mer högvarvig.. a-kammen ger ett bättre bottendrag.. vx3an ska i brorsans 360 etanolturbo..

mvh


76 Inlägg
2 december 2009
#7
nu är det jätte länge sedan det skrevs i denna tråd men jag hakar på lite smått.
Kan meddela att jag är inte mästare på att meka så lättförståliga förklaringar uppskattas mycket wink

Jag hade tänkt byta från min org. kam till en A-kam. (B230 fk)
Om jag förstått det rätt så ska man alltså göra det i denna ordning:

1. Ta ur org. kammen
2. lägga i nya kammen och skruva fast den
3. mäta ventilspelet och räkna ut eventuella byten utav shims.


Sök