2611
Sök

Kan man ha dumpventil på Volvo s40 2,0t?

905 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har en ridetech dumpventil som tål 3,5bar. . . jag vill montera det på min volvo s40 2,0t -01 (lätt trycks turbo). men har hört från diverse mekaniker att luftmängds mätaren går i sönder. . . Snälla hjälp mig. .


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41726/552485_ylban9.jpg
Senast redigerat av haagi (24 januari 2009)


Reservdansk
6 271 Inlägg
Mr.
253 Inlägg
25 januari 2009
#3
haagi skrev:
Hej jag har en ridetech dumpventil som tål 3,5bar. . . jag vill montera det på min volvo s40 2,0t -01 (lätt trycks turbo). men har hört från diverse mekaniker att luftmängds mätaren går i sönder. . . Snälla hjälp mig. .


http://www1.garaget.org/gallery/archive/41726/552485_ylban9.jpg

Vad vill du ha hjälp med? Det ända jag kan säga är, läs på lite mer innan du går ut o köper saker. Det går att köra med den där men bilen kommer ta stryk, men vad gör man inte för lite pysljud.

Köpes:
18T Turbo

Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 januari 2009
#4
Inget på bilen kommer ta stryk, det är möjligen katten som ligger i farozonen eftersom det blir väldigt fet blandning när dumpen öppnar och släpper ut luften som redan är uppmätt av luftmassemätaren.

Viktigt för att det ska fungera bra är att dumpen justeras in riktigt så den håller tätt på tomgång och sen öppnar när den ska....

Lycka till
Senast redigerat av Busgrabb (25 januari 2009)

Autotech

Mr.
253 Inlägg
25 januari 2009
#5
Busgrabb skrev:
Inget på bilen kommer ta stryk, det är möjligen katten som ligger i farozonen eftersom det blir väldigt fet blandning när dumpen öppnar och släpper ut luften som redan är uppmätt av luftmassemätaren.

Viktigt för att det ska fungera bra är att dumpen justeras in riktigt så den håller tätt på tomgång och sen öppnar när den ska....

Lycka till

Du anser inte att katalysatorn är en del av bilen alltså...

Köpes:
18T Turbo

Mr.
253 Inlägg
Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 januari 2009
#7
pwei skrev:
Busgrabb skrev:
Inget på bilen kommer ta stryk, det är möjligen katten som ligger i farozonen eftersom det blir väldigt fet blandning när dumpen öppnar och släpper ut luften som redan är uppmätt av luftmassemätaren.

Viktigt för att det ska fungera bra är att dumpen justeras in riktigt så den håller tätt på tomgång och sen öppnar när den ska....

Lycka till

Du anser inte att katalysatorn är en del av bilen alltså...

Jo är den ju....kanske skrev lite luddigt.
Men släng den på hyllan i garaget sålänge och och häng på den när det är dags för bilprovningen bara. Så blir det ett par Hkr till med smile

Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 januari 2009
#8
Busgrabb skrev:
Jo är den ju....kanske skrev lite luddigt.
Men släng den på hyllan i garaget sålänge och och häng på den när det är dags för bilprovningen bara. Så blir det ett par Hkr till med smile

Det är är ett så uttjatat ämne med katalysator vs inte katalysator.
Bättre att byta till 100cells racekat då.

De 2hk man kanske vinner är inte värt besväret att plocka på och plocka av katalysatorn, som dessutom renar en bensindriven bils avgaser till 90%...
Man kan ju rensa katalysatorn med, men då kommer Bilprovningens avgasmätning nog få fnatt...
Plus att det är otrevlig tungmetaller inuti katalysatorn, och ädelmetaller som man inte ska fiffla för mycket med...

Jag har öppen dump på min bil, men hade hellre haft original kvar. Den låter bra nog med hjälp av öppet filter och lite mer laddtryck...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 353 Inlägg
25 januari 2009
#9
1:a grejen man kommer o tänka på e då varför du köper en dump om "mekaniker" sagt att de pajjar LMM.
Enligt bilden tycker ja den ser ut som återcirkulerande. vilket det i dagsläget redan sitter på din bil.. sen e de klart att man själv väljer om man vill sätta dit en slang som leder tillbaka luften in i snorklen eller om den ska rakt ut luften.
återigen så e de snack om att LMM pajar pga öppen dump,, detta e väldigt väldigt sällsynt.. de enda som händer när bilen mäter en viss mängd luft o sedan får fel värde e att den fettar på istället.. för mycket bensin däremot som ovan nämnt är inte bra för katten. så de e snarare den man ska oroa sig för o inte LMM.
LMM däremot kan paja vid tex ett öppet filter av dålig kvalite som släpper igenom för mycket skit.. eller om de e inoljat som satan så oljan följer med in o klibbar fast på trådarna i LMM.
om du är ute efter ett högt pys i din bil, vilket ja antar iom att du köper en ny dump istället för den som sitter org som funkar utmärkt upp mot en 350-400 hk.
så kan du börja med att chippa bilen om de inte redan e gjort.. då den laddar 0,4 i dagsläget vilket inte kommer låta så mycket, sen kan du montera ett öppet filter på bilen och så sätter du en återcirkuleringsslang på dumpen o kör in den nära, men efter LMM. då kommer det o höras ut genom filtret när bilen dumpar samtidigt som det är  rätt inkopplat och återcirkulerande.
MVH


32 Inlägg
25 januari 2009
#10
Crille88 skrev:
1:a grejen man kommer o tänka på e då varför du köper en dump om "mekaniker" sagt att de pajjar LMM.
Enligt bilden tycker ja den ser ut som återcirkulerande. vilket det i dagsläget redan sitter på din bil.. sen e de klart att man själv väljer om man vill sätta dit en slang som leder tillbaka luften in i snorklen eller om den ska rakt ut luften.
återigen så e de snack om att LMM pajar pga öppen dump,, detta e väldigt väldigt sällsynt.. de enda som händer när bilen mäter en viss mängd luft o sedan får fel värde e att den fettar på istället.. för mycket bensin däremot som ovan nämnt är inte bra för katten. så de e snarare den man ska oroa sig för o inte LMM.
LMM däremot kan paja vid tex ett öppet filter av dålig kvalite som släpper igenom för mycket skit.. eller om de e inoljat som satan så oljan följer med in o klibbar fast på trådarna i LMM.
om du är ute efter ett högt pys i din bil, vilket ja antar iom att du köper en ny dump istället för den som sitter org som funkar utmärkt upp mot en 350-400 hk.
så kan du börja med att chippa bilen om de inte redan e gjort.. då den laddar 0,4 i dagsläget vilket inte kommer låta så mycket, sen kan du montera ett öppet filter på bilen och så sätter du en återcirkuleringsslang på dumpen o kör in den nära, men efter LMM. då kommer det o höras ut genom filtret när bilen dumpar samtidigt som det är  rätt inkopplat och återcirkulerande.
MVH

de va nog spiken i kistan bra inlägg smile

1 353 Inlägg
25 januari 2009
#11
var inne o kikade lite på dumpen också..
kopierat från ridetech:

Typ av avlastningsventil:
Atmosfärisk eller återcirkulerande (öppen/retur) 
Anslutning:
Slanganslutning 34mm för retur och svetsanslutning för inlopp. 
Material:
Aluminium 
Max laddtryck:
3.5 BAR 
Rekommenderat laddtryck:
Minsta rek 0.7BAR 
Justering:
Justeras med justerskruv på toppen. 



Montering:
Nu har vi adapter för slanganslutning som tillbehör för enkel montering. Packning medföljer dumpventilen. 
Övrigt:
Riktigt snygg och bra ventil som enkelt justeras med en justerskruv på toppen. Till skillnad från många andra liknande dumpventil håller vår RTR dump tätt ordentligt! 

där står somsagt att den kan användas både som öppen o återcirkulerande. står även att rekomenderat laddtryck e 0,7bar.


marcus1
26 januari 2009
#12
Dumpen på bild är en hybrid dump, både återcirk & öppen, du kan väl ställa den på 50/50 ? skadar nog inte så himla mkt tro ja inte..........

905 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#13
ni flesta säger att dumpventil till Volvo s40 är inget bra. . men idag la jag märke till att realcar har släppt ut ett dumpventil kit till min bil. . . de släpper väl ut produkter som man kan lita på eller???


1 353 Inlägg
21 februari 2009
#14
s40macke skrev:
Dumpen på bild är en hybrid dump, både återcirk & öppen, du kan väl ställa den på 50/50 ? skadar nog inte så himla mkt tro ja inte..........

eh ja vet att ja har dålig syn men förklara för mig hur ovanstående dump kan vara hybrid när de endast finns 1 utgång?


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 februari 2009
#15
förstår inte riktig sambandet mellan trasig lmm å dumpventil så vem som har lurat i dig de undrar jag vad han fått den infon från..


1 353 Inlägg
21 februari 2009
#16
haagi skrev:
ni flesta säger att dumpventil till Volvo s40 är inget bra. . men idag la jag märke till att realcar har släppt ut ett dumpventil kit till min bil. . . de släpper väl ut produkter som man kan lita på eller???

javisst o jbr har dumkitt till 850, s/v70, s60/80 osv osv. och ingen av dom bilarna ska ha öppen dump..
återcirkulerande dump kan däremot alla bilar ha..
du kan även använda den du köpt men du ska koppla in den som en återcirkulerande och inte en öppen dump..


905 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#17
aa ok. . förstår lite vad du menar. . . thx


37 Inlägg
31 augusti 2012
#18
haagi skrev:
Hej jag har en ridetech dumpventil som tål 3,5bar. . . jag vill montera det på min volvo s40 2,0t -01 (lätt trycks turbo). men har hört från diverse mekaniker att luftmängds mätaren går i sönder. . . Snälla hjälp mig. .


http://www1.garaget.org/gallery/archive/41726/552485_ylban9.jpg

Tjena!!
Absolut inga konstigheter att slänga på en dump på en s/v40 2,0T !
Har själv en Extrem Dump med stor tratt på 34mm anslutning.. !

Men se bara till att dumpen inte står öppen på tomgång ! som andra har skrivit här oxå! den kommer säkerligen smälla å bluddra lite med tanke på att blandningen av soppa/luft blir lite fetare!
"tomgången kan blir lite dum oxå"
men bara om den står öppen "


mvh


Forummoderator
9 299 Inlägg
31 augusti 2012
#19
Wow, kvällens lyft?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg

Sök