2801
Sök

Fjärrstyrt centrallås, fungerar ibland [Saab 900 -97]

603 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
Hej

Jag gjorde en sökning på centrallås och fick fram 3 sidor med svar. Men efter att ha kollat ett 20-tal som hade matchande rubriker, så gav jag upp. Mitt svar tycktes inte finnas där.

Jag har en Saab 900 -97. Ibland så fungerar inte det fjärrstyrda centrallåset. Framför allt från sidan och i bilen. Framifrån så verkar det som den accepterar dosans tryckningar flest gånger. Förra ägaren som hade bilen, han köpte en ny nyckel och lämnade in till saab (ca 3 mån sedan). Men felet tycks inte ligga i nyckeln. Kan felet ligga i mottagaren? Är det den röda kulan som mottagaren sitter i? Kan mottagaren vara täckt / skitig?

Tacksam för svar

// Olle

603 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
Är det ingen som vet någonting om fjärrstyrningen på saabar? Allmänt?

Alla tipps är välkomna. Är väldigt störande när man får stå och trycka 10 ggr på knappen innan bilen låser sig.

(Ska ju styla med ljudanläggning och sånt nu ju cool Kan man ju inte ha problem med att öppna dörrarna! mad)
Senast redigerat av polomononen (26 januari 2009)

Xenoholic
2 559 Inlägg
26 januari 2009
Antar att du har friskt batteri i "fjärren" wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Random Hero
4 047 Inlägg
26 januari 2009
är det original?

Dog food lid. Backwards

603 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
Info :
#1 Larmet är orginal.
#2 Jag har två dosor och båda fungerar dåligt.
#3 Jag har gjort kabeldragning
#4 När jag tänker efter så har bagaget öppnats utan att någon trycker på knappen (endast en gång). Signalen måste kommit från dosan. För öppnar man via dörren får man inte den klassiska *tut tut*-ljudet.
#5 Jag har inte mätt batterispänningen, får ta och göra det.
#6 Jag tror det är lättare att stänga, kan inte minnas att jag haft problem med det. Det är när jag ska öppna jag vet att jag har problem. Men jag är osäker gällande stängning.

Frågor :

#1 Vad kan jag ha skadat / rört vid kabeldragningne. (var mycket försiktig, så har svårt att tro att det har med det att göra. Dessutom så fanns felet innan också)
#2 Var är mottagaren?
#3 Har trådlöst nätverk hemma. Kan detta ha med saken att göra?

603 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
Aj då! Har dragit en 50 mm2 kabel vid den listen. Men är ganska säker på störningen var likadan innan. Hade inte haft bilen så länge innan jag började installera ljud. Så jag är lite osäker.

Tack för all hjälp hitills. Fler ideér är välkomna. Annars så har jag ju fått en del att testa.
Jag återkommer oavsätt resultatet.
Senast redigerat av polomononen (27 januari 2009)

Sök