3810
Sök

hur mycket kostar de att byta koppling?

16 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#21
mm, ska höra med nåra verkstäder... tanken med denna forum var främst att fråga vad folk har för erfarenheter av kostnader...

Ingenjör
56 Inlägg
1 februari 2009
#22
Asså alla olika bilar har olika anslagna tider på olika arbeten går att kolla i tex autodata. Är det tillexempel 4 timmar anslagen tid på ett kopplingsbyte så betalar man för det även om mecken gör den på 2 timmar. ibland tar det kanske 8 timmar men du betalar ändå bara för 4, det är din säkerhet.

verkstäder i storstäder tar ca 900kr-1500kr /timme plus ca 7 procent förbrukningsmaterial.

Bestäm fasst pris med din verkstad och få det skriftligt. priset får variera 10 procent från överänskommet pris mer/mindre. Kan verkstaden inte ge ett fasst pris byt verkstad. priserna kan variera stort mellan olika verkstäder. välj den verkstaden som värkar ärligast.. kolla in lite i värkstaden ochså är det ett kaos och ser ut som det är jättegammal utrustning skulle jag gå någon annan stans en duktig mekaniker skulle aldrig ta jobb på en sån värkstad. o då vet man ju att det är en ärta som står och sabbar bilar och inte en seriös som tar hand om din bil.


Är sjävl verkstadsägare

Mvh Erik

356 Inlägg
1 februari 2009
#23
Beror helt på vad du har för bil, om du har fram/bak/fyrhjulsdrift. Sen är det skillnad på pris på verkstäder också.
Tacka vet jag att byta koppling på en gammal bubbla !

R1 driver!
5 128 Inlägg
1 februari 2009
#24
På min Saab 900 -96a tog det ca 6h att byta kopplingen, så det kan ju va väldigt varierande


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
13 januari 2010
#25
Jag frågar här...

Har en Golf 3, som jag fick reda på att kopplingen är slut? Men den driver i alla växlarna, och koplingsvajern är bytad för ngn månad sedan. Men saken är när man trycker på kopplingen är den hård och trycks inte ner så långt, men släpper jag upp den så bromsar den till som de ska göras när man släpper på kopplingen.... ??

Någon anning om det är hela kopplingen eller bara uttrampningenslagret? big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
14 januari 2010
#26
kAN SÄga nu så mycket att kopplingen skrapar när man lägger i backen och ibland lite trög att läägga i växlarna ??? Någon som vet? tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 januari 2010
#27
Om kopplingen är slut så driver den inte ordentligt när man gasar mycket, framför allt på högsta växlarna.

Jag tycker det låter som att du inte kan frikoppla riktigt av nån anledning. Och om kopplingen skulle vara slut så skulle det gå att trampa pedalen hela vägen er till golvet ändå. Jag skulle nog kolla upp så den nya kopplingsvajern är rätt justerad.

Kopplingen kan inte skrapa, det är i växellådan det skapar. Detta på grund av att kopplingen inte frikopplar riktigt utan vill driva lite hela tiden.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
14 januari 2010
#28
Den driver fint i hastigheter men jag trycker ner kopplingen så gått som det går ändå skapar de tongue å de blir lite svårt att lägga in några växlar, så du misstänker vajer som inte är riktigt fixad? smile... Och med att kopplingen är hård det ska den väl vara?

Hellre hård kopplinge än mjuk?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
14 januari 2010
#29
Kan även tillägga att jag har hittat en som bytar hela kopplingen för 2500? Helt okej eller???

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

508 Inlägg
14 januari 2010
#30
När min koppling rasade då gick det på 3500 kr men då bytte jag även växellådan och oljan i växellådan samt utrampningslagret.

Så 2500 kr för bytet är ett bra pris tycker jag och passa även på att byt kopplingsvire och urtrampningslagret.

Det var en Golf 2 GTI som grejerna byttes på.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
14 januari 2010
#31
Kopplingsvajern är bytad i October typ tongue.. Och de är som ngn skrev, när jag ska växla så frikopplar den inte riktigt helt.. :o

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

95 Inlägg
27 januari 2010
#32
hur krångligt är det på en fyrhjuls driver? Har en evo som jag köpt ny koppling till och tänkte göra det själv tongue

Ska man få lite stük på skiten får man riskera lite skrap

1 Inlägg
1 februari 2010
#33
Halloj! Jag har en Saab 9000cse -93. Har fått problem med kopplingen, och har nu förstått att det kan vara det ena och det andra som orsaker detta. Har läst massor om problemet på Internet. Kan någon rekommendera en bra (men billig wink verkstad i Stockholmsområdet? Skall få bilen kollat på ett ställe imorgon, men känner att det är lätt att bli lurad när man inte själv är så insatt i problemet.
Tacksam för seriösa svar smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
7 februari 2010
#34
fick inte svar på en fråga -

Ska kopplingen vara hård eller mjuk?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

2 230 Inlägg
8 februari 2010
#35
hård eller mjuk? när du trycker på pedalen menar du? om du menar det så äre helt olika från bil till bil.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 februari 2010
#36
Memme skrev:
fick inte svar på en fråga -

Ska kopplingen vara hård eller mjuk?

Somsagt helt olika från bil till bil, men den ska ju inte göra de besvärligt att koppla ur, de ska ju helst inte vara så man inte känner nå motstånd heller wink


1 Inlägg
28 mars 2010
#37
Memme skrev:
Kan även tillägga att jag har hittat en som bytar hela kopplingen för 2500? Helt okej eller???

Var fick du detta pris? Och är det exkl. materialkostnaden? Bor i närheten av din stad och måste snart byta koppling nämligen...


Sök