4261
Sök

fråga angående weber på en B20

344 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#1
jag undrar lite om webrar då jag håller på att lära mig lite mer om förgasare smile. det e så att jag tänkte att jag kanske skulle sätta en weber på min amazon och det jag undrar e om alla webrar ser likadana ut i fästen osv? som tex om man får tag i en weber, passar vilken som helst om man bara har ett insug som passar eller finns det massa olika (hoppas nån förstår frågan). jag har kanske hittat en weber 36/36 DCD. e det nån som vet vad den beteckningen står för? e det nåt att ha eller e det bara skit?

mvh
Fredrik


Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
25 januari 2009
#2
weber 36/36 är en såkallad stående modell medans weber 40 och 45 tex är liggandes å har således annat insug. vad har du för övrigt trim på motorn? om det inte är nå extremt så räcker 36/36 alldeles utmärkt bara den är i bra skick

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

jungeljocke
31 Inlägg
25 januari 2009
#3
ja lite krånglig fråga men..

36/36:a står för att intaget av luft i förgsaren som går igenom "halsen" har för mig att halsen mäter 36mm där av 36/36 står för i  båda portarna  fins även 32/36 men den är inte alls lika bra


kör på 36:an du blir bra bränsleekonomi med den

Volvo 740 v12a

344 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#4
b20_turbo skrev:
ja lite krånglig fråga men..

36/36:a står för att intaget av luft i förgsaren som går igenom "halsen" har för mig att halsen mäter 36mm där av 36/36 står för i  båda portarna  fins även 32/36 men den är inte alls lika bra


kör på 36:an du blir bra bränsleekonomi med den

det jag mena me frågan va att om man skulle få tag i vilken weber som helst. passar den då om man har insug som passar eller finns det även modellanpassande webrar?


344 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#5
Sateonatour skrev:
weber 36/36 är en såkallad stående modell medans weber 40 och 45 tex är liggandes å har således annat insug. vad har du för övrigt trim på motorn? om det inte är nå extremt så räcker 36/36 alldeles utmärkt bara den är i bra skick

jag har själv inte gjort nåt me motorn. men när jag köpte den så ska den tydligen vara lite halvrenoverad. vad dem gjort me den vet jag inte. det ska tydligen vara en vassare kam i också. men ingen aning om vilken. hon som hade den innan mig sa att hon trodde det kunde vara en K-kam i. det va hennes pappa som hade fixat till motorn sa hon. men det e iaf nåt me den för den går mycke bättre än en orginal B20 iaf
Senast redigerat av sunkmaster (25 januari 2009)


21 761 Inlägg
25 januari 2009
#6
K-kam och Weber 36/36 brukar vara en bra kombination om man inte är ute efter maxvarv, men man kan ju också välja diverse olika munstycken till förgasaren och anpassa den litegrann till vad man vill ha ut av den. Så har jag förstått det hela iaf. smile

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
25 januari 2009
#7
rekomenderar då en 36/36 den räcker gott å väl då och ja du måste ju ha ett insug som passar stående weber och är till b20 det finns ju weber insug till alla möjliga olika bilar men det är väldigt vanligt till b20 kolla på blocket bara

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

344 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#8
Sateonatour skrev:
rekomenderar då en 36/36 den räcker gott å väl då och ja du måste ju ha ett insug som passar stående weber och är till b20 det finns ju weber insug till alla möjliga olika bilar men det är väldigt vanligt till b20 kolla på blocket bara

aha ok. då ska jag kolla det. men då passar alla weber 36/36 på ett sånt insug då eller?


344 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
K-kam och Weber 36/36 brukar vara en bra kombination om man inte är ute efter maxvarv, men man kan ju också välja diverse olika munstycken till förgasaren och anpassa den litegrann till vad man vill ha ut av den. Så har jag förstått det hela iaf. smile

det låter lite som överkurs att hitta munstycken. eller e det kanske lätt?


Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
25 januari 2009
#10
Jopp både 32/36 och 36/36 passar och ne inte så svårt med munstyckena bara man har lite humm om blandningen mellan luft och bränsle...man lär sig ju så bara å prova sig fram

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

344 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#11
Sateonatour skrev:
Jopp både 32/36 och 36/36 passar och ne inte så svårt med munstyckena bara man har lite humm om blandningen mellan luft och bränsle...man lär sig ju så bara å prova sig fram

jo man gör ju det. men det går väl även justera bränslemängden me nån skruv också eller?


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
25 januari 2009
#12
Självklart går det att ställa bränslemängd och tomgång wink Försök hitta ett fräscht exemplar, jag råkade få en gasare som läkte ur spjällaxlarna = obra med tanke på att grenröret sitter direkt under hmm

Angående munsycken och rekomendationer finns det hos Misab. http://www.misab.se/bestyckn.htm
Dock brukar dom flesta 36/36 som säljs vara bestyckade för B18/B20 så det bör inte vara något problem. Värt kan väl vara att byta packningar och nålventil.

En liten headsup. Du har på din amazon ett insug som sitter ihopgjutet med grenröret. Alltså måste du såga sönder insuget och slipa lite på grenröret för att få ett eftermarknadsinsug att passa (typ för weber). Mitt förslag är att hitta ett extra originalinsug/grenrör som du kapar sönder ifall du någon gång vill montera tillbaka din gamla Strombergare. Alternativt kan du försöka söka upp ett E-grenrör men det kostar någ mer än det smakar smile Ytterligare kan du köpa ett extraktorgrenrör men då måst du kapa lite i avgassystemet under bilen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/28638/532683_y0qnv5.jpg
Kapa kapa.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/28638/532687_myddh5.jpg
Grenrör och MISAB-insug till stående weber (32/36, 36/36).
Senast redigerat av gregolt (25 januari 2009)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

344 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#13
gregolt skrev:
Självklart går det att ställa bränslemängd och tomgång wink Försök hitta ett fräscht exemplar, jag råkade få en gasare som läkte ur spjällaxlarna = obra med tanke på att grenröret sitter direkt under hmm

En liten headsup. Du har på din amazon ett insug som sitter ihopgjutet med grenröret. Alltså måste du såga sönder insuget och slipa lite på grenröret för att få ett eftermarknadsinsug att passa (typ för weber). Mitt förslag är att hitta ett extra originalinsug/grenrör som du kapar sönder ifall du någon gång vill montera tillbaka din gamla Strombergare. Alternativt kan du försöka söka upp ett E-grenrör men det kostar någ mer än det smakar smile Ytterligare kan du köpa ett extraktorgrenrör men då måst du kapa lite i avgassystemet under bilen.


http://www1.garaget.org/gallery/archive … y0qnv5.jpg
Kapa kapa.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … myddh5.jpg
Grenrör och MISAB-insug till stående weber (32/36, 36/36).

min tanke e faktiskt att så småningom montera ett extraktorgrenrör. då behövs det väl inte kapas i det befintliga röret eller?

EDIT: det där du skrev om att den läckte. finns det inte typ renoveringssatser att få tag på då? eller det e kanske bara för dyrt? vart köper man packningar och nålventil till webrar då?
Senast redigerat av sunkmaster (25 januari 2009)


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
26 januari 2009
#14
Öuhm.. För att få dit weberinsuget måste originalinsuget/grenröret kapas isär alternativt att du byter till extraktor samtidigt som du byter insug. Går inte att köra med org grenrör okapat oc h weberinsug, blir gode trångt wink

KG-trimning eller som förut Misab smile Båda mycket eminenta firmor enligt min personliga erfarenhet.

http://www.kgtrimning.com/
KGs katalog

http://www.misab.se/

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

344 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#15
gregolt skrev:
Öuhm.. För att få dit weberinsuget måste originalinsuget/grenröret kapas isär alternativt att du byter till extraktor samtidigt som du byter insug. Går inte att köra med org grenrör okapat oc h weberinsug, blir gode trångt wink

KG-trimning eller som förut Misab smile Båda mycket eminenta firmor enligt min personliga erfarenhet.

http://www.kgtrimning.com/
KGs katalog

http://www.misab.se/

tack så mycke för tipsen. jag har nu införskaffat mig en weber smile och ska väl fixa lite annat smått och gått nu också smile.



Sök