28 januari 2009
Trådstartare
Har bytt motor i min 745 86a från en trasig d24 td till en d24 tic från 940 -95,problemet är att jag fick motorn utan intercooler först så vi satte i motorn och det tar ett tag innan ja får intercoolern så vi satte dit andra rör o slangar istället för IC:n men dom sitter ju rätt iaf samt att jag har ju ingen oljekylare i nu så då fick vi ju göra en slang så oljan går runt i rören bara medans... MEN ,vi fick start på motorn nästan direkt,lite hög tomgång men den sänkte vi samt att d va högt tryck i vattenbehållaren,märkte efter ett tag att termostaten inte släppt så vi skruva ur den och den va trasig..så vi plocka sönder den så den är helt öppen o satte tebax den för att få vatten iaf i motorn tills jag får mera grejjer.körde den 7 mil hem,och nu på dagen när ja skulle starta den så va den segstartad och jag fick glöda flera ggr och när den väl startar så är d ett jädra tryck i vattenbehållarn och typ ryker vitt ur den och luktar lite avgaser,märkte oxå på hemresan efter uppstarten att den va ganska slö på lägre varv men den gick ju fint på tomgång samt alla Cylindrar, men ngt är ju fel när det ryker ur behållaren och när ja ökar gasen på tomgång o håller den på cirka 1400varv så efter en stund börjar den spotta ungefär som den går på ngn cylinder mindre men hoppar sen igång igen på jämnt varv ....NGN som vet om det är Blockpackningen för motorn skulle vara OK?, för man ska väl kunna köra den utan intercoolern utan att det ska påverka ngt så länge man har rör o slangar rätt..?eller kan ngt annat vara fel så det blir nå slags retur tryck o d trycker ut avgaser ur vattenbehållaren samt att den blöddrar o lät som den gick på ngn cylinder mindre en snabb stund.. ?tacksam för svar för nu börjar detta bli tröttsamt !!!
/ Hellre en hängmatta i parken, än hängpattar till marken