3288
Sök

Behöver akut råd o Hjälp med motor D24 TIC !

279 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#1
Har bytt motor i min 745 86a från en trasig d24 td till en d24 tic från 940 -95,problemet är att jag fick motorn utan intercooler först så vi satte i motorn och det tar ett tag innan ja får intercoolern så vi satte dit andra rör o slangar istället för IC:n men dom sitter ju rätt iaf samt att jag har ju ingen oljekylare i nu så då fick vi ju göra en slang så oljan går runt i rören bara medans... MEN ,vi fick start på motorn nästan direkt,lite hög tomgång men den sänkte vi samt att d va högt tryck i vattenbehållaren,märkte efter ett tag att termostaten inte släppt så vi skruva ur den och den va trasig..så vi plocka sönder den så den är helt öppen o satte tebax den för att få vatten iaf i motorn tills jag får mera grejjer.körde den 7 mil hem,och nu på dagen när ja skulle starta den så va den segstartad och jag fick glöda flera ggr och när den väl startar så är d ett jädra tryck i vattenbehållarn och typ ryker vitt ur den och luktar lite avgaser,märkte oxå på hemresan efter uppstarten att den va ganska slö på lägre varv men den gick ju fint på tomgång samt alla Cylindrar, men ngt är ju fel när det ryker ur behållaren och när ja ökar gasen på tomgång o håller den på cirka 1400varv så efter en stund börjar den spotta ungefär som den går på ngn cylinder mindre men hoppar sen igång igen på jämnt varv ....NGN som vet om det är Blockpackningen för motorn skulle vara OK?, för man ska väl kunna köra den utan intercoolern utan att det ska påverka ngt så länge man har rör o slangar rätt..?eller kan ngt annat vara fel så det blir nå slags retur tryck o d trycker ut avgaser ur vattenbehållaren samt att den blöddrar o lät som den gick på ngn cylinder mindre en snabb stund.. ?tacksam för svar för nu börjar detta bli tröttsamt !!!

/ Hellre en hängmatta i parken, än hängpattar till marken

466 Inlägg
28 januari 2009
#2
Tips kika in på www.dieselclubsweden.com

regga dig och du får garanterat svar

Christer *Dieselkungen*

279 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#3
tänkte försöka få svar här istället,orkar inte betala nå avgifter för o bli medlem.. skulle va tacksam o få svar av ngn me lite erfarenhet av d24or.. smile

/ Hellre en hängmatta i parken, än hängpattar till marken

279 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#4
hmm 42st som tittat men ingen som har tips ?

/ Hellre en hängmatta i parken, än hängpattar till marken

11 Inlägg
28 januari 2009
#5
toppen kan vara sprucken mellan vetilerna vanlig sjukdom på dom topparna e så klent mellan dom....


100 Inlägg
28 januari 2009
#6
Tycker det låter som block / topp packningen som har farit sad

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

290 Inlägg
28 januari 2009
#7
garanteratt sprucken topp. kan va pakningen oxå men troligast topp.
jävligt surt:(

Egen företagare
864 Inlägg
28 januari 2009
#8
sprucken topp brukar inte göra så mycket, wv har godkänt sprickor till 0,5mm mellan ventilerna, och att ta bort intercooler och ha så som du hade gör inget och oljekylare kvittar det också, så jag är 99% säker på att blockpackningen gått för dig.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

290 Inlägg
29 januari 2009
#9
0,5mm var har du fått den infon? en sprucken topp är en sprucken topp.

279 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#10
snurbo_diesel skrev:
sprucken topp brukar inte göra så mycket, wv har godkänt sprickor till 0,5mm mellan ventilerna, och att ta bort intercooler och ha så som du hade gör inget och oljekylare kvittar det också, så jag är 99% säker på att blockpackningen gått för dig.

Nej ja tyckte inte e skulle göra nån roll utan ic o det men ja tänkte kolla me garaget.org först smile  känns som blockpackningen måste gått vid en vattenkanal eftersom d ryker lite vitt o avgaser ur vattenburken.. skulle toppen spruckit lite så kan ja ju hoppas att d går o plana den lite kanske..

/ Hellre en hängmatta i parken, än hängpattar till marken

551 Inlägg
29 januari 2009
#11
snurbo_diesel skrev:
sprucken topp brukar inte göra så mycket, wv har godkänt sprickor till 0,5mm mellan ventilerna, och att ta bort intercooler och ha så som du hade gör inget och oljekylare kvittar det också, så jag är 99% säker på att blockpackningen gått för dig.

jaha så spucken topp funkar kalas då? källa?

You can't B serious, oh K


Sök