3916
Sök

bmw 750ia v12

116 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#1
tja,

jag har på planerna att köpa en BMW 750 1990 med v12.
jag är inte så insats i just bmw så därför ber jag om lite hjälp.

kanske om man skulle kunna få några bra råd om något extra man ska kolla på och delar som brukar vara risiga,

lite råd med chipning och sådan skulle också uppskattas, vilket chip och hur många hk det ger.

mvh Jocke:)

120 Inlägg
28 januari 2009
#2
Jag är inte heller så insatt i just BMW 750 men ett tips är att kolla www.autopower.se... där finns mycket kunnigt folk som kan hjälpa dig med precis allt du behöver veta om specifika BMW-modeller. Sök i forumet på den sidan och du lär finna svar... E32 heter kaross-modellen på 750 -90, kan vara bra att veta när man söker.


116 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#3
okey tack

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 januari 2009
#4
Den BMW som du tänker köpa heter E32, med en V12 motor som är 2st 6or ihop satt.
på grund av egen erfarenhet måste jag säga att det är inte en så biligt bil att äga, förbrukning kan gå från 1,2 på motorvägen  upp till ca 1,8 i stan, försäkring berör din ålder och på var du bor, ca 12.000:-,
Skatt ca 3000:-, service mellan 7-8.000:-
Chipning? varför?, 320 Hk, räker det inte?
Det jag skulle rekommendra dig är att lägga lite mer pengar och köpa en E38 V12 som är som dag och natt mot E32.
Jag är med på en BMW sajt, (www.autopower.se) där kan du titta på lite och söka och får bra svar på dina funderingar.
Det finns också en börsen där du kan kanske hitta några E32.
Titta på det.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

116 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#5
okey tack så mycket. men är det inte 300 hk i dom ?.. . skiljer det sig mycket från modellerna,.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 januari 2009
#6
jocke945 skrev:
okey tack så mycket. men är det inte 300 hk i dom ?.. . skiljer det sig mycket från modellerna,.

*******
Det var lite fel av mig, det har du rätt, 300Hk för E32 och 326Hk för E38.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

116 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#7
är det bra tryck i en sån här du. en v12 med 300 hk,. står att den gör 0-100 på 7 sek. låter ju inte jätte glädjande för en v12

587 Inlägg
28 januari 2009
#8
det är en stor o rätt tung bil , mer för att glidas med på autobahn i bra bit över 200 wink


369 Inlägg
28 januari 2009
#9
Precis, men dom är väldigt sköna att köra, har kört en 735i -90 smile

är ju en gammal lyxbil så det är ju bra komfort smile
Senast redigerat av Henk3 (28 januari 2009)


116 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#10
är det en bil man skulle känna sig hyfsat säker att man skulle dra bilen bredvid vid ett röd lyse=).,,.,. går dom här bilarna bra ett konkret svar skulle behövas tongue

Med.lem
3 759 Inlägg
28 januari 2009
#11
jocke945 skrev:
är det en bil man skulle känna sig hyfsat säker att man skulle dra bilen bredvid vid ett röd lyse=).,,.,. går dom här bilarna bra ett konkret svar skulle behövas tongue

Varför skiver du en sån fråga?

Vad för svar förväntar du dig av en fråga ställd på det sättet?

Såklart beror det på vilken bil du sitter i!


Hur gammal är du? Får en kännsla av att du inte är så värst gammal, och en 750 är ingen första-bil....
Senast redigerat av Mr_EmCom (28 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Egenföretagare
999 Inlägg
28 januari 2009
#12
Den rör på sig, tack vare automat & RWD är man startsnabb vid rödljusen. Men den är tyvärr rätt tung vilket dämpar prestandan lite.

http://www.einszweidrei.de/bmw/bmw750ie321988-1.htm skrev:
BMW 750i (E32) - 1988

Motorart     V 12 Benziner
Hubraum     4988 ccm
PS - UMin     300 PS (220 kW) - 5200/Min
Nm - UMin     450 Nm - 4100/Min
Test in ams Jahrbuch 1989
Gewicht     1866 kg
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,6 s
0 - 120 km/h     10,1 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     13,2 s
0 - 160 km/h     17,4 s
0 - 180 km/h     22,4 s
0 - 200 km/h     28,9 s
0 - 250 km/h     - s
400 m, stehender Start     15,3 s
1 km, stehender Start     27,6 s
Vmax     250 km/h


Med.lem
3 759 Inlägg
28 januari 2009
#13
weeeman skrev:
Den rör på sig, tack vare automat & RWD är man startsnabb vid rödljusen. Men den är tyvärr rätt tung vilket dämpar prestandan lite.

http://www.einszweidrei.de/bmw/bmw750ie321988-1.htm skrev:
BMW 750i (E32) - 1988

Motorart     V 12 Benziner
Hubraum     4988 ccm
PS - UMin     300 PS (220 kW) - 5200/Min
Nm - UMin     450 Nm - 4100/Min
Test in ams Jahrbuch 1989
Gewicht     1866 kg
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,6 s
0 - 120 km/h     10,1 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     13,2 s
0 - 160 km/h     17,4 s
0 - 180 km/h     22,4 s
0 - 200 km/h     28,9 s
0 - 250 km/h     - s
400 m, stehender Start     15,3 s
1 km, stehender Start     27,6 s
Vmax     250 km/h


Tyngden beror helt på utrustningen, jag tycker 1866 låter lite lite.. Fullutrustade väger de lätt över 2 ton.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

727 Inlägg
28 januari 2009
#14
Köp en 540 om du vill både glida och gasa, 7series blir så mycke dyrare,  billigare än m5 i allt och ca 300hk med "chip" om man nu kan lita på de yikes Men den drar ifrån många sorters bilar om du är ute efter det, du kan köra den på litern/mil långkörning och i stan kör du den på.. ja precis den tar sås! helt beroende på hur lätt på gasen man är, 8 cyllar är törstiga, 12 är törstigare! Jag har inte gasat mot en 750 men det känns som att en 540 piskar den utan problem

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

116 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#15
tack så mycket. jo du, jag är 19, som sagt så har jag aldrig varit så intresserad av en bmw förut. har mest varit volvo, vill bara säga tack så mycket för all info. nu har jag lite mer att stå på. ville kolla upp lite saker innan man slänger iväg 30 loppor

Med.lem
3 759 Inlägg
28 januari 2009
#16
jocke945 skrev:
tack så mycket. jo du, jag är 19, som sagt så har jag aldrig varit så intresserad av en bmw förut. har mest varit volvo, vill bara säga tack så mycket för all info. nu har jag lite mer att stå på. ville kolla upp lite saker innan man slänger iväg 30 loppor

Som sagt, kolla på AP och läs beg guiden där, den är superbra!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

727 Inlägg
28 januari 2009
#17
30 kan låta billigt, hur ser stötdämparna ut i skick? bromsskivor, bussningar, service, har för mig att iaf i bmw 850 lär man lyfta motorn för att byta stiften, vet ej hur de är i 750, den är ju dessutom större i fronten än 850.. en billig bil kan bli dyr, så se upp med skakande ratt vid inbromsning, svampiga vägegenskaper och orolig motor, växlar lådan som den ska? kolla oljan ordentligt och titta på kvaliteten på den. samt alla andra vanliga punkter vid bilköp.. tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Egenföretagare
999 Inlägg
28 januari 2009
#18
jocke945 skrev:
tack så mycket. jo du, jag är 19, som sagt så har jag aldrig varit så intresserad av en bmw förut. har mest varit volvo, vill bara säga tack så mycket för all info. nu har jag lite mer att stå på. ville kolla upp lite saker innan man slänger iväg 30 loppor

Tycker definitivt att du ska prova en tysk, som skrevs innan så är E34 540 snabbare och mer ekonomisk. 750 E32 är underbara, men det är mer som kan krångla och bilarna börjar bli gamla.


1 570 Inlägg
28 januari 2009
#19
Spontant låter det knas att vara 19 och köpa en gammal 750 som förstabil (underbara bilar och j*vligt snygga). Räkna med 20-30k till om någonting rasar. Inga billiga bilar att hålla efter. Har själv varit spekulant på e32 men jag siktade in mig på fräscha snik 730 för jag vara bara ute efter den snygga modellen. smile

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 januari 2009
#20
Måste tillägga att min 750 som jag hade innan kostade mig 65.000:- under 1.½ år, den slutade på skroten, därefter köpte jag en E38 som var mycket bättre.
Senast redigerat av alain (28 januari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök