3292
Sök

ingen som kör nån bakhjulsdriven calibra

379 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#1
ingen som kör nån bakhjulsdriven calibra ja ha ba sett en massa projekt men fortfarande ingen video eller bilder på en calle me rök från bakhjulen sad nån som vet någn film på detta eller ?

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
31 januari 2009
#2
Då har du nog sett fel, eller så har nån byggt om. 4WD finns ju, men jag tvivlar på att dom drar loss såpass..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

379 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#3
Irmscher Vectra skrev:
Då har du nog sett fel, eller så har nån byggt om. 4WD finns ju, men jag tvivlar på att dom drar loss såpass..

ne på garaget finss de 3 st grabbar som bygger om just till rwd från bmw m5 axlar o sånt men ja ha inte sett nån färdig med rwd
Senast redigerat av Deutsch-style (31 januari 2009)

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

654 Inlägg
1 februari 2009
#4
Bör det inte vara enklare att använda sig av en 4wd variant och koppla ur den främre drivningen?!

1 291 Inlägg
1 februari 2009
#5
gå in och kolla på opelsportclub, finns några där som bygger/byggt
Bara ta en turbo bakaxel, kardan och låda från en omega och bygga motorfästen och kardantunnel.
Styrväxel osv behöver inte göras om eller flyttas. Det enda du behöver göra med framvagnen är att kapa sönder ett par drivknutar som håller ihop hjullagret fram.
Mycket enklare kan det inte bli. gasa lugnt


864 Inlägg
1 februari 2009
#6
Blida skrev:
Bör det inte vara enklare att använda sig av en 4wd variant och koppla ur den främre drivningen?!

Jag vill minnas att det bara är en liten procent av drivningen som ligger på bakjulen, typ 10-20%. Den delen av drivlinan skulle således inte palla en sådan modifiering....

1 291 Inlägg
1 februari 2009
#7
original ca 30% drivning bak (max 90nm) av dom 280nm som motorn ger original. det är också därför f-lådorna brukar gå sönder när man trimmar då viscon slirar bort en del effekt och går varm.
Hur som skulle det kunna funka i praktigen om man låser allt i f-lådan men då blir belatningen enorm på krondrevet som troligtvis kommer rasa vid buskörning.
enklast är rakställning, bygga en kardantunnel kan alla göra sålänge det ine behöver se fabriks ut


1 291 Inlägg
2 februari 2009
#9
retro-racer skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=XveOHMKXVkI

fyrhjulsdriven..


KHRacing
2 februari 2009
#10
Jag vet om ett avsomnat projekt baserat på en Calibra 4x4 - med Volvo B23 Turbo snurra.
10 00o kr bara - skicka PM


Sök