3326
Sök

Vart sitter bränslerilä på 855 SE-95

351 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Ber om ursäkt för alla dumma frågor,men ja har ,kollat servicboken,och haynes boken.Men ja hittar inte en endaste bild vart den sitter,ja skall försöka sätta ditt den på en 850 GLT -93 imorn,men passar det rilä på en -93?.Därför är de lite bråttom för vi åker imorn  kl 06,00 till bilen?
Sen en annan fråga! den övreburken på luftburken där sitter de en enhet som kallas för luftmängdsmätaren eller något,nu är de så att en bilverkstad sa till ägaren  att den skall bytas.
Då till min fråga,kan den övreburken passa min nya bil en 850GLT-93?

Snälla hjälp mig med detta även huur dumma mina frågar är,så är ja djupt tacksamm över alla svar

Dansken

290 Inlägg
31 januari 2009
relät sitter ovanför kylfläkten.
luftburken passar troligen oxå.

351 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
mm dum fråga,men hur ser den ut?Är den svår o ta bort?

Dansken

290 Inlägg
31 januari 2009
jag har för mig att det är ett gråttrelä med 2 kontakter på.
ta bort de genom att dra det åt motorn allså bakåt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 januari 2009
Gissar bara nu, men man tycker att bränslereläet skulle sitta antingen vid säkringsboxen ovanför ABS-pumpen, eller i relähållaren ovanför pedalerna?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

290 Inlägg
31 januari 2009
på dom tidiga satt det ovan för kylet

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 januari 2009
dr-aero skrev:
på dom tidiga satt det ovan för kylet

Mycket möjligt, jag har inte haft problem med bränslet så jag har inte kladdat med den biten. tongue

Men det sitter ju reläer på 3 ställen, ovanför kylfläkten, vid säkringsboxen, och ovanför pedalerna. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

290 Inlägg
31 januari 2009
det sitter relän på många ställen men bränsle relät sitter ovanför kylet:)
Senast redigerat av dr-aero (1 februari 2009)

351 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
okej nu blir ja lite fundersam?,så skall ja kolla på kylafläkten eller vid databoxen?.Men passar 95ans rilä till 93ans då?

Dansken

290 Inlägg
1 februari 2009
ovanför kylet ovanför kylet ovanför kylet

351 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Japp igår åkte ja för att hämta 854an,ja hade tagit med mig mitt luftburkslock med luftmassmätaren satt i.Men de va en annan model på 93 och mycke mindre luftburk,men ja bytte plast slangen som kommer innan luftburken för att den var ihoptejpad.Jag försökte flera gånger o starta den,några gånger gick den igång.Men när ja släppte nyckeln så dog den igen,så vi försökte med startgas men inget hjälpte.
Bränsleriellät fungerade faktiskt,men ja fick se en lapp som ägaren hade fått av en bilverkstad och där stod de efter dom hade felsökt motorn.Att luftmassmätern behövdes bytas,men kan de va den som gör att inte bilen startar.Jag va ju så nära flera gånger????snälla hjälp mig!!!

Dansken

101 Inlägg
2 februari 2009
Kan vara LMM som är trasig,men även endast smutsig.(går att göra rent försiktigt med CRC airsensorcleaning)
Är felkoderna avlästa,så att det verkligen är konstaterat att LMM är defekt?
Annars är spjällägesgivaren en vanlig felkälla på 850:n.

351 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
okej vart siter spjällägesgivaren då?,okej då får ja skaffa en sådan rengöringsmedel.men hur börjar man göra rent då?,är de bara o dra ut kabeln o spruta rent o torka efteråt?.För när ja lyfte på plastkopan där tändkablarna sitter så va de intorkat olja runt om tändkablarna,3 va intorkad olja på och 2 va torra?Kan de va något kanske som gör att bilen inte startar,men stiften va torra o fina=).Men att byta olja kan va en fördel för den va tjock som fan runt om tändkablarna.

Dansken

101 Inlägg
2 februari 2009
Bäst om du läser av felkoderna först,om det inte redan är gjort! http://hem.fyristorg.com/skogge/http:/h … lkoder.htm
Man får lossa LMM från röret(skruvad och tätat) mellan insug och luftfilterbox,kontakten kan även behandlas med kontaktspray.
LMM är ytterst känslig,därför göres denna rent endast med spray,ej med något tillhygge,INTE ens torka av med trasa eller dylikt efteråt.
Spjällägesgivaren sitter en bit under kåpan där även gasspjället sitter,skruvad med torxskruvar.

19 Inlägg
2 februari 2009
Vid fläkten sitter ju fläktrelät.

Bränslerelät sitter under säkringslådan så losa dom 4 torxen så kommer du åt det är ett grön eller röd relä beroende på årsmodel

Volvo V70r

351 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
okej,ja ska gå till en kompis som har en GLt-93 som ja kan låna en LMM av honom,så får man se om den startar då kanske.Men då undrar ja ifall ja kan ta mina stift ifrån 855-95 och sätta i -93?,synd att de är automat annars så hade man bogserat den hem.

Dansken

Sök