3371
Sök

Förbereda sig för kollision bakifrån?

13 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#1
Kanske konstig fråga, men vad är bäst. Om man ser en bil i spegeln komma bakifrån och känner att nu är de kört, ska man trycka sig mot sätet, alltså då att man blir spänd och ta emot?

Eller bara slappna av som ett hängtask och sitta normalt och låta sätet göra resten av jobbet?
Blir knuff i alla bilar, men sitter i en liten aygo så blir extra knuff för min del om de skulle hända.
Kör så ofta jag kan med vett och försöker vara uppmärksam, vet inte hur ofta de förekommer i trafiken, och man hinner säkert inte se det. Men som sagt om man ser det komma, vad är bäst för att undervika värk för livet, spänna åt sig eller bara slappna av?

Lastbils chaufför
114 Inlägg
1 februari 2009
#2
Som ja fick höra av en rally kille en gång var följande.
Han å en till tappade bilen helt å var på väg baklänges in i ett träd.
Var på dom tryckte hela kroppen bakåt mot sättet. Å klarade sig oskada
Å det borde väl bli ungefär samma smäll som att bli påkörd bakifrån?


Molenda skrev:
Kanske konstig fråga, men vad är bäst. Om man ser en bil i spegeln komma bakifrån och känner att nu är de kört, ska man trycka sig mot sätet, alltså då att man blir spänd och ta emot?

Eller bara slappna av som ett hängtask och sitta normalt och låta sätet göra resten av jobbet?
Blir knuff i alla bilar, men sitter i en liten aygo så blir extra knuff för min del om de skulle hända.
Kör så ofta jag kan med vett och försöker vara uppmärksam, vet inte hur ofta de förekommer i trafiken, och man hinner säkert inte se det. Men som sagt om man ser det komma, vad är bäst för att undervika värk för livet, spänna åt sig eller bara slappna av?

Projekt tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=70700
If I´m going to die,
I shure as hell am going to die crashing
Copyright Lucky13

* Voff voff *
10 597 Inlägg
1 februari 2009
#3
Tryck dig mot sätet så mycket du bara kan! Det är återstudsen som är farlig...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Random Hero
4 047 Inlägg
1 februari 2009
#4
växla ner o gasa på

Dog food lid. Backwards

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
1 februari 2009
#5
Två gånger blev jag tagen bakifrån (bilen), en gång väntade jag på grön ljus och då kom en drömare och såg inte att jag väntade på grön, det blev en rejäl träff, min kropp blev pressad mot ryggstol, det känndes men inget mer, förare bakom hamnade på sjukhus, båda bilar blev skrot färdiga.
Andra gången var på motorvägen utanför Geteborg, han kunde inte stänga av farthållare och inte bromsa eller, denna gången blev bara en liten puss på bakkärmen och han stannade i diket.
Som tur, den gång blev det inget mer.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 februari 2009
#6
Att spänna sig stenhårt är väl inget nyttigt? Men huvudet mot nackstödet med precis den kraft som behövs för att hålla det har jag fått höra iaf smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 februari 2009
#7
Att trycka sig mot sätet brukar istället leda till brytna armar. Men kanske är det ändå det "bästa" alternativet jämfört med vad som kan hända.

Men det bästa är ju att försöka undvika olyckan istället för att förebereda sig på den.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
1 februari 2009
#8
ser du att det är ofrånkomligt, spänn säkerhetsbältet, sitt så nära ryggstödet som går (nu finns ju inte tid att räta ryggstödet, men annars är det bra), luta huvudet mot nackstödet och titta långt fram. TITTA INTE I BACKSPEGELN! Varje millimeter du vrider blir sannolikheten för en vridning större, och även när man tittar i innerspegeln så vrider man lite på nacken, så hitta en punkt rakt framför och gärna långt fram och fäst ögonen, börja inte vrida på nacken innan sjukvårdare säger det om det inte är absolut nödvändigt.


13 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#9
alain skrev:
Två gånger blev jag tagen bakifrån (bilen), en gång väntade jag på grön ljus och då kom en drömare och såg inte att jag väntade på grön, det blev en rejäl träff, min kropp blev pressad mot ryggstol, det känndes men inget mer, förare bakom hamnade på sjukhus, båda bilar blev skrot färdiga.
Andra gången var på motorvägen utanför Geteborg, han kunde inte stänga av farthållare och inte bromsa eller, denna gången blev bara en liten puss på bakkärmen och han stannade i diket.
Som tur, den gång blev det inget mer.

känns nästan lite spännande när du nämner att de känns men inge mer.
och ännu roligare när nån kommer o dansar rak in i röva med farhållare, o vete fan den brukar man väl ställa på motorvägscruise? men en liten puss bara och de va no problemas de med big_smile
Om det är så lindrigt så skulle jag gärna behöva en rejäl livskjuts därbak redan ikväll

Men som sagt, så nära ryggstödet som möjligt.
thankyou

Driver
2 111 Inlägg
1 februari 2009
#10
Dra i handbromsen o kliv ur bilen illa kvickt... wink.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
2 februari 2009
#11
Förmodligen hinner du inte mer än bara se bilen i backspegelen, sen är det kört...

goda tips i detta fallet är att bära säkerhetsbälte, mer än så kan man nog inte skydda sig, eller läs "hinner"

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 februari 2009
#12
En gång när jag hade A-traktor (Jepp, lääänge sen!)
Stod vid ett trafikljus, när jag såg en bil komma alltför fort för att kunna stanna enligt mig. Så jag tog spjärn mot ratten och ställde mig på bromsen. Hör däcken börjar skrika på bilen bakom och sen; SMACK! det regnade plast över min "bil".. Tittade ut och fick se att jag hade blivit flyttad ca en halvmeter framåt..

Går ut och ser en jävla massa plast och annat ligga på backen, samt kylarvatten rann överallt. I baken på volvon jag hade satt en Kadett Gsi.. Han hade prickat mig 100% mitt bak!

Hans tjej skrek på killen att han skulle inte ha pillat på stereon... Ahaaa.. Där kom det. Han såg mig itne förrän det var försent.
I alla fall. Jag fick starta traktorn och köra framåt medan killen stod på bromsen. Jag drog loss halva kylaren ur bilen.. Jag hjälpte dom bogsera den ur gatan. Den blev mer eller mindre skrot medans min gamla 242 med bautastötfångare klarade sig med plastskärvor i gummit, en sprucken baklampa och ett krossat dragkuleskydd. ^^

Jag har inte haft några som helst men efter den olyckan och det var trots allt 1X år sen..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
2 februari 2009
#13
Om man "vänder" lite på frågan då. Om jag ser nånting framför mig som jag vet att jag kommer köra in i, ska man även då trycka sig mot sätet så mycket som möjligt?

Whine whine!

Kanon..
1 473 Inlägg
2 februari 2009
#14
Urkas skrev:
Om man "vänder" lite på frågan då. Om jag ser nånting framför mig som jag vet att jag kommer köra in i, ska man även då trycka sig mot sätet så mycket som möjligt?

Egentligen ska man låta bältet sköta sitt så att säga.
Jag hade troligtvis hållt i mig för glatta livet dock smile


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 februari 2009
#15
Urkas skrev:
Om man "vänder" lite på frågan då. Om jag ser nånting framför mig som jag vet att jag kommer köra in i, ska man även då trycka sig mot sätet så mycket som möjligt?

Ja jag skulle iaf spänna mig stel mot sätet.. Kanske en ren reflex? Bältet har iaf jag på 100% av det jag kör eller åker med.
OM nu en arm eller två skulle gå av så lever jag hellre med det än andra, värre skador.

Vore nog värre att åka med nån som kör in i nåt. Inte mycket att ta spjärn emot då. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

627 Inlägg
2 februari 2009
#16
Att gasa som många säger förutsätter ju att du inte har nåt framför dig.. vilket jag också hade gjort om det var fritt framtill. En annan viktigt detalj som jag minns från halkkörningen är att du ska se till att nackstödets överkant slutar i höjd med hjässan. Många nya bilar har aktivt nackskydd vilket gör att stolen följer med föraren och om nackskyddet sitter skevt kan det slå fel i nacken och ge en knuff på ett otrevligt sätt.. Men det absolut bästa skyddet för krock överhuvudtaget är att färdas baklänges så om du hinner kan du ju alltid vända på stolen! lol

We Ride Togheter, We Die Togheter!

12 086 Inlägg
2 februari 2009
#17
Urkas skrev:
Om man "vänder" lite på frågan då. Om jag ser nånting framför mig som jag vet att jag kommer köra in i, ska man även då trycka sig mot sätet så mycket som möjligt?

Jag dundra rakt in i en mur i ca 40 utan bälte, jag spände benen och armarna allt jag kunde vilket resultera i att armarna vek sig men inte benen så jag for rakt upp i taket big_smile Fick skitont i nacken men annars klara jag mig.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
2 februari 2009
#18
som sagt luta dig bara tillbaka eller försök att sticka iväg med bilen

åkte med i en celica i 130 när bilen gjorde en 180graders vänding och rakt ut i skogen
jag tryckte mig bakåt tyvärr var det först ett dike sen en stubbe som vi träffade så jag hade bränn märken efter innertaket i pannan och skapligt ont i nacken efteråt
och bilen blev 50cm kortare på min sida bak (passagerarsidan)

Kör fort så hinner inget hända...

101 Inlägg
2 februari 2009
#19
Att bli påkörd bakifrån,är bland det värre man kan råka utför.
Dels brukar man sällan vara förberedd,och för det andra blir det en extra farlig knix på nacken,dvs likt en pisksnärt.(därav namnet whiplash)
Om man ska sitta stelt mot rygg/nackstöd eller lam som en död sill,spelar nog inte så jättestor roll,då krafterna är ganska stora(från 30km/h och uppåt).
Ser man i backspegeln att en bakomvarande bil är på väg att köra in i en,spänner man sig garanterat av ren reflex.
Det viktigaste om man ser att deeta är på väg att hända,är att hålla blicken och huvudet rakt fram,då de värsta nackskadorna förekommer då huvudet ej varit rakt,dvs att man sett åt sidan vid kollisionsögonblicket.
Blev själv påkörd på detta vis år 2000,bilen som körde in i mig,beräknades ha en fart av 50-60km/h vid kollisionen.
Följden blev en whiplashskada som jag lider av varje dag sedan det hände.
Jag såg bilen bakom på väg att smälla med mig,och jag spände mig bakåt mot sätet som många här inne nämner att de skulle göra....men jag klarade mig ändå inte från skador.


Avstängd
512 Inlägg
2 februari 2009
#20
Lägg in backen..


Sök