2882
Sök

Ang hur bilar påverkar miljön

underordnad allfixare
696 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Brukar bli så less när allt detta tjat om bilåkande att det är så noga med katalysator o blabla
hur många bilar har vi här i Sverige 4-5miljoner? Och helst ska dom ju gå på vatten.
Men alla hundratals miljoner bilar i U.S.A? O alla andra skumma länder. Har dom nå avgaskrav överhuvudtaget?
Jag menar Sveriges bilar är ju fan bara en fis i rymden. Någon som förstår vart jag vill komma?

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

-utan 940
1 728 Inlägg
6 februari 2009
Jag förstår vad du menar, det lilla vi släpper ut är knappt mätbart och det skulle inte märkas över huvud taget om vi gick tillbaka till häst och vagn samt helt slutade använda elektricitet. Dock har våra politiker bestämt att vi ska straffas för våran existens så det är bara att knyta näven i fickan och hålla käften eller flytta utomlands.

I Sverige har vi biltullar för att rädda miljön medan Kaliningrad, 30mil från Sverige pumpar ut sitt avlopp direkt i Östersjön: http://www.foi.se/FOI/templates/Page____424.aspx

"Halvmiljonstaden Kaliningrad saknar ett effektivt reningsverk trots att man hållit på att bygga ett sedan 1960-talet, och därför är floden Pregel som flyter genom staden, en enda stor kloak."

"Staden använder förfarande en öppen, av tyskarna byggd avloppskanal, som löper som ett flera mil långt, svart, stinkande sår genom natur och samhällen fram till den stora lagunen innanför Baltijsk."

Norrlänning
1 453 Inlägg
6 februari 2009
Svenska staten är ju hur nöjd som helst att dom nu hittat nått dom kan skylla alla skatter på... Att bensinpriset består av 90% skatt är ju helt sjukt. I sverige är de ju fan en synd att äga och köra bil....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

4 637 Inlägg
6 februari 2009
Håller med, ta tag i problemen de de länder som skitar ner mest först och främst. Den skiten sprids ju hit. Det finns de som gnäller på att min bil som mestadels används som hobbybil saknar katalysator, de kan faan åka till Ryssland och gnälla istället...

671 Inlägg
6 februari 2009
Men sluta nu för fan med detta whitetrash snack...

Vad har avlopp med växthuseffekt och försurning och göra...

Bensinpriset är likadant om inte högre nere i Europa...

Vi Svenskar släpper ut mer växthusgaser per person än Kineser och Indier...
Dom släpper förvisso ut mer totalt i Kina/Indien för att dom tillverkar våra lyxprylar...
De är inte dom som konsumerar det är vi,,,,
Så det är våran lekstuga som skitar ner hos dom...och oss... 
Borde inte vi ta ansvar för det....genom att ta första stegen mot en bättre miljö.. ! 

En vanlig Kines äter kött bara några ggr i månaden och äger ingen bil, han har aldrig åkt på utomlandssemester...
Här gnäller ni som äter kött varje dag,, ni har bilar som ni dessutom leker med...
Hur djävla dum o trångsynt kan man vara...

Fan vad trött jag blir på idioter !

252 Inlägg
6 februari 2009
endorfinslaven skrev:

Dom släpper förvisso ut mer totalt i Kina/Indien för att dom tillverkar våra lyxprylar...
Borde inte vi ta ansvar för det....genom att ta första stegen mot en bättre miljö.. ! 

En vanlig Kines äter kött bara några ggr i månaden och äger ingen bil, han har aldrig åkt på utomlandssemester...
Här gnäller ni som äter kött varje dag,, ni har bilar som ni dessutom leker med...

Censurerat pga personangrepp. /Moderator
Jag tycker att vi väntar tills USA tar steget att bli helt "miljövänliga" innan vi ens lyfter ett finger. Jag vill gärna se den forskare som sagt att vi släpper ut mer än kineserna per person. Det finns inte ett enda bevis på att det faktiskt är vi människor som gör att temperaturen höjs på jorden. Jag läste en artiken i illustrerad vetenskap där ett antal forskare pratar om jordens vinkel mot solen och dess påverkan av temperaturen. Vi ligger i ett sådant läge just nu att det gör att jorden värms upp. Den ända här som är trångsynt är DU! Du ser inte andra möjligheter till jordens uppvärmning än just bilarna, osv. Såna som dig blir jag så trött på.

/Andrée
Senast redigerat av Kickboxer (6 februari 2009)

blacken
6 februari 2009
En vanlig Kines äter kött bara några ggr i månaden och äger ingen bil, han har aldrig åkt på utomlandssemester

Men han äter MERA grönsaker och därmed producerar han mera metan än vad vi gör, i och med att dom är fasen så många mera individer än vad vi är. Och det är metanet som är den stora boven i dramat..

Vad har avlopp med växthuseffekt och försurning och göra

Och vad det anbelangar så är Tyskar,Polacker,Fransmän,Engelsmän överlägsna oss i "konsten att släppa ut en massa skit som försurar och skitar ner i miljön"..

Och hur mycket av luftföroreningarna står fordonsparken för??..
Senast redigerat av blacken (6 februari 2009)

typ..eh..va?
582 Inlägg
6 februari 2009
Jag förstår inte att folk inte reagerar mer än vad dom gör. Visst, det gnälls i forum och på kafferaster över dessa hemska bensinpriser, men inte fan är det någon som gör nått...

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

956 Inlägg
6 februari 2009
Sverige ska rädda världen!

Tänk er nästa val, om MP kommer in.
En sak är klar. Kommer bli stort överskott på plåt i Sverige iallafall
Senast redigerat av Glader9991 (6 februari 2009)

1 570 Inlägg
6 februari 2009
Jag anser att miljöhysterin är ett sätt för politikerna att rikta uppmärksamheten från andra svårare problem. Så finns det mycket pengar att tjäna på att sälja miljövänliga produkter och tjänster. Sjävklart ska vi bry oss om miljön men någonstans måste vi säga "ok nu har vi i Sverige gjort det här, vad har ni andra kineser, jänkare och ryssar gjort?". Man kan inte förpesta vardagen för den egna befolkningen för att vara "ledande" i världen på miljömedvetenhet. Det går till överdrift helt enkelt. Sverige är ett litet pruttland och våra kära idiotpolitiker har redan belastat oss för mycket. Bara vad jag tycker smile
Senast redigerat av henrikh (6 februari 2009)

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
6 februari 2009
Kickboxer skrev:
endorfinslaven skrev:

Jag tycker att vi väntar tills USA tar steget att bli helt "miljövänliga" innan vi ens lyfter ett finger. Jag vill gärna se den forskare som sagt att vi släpper ut mer än kineserna per person. Det finns inte ett enda bevis på att det faktiskt är vi människor som gör att temperaturen höjs på jorden. Jag läste en artiken i illustrerad vetenskap där ett antal forskare pratar om jordens vinkel mot solen och dess påverkan av temperaturen. Vi ligger i ett sådant läge just nu att det gör att jorden värms upp. Den ända här som är trångsynt är DU! Du ser inte andra möjligheter till jordens uppvärmning än just bilarna, osv. Såna som dig blir jag så trött på.

/Andrée

de införde avgaskrav -75,  de om några har varit före på miljötänk!!
De har haft katalysator bra mycket längre än sverige.

dessutom detta snack med att om sverige skulle gå tillbaka till häst och vagn och inte förbruka någon el och det inte skulle påverka, bullshit... klar det minskar  påfrestningarna.. om alla tänker som ni då äre klart världen går under................

1 570 Inlägg
6 februari 2009
endorfinslaven skrev:

Det är hårt att vara kines helt enkelt. lol

4 637 Inlägg
6 februari 2009
endorfinslaven skrev:

Du har faan rätt om man tänker efter! Och vissa säger att det är bra för de fattiga att vi konsumerar mycket men utsläppen och naturkatastroferna som blir resultatet av detta gör inte folk så rika och glada... Och att handla lågprisprodukter som går sönder direkt är det värsta man kan göra både för miljön och plånboken. Läste dessutom att anställda i många av fabrikerna som tillverkar Biltemas produkter inte har det bra alls...

8 156 Inlägg
6 februari 2009
Det felet svenska politiker gör är att man bara tittar på Sverige.
Om man skulle satsa på att göra Baltikum mer miljövänligt så skulle man kunna få mycket mer effekt på miljön. En skattekrona som satsas på miljöförbättring i Sverige kanske skulle kunna motsvara 5 kronor i Baltikum?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

huh?
10 427 Inlägg
6 februari 2009
USA (tex Kalifornien) har ju bland dom högsta avgaskraven i världen
som jag fattar det.
Har inga speciella källor eller så, men någon borde
ju vara lite mer varm i kläderna än jag på detta området.

Bilar hade ju katalysatorer i USA innan det blev krav i Sverige osv osv

671 Inlägg
6 februari 2009
henrikh skrev:
Jag anser att miljöhysterin är ett sätt för politikerna att rikta uppmärksamheten från andra svårare problem. Så finns det mycket pengar att tjäna på att sälja miljövänliga produkter och tjänster. Sjävklart ska vi bry oss om miljön men någonstans måste vi säga "ok nu har vi i Sverige gjort det här, vad har ni andra kineser, jänkare och ryssar gjort?". Man kan inte förpesta vardagen för den egna befolkningen för att vara "ledande" i världen på miljömedvetenhet. Det går till överdrift helt enkelt. Sverige är ett litet pruttland och våra kära idiotpolitiker har redan belastat oss för mycket. Bara vad jag tycker smile

Fan
Miljöhysteri är det vad du tycker att vår Svenska politik är ?

Vad är viktigare för dig än miljöbelastningen på klotet,, möjligheten att konsumera mer..? 
Har du inte uppmärksammat vad som sker med miljön runtikring på klotet...

Det är vi som skapar världsekonomin och miljön genom att vi själva väljer vad vi konsumerar.
Jag köper Svenskt(tex.Volvo) o kravodlat, konverterar till E85..osv.. 
Det för att företagen ska vara kvar här där vi har uppsikt över dem...
Jag köper inte gärna en bil/produkt från ett land som skiter i miljön....

Här i Svedala bor man och accepterar kulturen. 
Vi våldtar o slår ej våra kvinnor låter dem läsa och vi lever jämställt mellan folkslagen.
Behandlar djuren humant,, vi lever också hyfsat miljövänligt och alla har tillgång till skola o sjukvård..
Vi är medelbäst på det mesta... 

Anledningen till att du har det så f-bannat bra är för att några intelligenta personer skapat detta land och vår kultur/välfärd..
Gillar du det inte så flytta till en skitigare plats,,
Ett sjukt djur kan inte hålla rent ikring sig och jag trivs i rena Sverige och vill fortsätta ha det så här..

Om inte trädkramarna gjort sitt jobb i Sverige hade den värld du lever i sett annorlunda ut..
De Svenska trädkramarna har påverkat hela världen....

Kom hem från Sydafrika imorse,,, jag har sett hur andra har det och vad som sker...
I Sydafrika rullar mest AMG:s i världen och vägarna är propfulla med nya bilar...(trots fattigdomen) 
Med det vill jag säga är att de i de fattiga länderna är på väg mot vår europeiska livsstil..
De tittar på oss i allt vad vi gör och kopierar...
Om inte vi gör rätt på miljösidan så kommer den totala miljöbelastningen på klotet bli RÄTT TUNG...
Kan vissa inte bara fatta det,,,U-länderna kopierar det vi gör,,

Visar vi in U-länderna på fel linje så kan en apa lista ut vad utgången blir i framtiden

..

1 814 Inlägg
6 februari 2009
Sverige är INTE långt ifrån lika illa som USA när det kommer till vårt "fotavtryck"

Om storlek 38 var "ok" så har vi i sverige 56 och USA 58 (om jag minns rätt) Kina hade runt 23-21

Vad säger detta oss? Jo att vi måste skärpa oss.

Men sedan så har vi andra, enligt mig mera akuta problem i just Sverige nämligen bevakningsdebatten aka. FRA lagarna & Co.

Mästare
2 947 Inlägg
6 februari 2009
expect1991 skrev:
Sverige är INTE långt ifrån lika illa som USA när det kommer till vårt "fotavtryck"

Om storlek 38 var "ok" så har vi i sverige 56 och USA 58 (om jag minns rätt) Kina hade runt 23-21

Vad säger detta oss? Jo att vi måste skärpa oss.

Men sedan så har vi andra, enligt mig mera akuta problem i just Sverige nämligen bevakningsdebatten aka. FRA lagarna & Co.

Och vems fel är det? Jo, just det ,usa.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

1 570 Inlägg
7 februari 2009
endorfinslaven skrev:
Anledningen till att du har det så f-bannat bra är för att några intelligenta personer skapat detta land och vår kultur/välfärd..
Gillar du det inte så flytta till en skitigare plats,,

Du kan ju flytta in i en septitank på en soptipp och sortera tomglas och mjölkförpackningar hela dagarna så kan du rädda miljön själv.

Tur att svensken är trög, godtrogen och rädd för auktoriteter. Tack vare det kan vi fortsätta betala mer och mer och få mindre och mindre tillbaka. För mycket uppmärksamhet riktas mot utlandsfrågor och miljöflum och för lite resurser går tillbaka till dom som står/stått för notan. Men svensken biter som vanligt ihop och stretar på men gnäller som fan hemma vid vaxduken. Vi tror ju alltid vi är bäst och gör allting rätt. Nonsens. Jag anser att vi redan gör mycket för miljön. Det är upp till bevis för andra länder, skitiga ryssland och baltikum tex.

Nej, hämta hem alla isbjörnar, pingviner och eskimåer och låt isen smälta för fan så jag kan fortsätta köra min stora Mercedes varje sommar. Blir det för mycket översvämning har jag en liten båt jag kan åka till jobbet med (<-- ironi).

1 353 Inlägg
7 februari 2009
LasseMan skrev:
Men alla hundratals miljoner bilar i U.S.A? O alla andra skumma länder. Har dom nå avgaskrav överhuvudtaget?
Jag menar Sveriges bilar är ju fan bara en fis i rymden. Någon som förstår vart jag vill komma?

USA, alrahelst Kalifornien har ett av dom hårdaste avgaskraven i världen..
du får inte ens klippa gräsmattan med en motordriven gräsklippare där vissa dagar i veckan.

och dom ligger minst 10 år framför europa vad gäller avgaskrav..

USA var först med katalysator redan på 1970 talet bla.
Senast redigerat av Batta (7 februari 2009)

There's no replacement for displacement

Sök