3683
Sök

Köpråd: S40 2,0t vs s60 2,4t?

6 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#1
Vad säger ni? Vilken är det bästa köpet?

http://www.blocket.se/vi/18068868.htm?ca=16_s

http://www.blocket.se/vi/19923273.htm?ca=16_s

Fler kusar i S60 men tyngre och drar mer soppa. Något dyrare ägandekostnader.

Har inte kört någon 2,4t än, hur upplevs den jämfört med 2,0t? Läser överallt om hur simmig styrningen ska vara i S60.

Mvh Stefan

Kaffeknarkare.
135 Inlägg
7 februari 2009
#2
Aldrig haft en egen s60 men jag hade en s40 i 4år och jag skulle säga s40 då jag tycker s60 bara är stor och klumpig. Som du själv skrev så är det mer kusar men drar ändå dock mer soppa.
Mycket roligare och köra osv. Kör på S40 smile

Bästa ställningen måste ändå vara bakifrån. Fast spegelvänt.

321 Inlägg
7 februari 2009
#3
S60 utan tvekan.
Jag sålde precis min S60 T5:a och det var en mkt bra bil.
Har även haft S40 och V40 och gillar inte dom.


754 Inlägg
7 februari 2009
#4
Kör helt klart på S60n! Körde runt i min mammas S40 2,0t tills jag äntligen köpte Bmwn, och helt seriöst finns det ingenting jag gillar med S40n;) S60n är mycket trevligare med ett mycket finare chassi osv=) S40n känns som att köra runt i ett svampigt kylskåp i jämförelse med S60n;) Sen krånglar våran S40 oerhört mycket, det behöver ju såklart inte alla S40 göra, men pappas S60 T5 som han ägde för några år sedan krånglade inte en enda gång=) Lycka till med köpet!smile Mvh David

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

6 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#5
Tack för alla svar!

Dock inget enkelt val detta.

T5 lirar väl i lite annan liga än 2,4t med annat chassie och mer effekt så det är inte helt rättvist att jämföra med den.

Håller med Peo om att S60 känns klumpigare men har ju som sagt aldrig kört någon,  ska försöka ta och ändra på det imorgon. Vad tycker ni som kört båda om styrningen i S60 jämfört med S40?

Mvh Stefan

6 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#6
BMW 330ci blir nästa bil förmodligen. Men har inte pengar till en sådan än. Går väl att få en 328 för runt 70k också men då förmodligen import och höga mil.

/Stefan

2 638 Inlägg
7 februari 2009
#7
Har en s40 2,0t -03 som jag kört 4000mil med på 2 år utan några som helst problem hittills. Går bra, drar runt 0.8-0.9l/mil blandad körning.

Lagom med kraft tycker jag, själv ska jag skaffa ett chip som resulterar i 205hk.

Finns mycket i stylingväg till s40, däremot finns det det lite sämre med fälgar till den då s40n är 4-bultad.

Håller med om att s60n känns mycket större och lite klumpigare, drar lite mer soppa men å andra sidan får du det härliga ljudet från volvofemman.

Är inga problem med styrningen i min, går hur bra som helst.

Så mitt råd och rekomendation går till s40 2,0t, mycket bil för pengarna som sagt wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2009
#8
man sitter bättre i s60in....bättre komfort i chassit...å den är mer isolerad än en s40
den dricker väl dock mer men man kan köra billigt med dom också...

X40 tycker jag generellt strular mer än s60 även om s60 brukar ha problem med spjället osv


Reservdansk
6 271 Inlägg
7 februari 2009
#9
T5an går ju att skrämma upp duktigt med förhållandevis små medel.

2,4T är lite svårare att skrämma givetvis, och klart turbomotorer är törstiga när man ger dom öppet spjäll, men i maklig takt på landsvägen dricker dom inte mer än många andra bilar.

Åkte med en kompis S60 T5, etanolkonverterad och småtrimmad, hyfsat pigg med 350etanolhästar, och kändes stabil när han körde.
S60 ser även trevligare ut att se på än S40 tycker jag. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 februari 2009
#10
stejo780 skrev:
BMW 330ci blir nästa bil förmodligen. Men har inte pengar till en sådan än. Går väl att få en 328 för runt 70k också men då förmodligen import och höga mil.

/Stefan

Spara ihop till en 328 eller 330 istället, fan så mycket mer bil än någon framhjulsdriven plog-volvo hur mycket man än chippar dem.

EDIT: Men av de båda så S60n utan tvivel
Senast redigerat av Rquired (7 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2009
#11
Rquired skrev:
stejo780 skrev:
BMW 330ci blir nästa bil förmodligen. Men har inte pengar till en sådan än. Går väl att få en 328 för runt 70k också men då förmodligen import och höga mil.

/Stefan

Spara ihop till en 328 eller 330 istället, fan så mycket mer bil än någon framhjulsdriven plog-volvo hur mycket man än chippar dem.

EDIT: Men av de båda så S60n utan tvivel

vad är de som är så gött med 328 eller 330 ?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 februari 2009
#12
Xuri skrev:
Rquired skrev:
stejo780 skrev:
BMW 330ci blir nästa bil förmodligen. Men har inte pengar till en sådan än. Går väl att få en 328 för runt 70k också men då förmodligen import och höga mil.

/Stefan

Spara ihop till en 328 eller 330 istället, fan så mycket mer bil än någon framhjulsdriven plog-volvo hur mycket man än chippar dem.

EDIT: Men av de båda så S60n utan tvivel

vad är de som är så gött med 328 eller 330 ?

Behöver du fråga så rekommenderar jag en ordentlig provtur istället.

**
50/50 viktfördelning
Bakhjulsdrift
Styrningen
Körglädjen
Motorerna (engine of the year tex)
förbrukningen i förhållande till effekten
Köregenskaperna
osv.
**

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2009
#13
Rquired skrev:
Xuri skrev:
Rquired skrev:

Spara ihop till en 328 eller 330 istället, fan så mycket mer bil än någon framhjulsdriven plog-volvo hur mycket man än chippar dem.

EDIT: Men av de båda så S60n utan tvivel

vad är de som är så gött med 328 eller 330 ?

Behöver du fråga så rekommenderar jag en ordentlig provtur istället.

**
50/50 viktfördelning
Bakhjulsdrift
Styrningen
Körglädjen
Motorerna (engine of the year tex)
förbrukningen i förhållande till effekten
Köregenskaperna
osv.
**

Sist jag åkte en 330 blev jag faktiskt inte så förvånad må jag säga å den var ändå lite vässad...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 februari 2009
#14
Xuri skrev:
Rquired skrev:
Xuri skrev:

vad är de som är så gött med 328 eller 330 ?

Behöver du fråga så rekommenderar jag en ordentlig provtur istället.

**
50/50 viktfördelning
Bakhjulsdrift
Styrningen
Körglädjen
Motorerna (engine of the year tex)
förbrukningen i förhållande till effekten
Köregenskaperna
osv.
**

Sist jag åkte en 330 blev jag faktiskt inte så förvånad må jag säga å den var ändå lite vässad...

Åkte? Hoppas du menar körde annars är det lite dumt att jämföra roll

Alla människor är olika, men väldigt få skulle hålla en framhjulsdriven volvo över en Bmw. Ska väl va en Volvonörd till det isf. And only in sweden

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 638 Inlägg
7 februari 2009
#15
Rquired skrev:
50/50 viktfördelning
Bakhjulsdrift
Styrningen
Körglädjen
Motorerna (engine of the year tex)
förbrukningen i förhållande till effekten
Köregenskaperna
osv.

Alla är vi väl insnöade i det märke man gillar. Och det är absolut inga fel på bmw överlag, allt du skrivit stämmer säkert. Har aldrig kört en bmw, så jag vet inte men har däremot åkt med i en.

Däremot att alla ska säga att bakhjulsdrift är så bra. Vad är det bra för? Att sladda och leka?

En på jobbet har en 330d och den är nästan helt värdelös på vintern så fort det blir lite halt. Spinner mest och fastnar i backar osv. Så för framkomlighetens skull så ska man inte skaffa bakhjulsdrivet enligt min mening. Sen att det är kul är en annan sak, om man nu vill leka vill säga.

Min åsikt iaf wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 februari 2009
#16
Aker_s40 skrev:
Rquired skrev:
50/50 viktfördelning
Bakhjulsdrift
Styrningen
Körglädjen
Motorerna (engine of the year tex)
förbrukningen i förhållande till effekten
Köregenskaperna
osv.

Alla är vi väl insnöade i det märke man gillar. Och det är absolut inga fel på bmw överlag, allt du skrivit stämmer säkert. Har aldrig kört en bmw, så jag vet inte men har däremot åkt med i en.

Däremot att alla ska säga att bakhjulsdrift är så bra. Vad är det bra för? Att sladda och leka?

En på jobbet har en 330d och den är nästan helt värdelös på vintern så fort det blir lite halt. Spinner mest och fastnar i backar osv. Så för framkomlighetens skull så ska man inte skaffa bakhjulsdrivet enligt min mening. Sen att det är kul är en annan sak, om man nu vill leka vill säga.

Min åsikt iaf wink

Utmärkt sammanfattning, och för att göra saken ännu krångligare så går det knappt att finna en dålig bil idag. Är väl om man importerar nån Lada eller så. Men det finns bra och det finns lite bättre. Upp til var och en att avgöra vilka som hör vart.

Personligen anser jag att RWD är bra eftersom man kan låta varje axel sköta sitt. Som min forumsignatur säger, skall man ha drivning och styrning på samma axel måste man kompromissa. Att det ger bättre känsla och att man kan leka med det är andra fördelar. Sen anser jag dessutom att understyrning är skitläskigt medans att ratta in bakänden inte är så svårt tongue

Framkomligheten påverkas inte beroende på vart drivningen sitter, bortsett från fyrhjulsdrift då förstås.
Har inga problem att komma fram med min bil, eller pappas sänkta bmw i snö. Körde runt på smålänska grusväger täcka med snö utan några som helst problem...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2009
#17
Rquired skrev:
Xuri skrev:
Rquired skrev:

Behöver du fråga så rekommenderar jag en ordentlig provtur istället.

**
50/50 viktfördelning
Bakhjulsdrift
Styrningen
Körglädjen
Motorerna (engine of the year tex)
förbrukningen i förhållande till effekten
Köregenskaperna
osv.
**

Sist jag åkte en 330 blev jag faktiskt inte så förvånad må jag säga å den var ändå lite vässad...

Åkte? Hoppas du menar körde annars är det lite dumt att jämföra roll

Alla människor är olika, men väldigt få skulle hålla en framhjulsdriven volvo över en Bmw. Ska väl va en Volvonörd till det isf. And only in sweden

ja åkte... nja jag får rätt bra hum om hur en bil uppför sig när jag åker med....å en vässad 330 tyckte inte jag gick speciellt bra... var väl rätt ok att åka men en bil från typ 00 borde ju vara de..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 februari 2009
#18
Xuri skrev:
Rquired skrev:
Xuri skrev:
Sist jag åkte en 330 blev jag faktiskt inte så förvånad må jag säga å den var ändå lite vässad...

Åkte? Hoppas du menar körde annars är det lite dumt att jämföra roll

Alla människor är olika, men väldigt få skulle hålla en framhjulsdriven volvo över en Bmw. Ska väl va en Volvonörd till det isf. And only in sweden

ja åkte... nja jag får rätt bra hum om hur en bil uppför sig när jag åker med....å en vässad 330 tyckte inte jag gick speciellt bra... var väl rätt ok att åka men en bil från typ 00 borde ju vara de..

Rekommenderar dig att köra en då, gäller det bara acc rätt fram så är skillnaden mellan en Bmw och en Volvo med motsvarande motorer försumbar. Från passagerarsätet märker du inte hur en bil är att köra...

EDIT: Bytte *samma motor* mot *motsvarande motorer*
Senast redigerat av Rquired (8 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2009
#19
Rquired skrev:
Xuri skrev:
Rquired skrev:

Åkte? Hoppas du menar körde annars är det lite dumt att jämföra roll

Alla människor är olika, men väldigt få skulle hålla en framhjulsdriven volvo över en Bmw. Ska väl va en Volvonörd till det isf. And only in sweden

ja åkte... nja jag får rätt bra hum om hur en bil uppför sig när jag åker med....å en vässad 330 tyckte inte jag gick speciellt bra... var väl rätt ok att åka men en bil från typ 00 borde ju vara de..

Rekommenderar dig att köra en då, gäller det bara acc rätt fram så är skillnaden mellan en Bmw och en Volvo med motsvarande motorer försumbar. Från passagerarsätet märker du inte hur en bil är att köra...

EDIT: Bytte *samma motor* mot *motsvarande motorer*

vet inte hur många bilar jag har provåkt...hur dom är å köra nja...men hur väghållning å hur man uppfattar bilen ja...missljud å annat sånt lägger jag märke till direkt


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
#20
Xuri skrev:
Rquired skrev:
Xuri skrev:

ja åkte... nja jag får rätt bra hum om hur en bil uppför sig när jag åker med....å en vässad 330 tyckte inte jag gick speciellt bra... var väl rätt ok att åka men en bil från typ 00 borde ju vara de..

Rekommenderar dig att köra en då, gäller det bara acc rätt fram så är skillnaden mellan en Bmw och en Volvo med motsvarande motorer försumbar. Från passagerarsätet märker du inte hur en bil är att köra...

EDIT: Bytte *samma motor* mot *motsvarande motorer*

vet inte hur många bilar jag har provåkt...hur dom är å köra nja...men hur väghållning å hur man uppfattar bilen ja...missljud å annat sånt lägger jag märke till direkt

Jaså du, konstigt att alla vi andra lägger ner så mycket tid på att provköra då. Räcker ju att bara åka med så vet vi vad bilen går för eller hur?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök