Kul med mycket diskussion men lite väl mycket pajkastning tycker jag.
Hur som helst verkar det som om jag behöver motivera varför det inte blir BMW direkt. Jag vill ha en E46, de tidigare tycker jag ser ut som stryk. Så de går bort direkt. Det verkar som att det går att få en 328, som jag nog tycker är motorn som gäller, för runt 70k. Men då är det ofta import och ofta med höga mil. En sådan bil lockar mig inte. Dessutom är försäkring och servicekostnader betydligt högre för 328 än för både 2,0t och 2,4t. Av dess anledningar skjuts BMW köpet på framtiden, då har jag blivit äldre vilket innebär lägre försäkring och förhoppningsvis har jag också mer klirr i kassan. Då det blir det nog en 330Ci med M-paket. Den bilen tror jag är kalas.
Tillsvidare funderar jag som sagt på 2,0t eller 2,4t. Jag kan serva dessa till bra pris vilket är en fördel. Den s60 jag länkade till blev såld, (slutar härmed att länka till annonser
), men det finns ju andra. Men jag har alltså inte kört någon 2,4t än. Detta ska jag ändra på imorgon, dock så blir det en lite nyare än de jag tittar på vilket innebär en 2,5t men det skiljer bara 5% i effekt vilket nästan kan betraktas som försumbart. Men är det så att det skiljer mer i vrid? Har inte de siffrorna i huvudet.
Vad jag vill ha är en körglad bil som ändå går att köra relativt billigt. Då kan S40 låta som det klara valet men eftersom det går att få en S60 för nästan samma pengar så känns den ändå som ett klokare köp, en bil som kanske behåller sitt värde bättre. Mer bil för pengarna skulle man också kunna säga.
Jag tror också att S60 är mer spännande att köra då det är kortare hjulbas på den än på V70. Men kan hålla med om att s40 är något snyggare, men detta är lite från bil till bil.
Är det någon som vet om det är krångligt och dyrt att få en s60 nerlackad, så att säga, lackade lister m.m?
/Stefan