3826
Sök

BesiktaTurbokonverterad Bmw?

8 156 Inlägg
9 februari 2009
#21
MeloveGolf skrev:
nu hänger jag inte med besiktiga? vad är det? smile

Samma ord som besikta, bara det att ordet besiktiga är mer använt av den äldre befolkningen.

När det gäller turbokonverterade motorer så är det ett NO-NO.
Men har man en tillräckligt gammal E30 så kan man göra detta:

Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick (och effektkraven enligt ovan gäller förstås). Ett typexempel på ett sådant bygge är BMW 3-serie (före 1989) med Volvo 940 lättrycksturbomotor.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

261 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#22
Phaetoon skrev:
MeloveGolf skrev:
nu hänger jag inte med besiktiga? vad är det? smile

Samma ord som besikta, bara det att ordet besiktiga är mer använt av den äldre befolkningen.

När det gäller turbokonverterade motorer så är det ett NO-NO.
Men har man en tillräckligt gammal E30 så kan man göra detta:

Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick (och effektkraven enligt ovan gäller förstås). Ett typexempel på ett sådant bygge är BMW 3-serie (före 1989) med Volvo 940 lättrycksturbomotor.


okej..va säger dom en 84a?

Me-BboyLuna

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
9 februari 2009
#23
eller så har man 2 st nästan identiska bilar smile


Bmw-4-ever
107 Inlägg
10 februari 2009
#24
rille_ skrev:
eller så har man 2 st nästan identiska bilar smile

Det går det me....

Bes e ju en sak men sen om du krockar me nån reält å försäkrings bolaget börjar rota i bilen å ser en turbo (som dom kommer hitta me en gång) så åker du på allt..å det e ju jävligt tråkigt...

Ja tycker du skall köpa dig en bes bil me turbo mycket lättare....

MVH Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

BMW fantast
1 172 Inlägg
10 februari 2009
#25
regga som ombyggt fordon borde väl gå?men dåmåste man väl ändra på minst 5 punkter?

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

KHRacing
10 februari 2009
#26
AeroMalm skrev:
regga som ombyggt fordon borde väl gå?men dåmåste man väl ändra på minst 5 punkter?

Du får fortfarande inte konvertera motorn

16 197 Inlägg
10 februari 2009
#27
AeroMalm skrev:
regga som ombyggt fordon borde väl gå?men dåmåste man väl ändra på minst 5 punkter?

isf måste du byta till en motor som har turbo orginal..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

101 Inlägg
10 februari 2009
#28
Köp en BMW E23 745iA om du vill ha en laglig BMW med turbo 6:a!
3,2/3,4 liters M106:a med KKK27, 252hk/380Nm vid 0,3bar ladd, redan som original! smile


dARKiE
5 031 Inlägg
10 februari 2009
#29
F_Lundberg skrev:
rille_ skrev:
eller så har man 2 st nästan identiska bilar smile

Det går det me....

Bes e ju en sak men sen om du krockar me nån reält å försäkrings bolaget börjar rota i bilen å ser en turbo (som dom kommer hitta me en gång) så åker du på allt..å det e ju jävligt tråkigt...

Ja tycker du skall köpa dig en bes bil me turbo mycket lättare....

MVH Fredrik

Vad hjälper det med 2 identiska bilar? dem kollar ju ändå chassinr och mätarställning osv..?

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
10 februari 2009
#30
Darkie skrev:
F_Lundberg skrev:
rille_ skrev:
eller så har man 2 st nästan identiska bilar smile

Det går det me....

Bes e ju en sak men sen om du krockar me nån reält å försäkrings bolaget börjar rota i bilen å ser en turbo (som dom kommer hitta me en gång) så åker du på allt..å det e ju jävligt tråkigt...

Ja tycker du skall köpa dig en bes bil me turbo mycket lättare....

MVH Fredrik

Vad hjälper det med 2 identiska bilar? dem kollar ju ändå chassinr och mätarställning osv..?

Jo men det kollar inte farbror blå. Dem slår bara regnummret och är allt okej där så är det bra. Värre är det ju med flygande besiktning, eller om man krockar och försäkringsbolaget hittar turbon. Men visst tycker man att det är värt risken så, är det ett alternativ. Blir likadant om man har en "besiktningsmotor".

Kort fattat så kollar inte polisen chassi numret, alltså kan du besikta den lagliga bilen sen hänga plåtarna på den trimmade kärran.
Senast redigerat av AcesHigh666 (10 februari 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

261 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#31
AcesHigh666 skrev:
Darkie skrev:
F_Lundberg skrev:

Det går det me....

Bes e ju en sak men sen om du krockar me nån reält å försäkrings bolaget börjar rota i bilen å ser en turbo (som dom kommer hitta me en gång) så åker du på allt..å det e ju jävligt tråkigt...

Ja tycker du skall köpa dig en bes bil me turbo mycket lättare....

MVH Fredrik

Vad hjälper det med 2 identiska bilar? dem kollar ju ändå chassinr och mätarställning osv..?

Jo men det kollar inte farbror blå. Dem slår bara regnummret och är allt okej där så är det bra. Värre är det ju med flygande besiktning, eller om man krockar och försäkringsbolaget hittar turbon. Men visst tycker man att det är värt risken så, är det ett alternativ. Blir likadant om man har en "besiktningsmotor".

Kort fattat så kollar inte polisen chassi numret, alltså kan du besikta den lagliga bilen sen hänga plåtarna på den trimmade kärran.

Ja det låter bra asåå..men det händer ändå inte mkt fall dom kommer på det  som en sa det är värt det!

Me-BboyLuna

1 062 Inlägg
11 februari 2009
#32
Det är väl bara att skruva loss turbon och ersätta den med en adapter. De kan väl inte säga något om att man kör med ett nytt grenrör på en icke helbilsgodkänd bil!?
Det måste ju vara det enklaste och billigaste sättet.

M.V.H.


261 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#33
eller kan man stoppa i den vanliga motorn när man ska testa bilen sen i med den andra..går det med men lite jobb bara.

Me-BboyLuna


Sök