Påbörjar nu en projekttråd så att de som vill kan följa mitt projekt.
Börjar med att snabbt förklara vem jag är.
Jag heter Björn och är 21år. Är utbildad lastbilschaffis, men tog även en ettårig vuxenutbildning till bilmekaniker. Jag börjar köra för posten i början av mars men har tiden tills dess på mig att jobba på bilen i stort sätt dagligen. Jag har inte byggt nått eget förut, bara läst å dregglat över folks byggen i bilsport sen jag kunde bläddra blad själv.
Men fick möjligheten att köpa en 850 utan motor löjligt billigt, ett par månader senare startade en vän egen lackfirma, varpå jag helt plötsligt fick en ren drömplats att ha bilen på. ( Det är ruskigt svårt att hitta hyffsade garageplatser i Göteborg).
När jag fick bilen var den utan motor,växellåda,styrsystem till motorn, samt att kablarna till motorn och framlamporna var avklippta. Efter att diskuterat med kunnigt folk kom jag fram till att det inte va värt att återställa styrsystem. Jag funderade ett tag och kom fram till att jag inte vill ha nån ( och det här säger jag inte för att skaffa fiender) Lagom stylad, lite för gammal Volvo med halvtaskig finnish med lite småtrim på. Inget illa med det och hade gärna haft en sån som bruksbil. Det är helt enkelt inte vad jag vill göra med denna bilen.
Näe, detta blir en ren banbil. Jag hade tankarna ett tag på att få den SFRO besiktigad så att jag kunde köra den mellan banträffarna. Nu vet jag inte riktigt hur det blir med det eftersom det är en jäkla massa saker att rätta sig efter.
lite av det som skall göras:
Helt nytt elsystem eftersom det gamla dels leder till en jäkla massa tung skit jag inte kommer ha kvar i bilen, dels för att det redan var förstört till bland annat framlampor,motor mm.
Lättad på allt som inte är ytterst nödvändigt.
Helbur
Lägga igen takluckan Funderingarna går även på kolfibertak á la BMW M3
Hellackering
S60 T5 motor effekttankarna går kring 350hk (antar att det inte är nån ide att ha mer på en framhjulsdriven bil byggd för banbruk.
Coilovers
Känner inte att det är nån mening med att skriva varje detalj, det kommer visa sig här allteftersom, men i grova drag.
Kort sagt:
En snyggt byggd banbil utan halvdanna lösningar.
Den skall gå att ställa ut utan att behöva skämmas, samtidigt som den skall användas, HÅRT.
Nyss hemkommen, utanför garaget där den fick stå i väntan på att jag hittade någonstanns där man kunde bygga...2008-09-21
Skinnstolarna hamnade i min bruksbil omgående. Väldigt fräsch bil annars.
Avklippta kablar...varför kan man kanske fråga sig, å andra sidan tvingade det bort latmasken och fick mig att riva hela elsystemet.
Sista bilden innan den ställdes in i garaget ett par månader.
Okey då, detta var sista bilden....Knappast utrymme att bygga på
Tog över Mikaels plats tills det att han fick ordning på sin lokal.
Tack till Robert på Spadebil http://www.spadebil.se/
Min plats, Allt jag någonsin kunnat drömma om. Det blir inte bättre!
Ett stort tack till Mikael http://www.garaget.org/nyllet
---->http://www.autopaint.se/<----
Börjar med att snabbt förklara vem jag är.
Jag heter Björn och är 21år. Är utbildad lastbilschaffis, men tog även en ettårig vuxenutbildning till bilmekaniker. Jag börjar köra för posten i början av mars men har tiden tills dess på mig att jobba på bilen i stort sätt dagligen. Jag har inte byggt nått eget förut, bara läst å dregglat över folks byggen i bilsport sen jag kunde bläddra blad själv.
Men fick möjligheten att köpa en 850 utan motor löjligt billigt, ett par månader senare startade en vän egen lackfirma, varpå jag helt plötsligt fick en ren drömplats att ha bilen på. ( Det är ruskigt svårt att hitta hyffsade garageplatser i Göteborg).
När jag fick bilen var den utan motor,växellåda,styrsystem till motorn, samt att kablarna till motorn och framlamporna var avklippta. Efter att diskuterat med kunnigt folk kom jag fram till att det inte va värt att återställa styrsystem. Jag funderade ett tag och kom fram till att jag inte vill ha nån ( och det här säger jag inte för att skaffa fiender) Lagom stylad, lite för gammal Volvo med halvtaskig finnish med lite småtrim på. Inget illa med det och hade gärna haft en sån som bruksbil. Det är helt enkelt inte vad jag vill göra med denna bilen.
Näe, detta blir en ren banbil. Jag hade tankarna ett tag på att få den SFRO besiktigad så att jag kunde köra den mellan banträffarna. Nu vet jag inte riktigt hur det blir med det eftersom det är en jäkla massa saker att rätta sig efter.
lite av det som skall göras:
Helt nytt elsystem eftersom det gamla dels leder till en jäkla massa tung skit jag inte kommer ha kvar i bilen, dels för att det redan var förstört till bland annat framlampor,motor mm.
Lättad på allt som inte är ytterst nödvändigt.
Helbur
Lägga igen takluckan Funderingarna går även på kolfibertak á la BMW M3
Hellackering
S60 T5 motor effekttankarna går kring 350hk (antar att det inte är nån ide att ha mer på en framhjulsdriven bil byggd för banbruk.
Coilovers
Känner inte att det är nån mening med att skriva varje detalj, det kommer visa sig här allteftersom, men i grova drag.
Kort sagt:
En snyggt byggd banbil utan halvdanna lösningar.
Den skall gå att ställa ut utan att behöva skämmas, samtidigt som den skall användas, HÅRT.
Nyss hemkommen, utanför garaget där den fick stå i väntan på att jag hittade någonstanns där man kunde bygga...2008-09-21
Skinnstolarna hamnade i min bruksbil omgående. Väldigt fräsch bil annars.
Avklippta kablar...varför kan man kanske fråga sig, å andra sidan tvingade det bort latmasken och fick mig att riva hela elsystemet.
Sista bilden innan den ställdes in i garaget ett par månader.
Okey då, detta var sista bilden....Knappast utrymme att bygga på
Tog över Mikaels plats tills det att han fick ordning på sin lokal.
Tack till Robert på Spadebil http://www.spadebil.se/
Min plats, Allt jag någonsin kunnat drömma om. Det blir inte bättre!
Ett stort tack till Mikael http://www.garaget.org/nyllet
---->http://www.autopaint.se/<----
Senast redigerat av NeonX (9 februari 2009)
0
0
0
0