3388
Sök

Jätte problem med slutsteg/bas.

505 Inlägg
20 mars 2006
Trådstartare
#1
Okej, jag lämnade in min bil på en service, när jag fick tillbaka den så funkade inte basen. Jag tog genast och kollade alla säkringar + kablage. Inget som var fel, Tog sedan upp basen på mitt rum och testade, den funkade klockrent där med hemmaförstärkaren. Men steget tar emot ström, 11,4v men basen vill inte spela, vad kan ha hänt? Jag testade switcha från kanal 1+2 som jag bryggat basen på till 3+4, funkade inte då heller. Vad kan ha hänt?

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4

Old School Ford
600 Inlägg
20 mars 2006
#2
kolla om du har ström i kanalerna i steget...

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

505 Inlägg
20 mars 2006
Trådstartare
#3
Okej, jag är inte jätte haj på sånt, men är det bara att öppna steget, och sedan mäta? Men ungefär vart mäter man det?

Calibra Turbo 4x4

21 761 Inlägg
20 mars 2006
#4
Har du kollat lågnivåkablarna vid stereon så att mekanikern inte har kommit åt dem?

Old School Ford
600 Inlägg
20 mars 2006
#5
startar stegen som det ska och allt funkar utom att det inte ger nån effekt till basen?

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Hewi
571 Inlägg
20 mars 2006
#6
11.4V i spänning vid steget med motorn igång eller avstängd? Borde vara runt 12.8V med motorn igång , steget bör iofs funka ändå så kolla det som ovansående rekomenderat.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

21 761 Inlägg
20 mars 2006
#7
Borde till och med vara runt 14V om man inte spelar. Åtminstone ska det vara i princip samma spänning på anslutningen vid steget som på batteripolerna om steget är igång men inte spelar. När steget inte spelar så går det väldigt lite ström i kabeln och då ska det inte vara några förluster alls.
Senast redigerat av Drönirettab (20 mars 2006)

10 287 Inlägg
21 mars 2006
#8
Nu tar vi det från ruta ett Matte.

Starta bilen och:

- Har du spänning på remoten på steget när du har stereon igång? Mät.
=> Resultat: .......V

- Har du spänning på stegets plus terminal? Mät.
=> Resultat:.......V

- Koppla instrumentet mellan chassie och stegets minusterminal. Mät.
=> Här borde resultatet vara 0 V. Ditt resultat: ...........V

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 554 Inlägg
21 mars 2006
#9
han borde väl endå ha en lysdiod som indikerar att steget är på??

781 Inlägg
21 mars 2006
#10
starta steget? så de inte är jorden som hoppat bort från de stället där den är jordad?

10 287 Inlägg
21 mars 2006
#11
Mjaa, han skrev att han hade kollat allt kablage.

/Göran

timpan_87 skrev:
starta steget? så de inte är jorden som hoppat bort från de stället där den är jordad?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

781 Inlägg
21 mars 2006
#12
Sharky skrev:
Mjaa, han skrev att han hade kollat allt kablage.

/Göran

timpan_87 skrev:
starta steget? så de inte är jorden som hoppat bort från de stället där den är jordad?


mjo men har han kollat alla kablar och de inte är några fel har han ju plus på steget plus på remoten och minus automatiskt. då är de ju ingen mening och mäta heller?

då är de ju steget som är kast

4 554 Inlägg
21 mars 2006
#13
tycker han får ta å skriva snart:P

505 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
#14
Jag ska strax ut och mäta, ja. jag har kollat allt kablage ett flertal gånger och alla säkringar, ska ut och mäta om någon timme! Så får vi se vad som händer! Tack på förhand allihop! Jag skriver in resultatet när jag mätt;)

PS, Vissa av oss jobbar till 15.45 smile utan datorer smile då är man inte hemma förrän nu:)
Senast redigerat av Spawner (21 mars 2006)

Calibra Turbo 4x4

781 Inlägg
21 mars 2006
#15
lycka till men starta steget eller inte?

505 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
#16
Sharky skrev:
Nu tar vi det från ruta ett Matte.

Starta bilen och:

- Har du spänning på remoten på steget när du har stereon igång? Mät.
=> Resultat: 13,8V

- Har du spänning på stegets plus terminal? Mät.
=> Resultat:13,8V

- Koppla instrumentet mellan chassie och stegets minusterminal. Mät.
=> Här borde resultatet vara 0 V. Ditt resultat: 0V

/Göran

Det är mina svar, jag mätte när bilen var igång.
För skojs skull så mötte jag ohmen;) 4,12 ut från steget in i basen:D

När jag mätte så hade jag en Fluke 77, gammal klassiker.
Senast redigerat av Spawner (21 mars 2006)

Calibra Turbo 4x4

781 Inlägg
21 mars 2006
#17
men då borde de väl låta nåt från basen? en dum ideé även om ja inte är inne på de här me ström till tusen. du har inte sänkt volymen på steget? så de inte ger ut någon effekt eller ändrat någon annan instälning?

4 554 Inlägg
21 mars 2006
#18
han har ju inte sagt att steget har startat än väl? bara mätt inspänningen:S

505 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
#19
Som sagt, Displayen på steget går igång, visar att steget är 7c och får in 13,8v undertiden bilen är på. Men jag mätte även med multimetern och den visade också 13,8v på själva polen, och inte bara i kabeln. Sharky, kom med nästa test plz:)

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4

781 Inlägg
21 mars 2006
#20
loudness skrev:
han har ju inte sagt att steget har startat än väl? bara mätt inspänningen:S

tror inte han lysnar på oss tongue bara på Sharky


Sök