3379
Sök

Tillbehör till 100mm2 strömsladd

Trafikledare
563 Inlägg
16 februari 2009
#21
Tycker inte den kablen ser så mycket större ut än min 50 kvadratare. Om nu inte trådägaren har ovanligt stora händer vill säga..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Toyota-Frälst
310 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#22
Melin skrev:
Tycker inte den kablen ser så mycket större ut än min 50 kvadratare. Om nu inte trådägaren har ovanligt stora händer vill säga..

Nej som jag skrev, väldigt osäker på kvadraten på denna då jag bara kan utgå från diametern vilket ger ett väldigt stort felspann. Det är möjligt att denna kabeln ligger närmare 50kvadrat än 100. hmm

Är ju bara en kabel jag hittade så det kan vara till vad som helst tongue
Ska försöka ta mig ut och göra lite nogrannare mätningar innan man börjar köpa på sig grejerna!


10 287 Inlägg
16 februari 2009
#23
Det finns ingen anledning att åsidosätta god installationssed bara för att det är i en bil. Strömdragningen är till för att bära ström. Att det råkar på vara till bilstereo är inte väsentligt - det väsentliga är att det är jäkla oskick att slarva med installationer som har höga kortslutningsströmmar.

Dessutom så är terminering för 50kvmm inte termiskt avsedd för den avsäkring som är tillåten för 100kvmm.

Eventuell nergång i kabelarea inne i en förbrukare har inget med installation av huvudmatning att göra.

Jag vet både teoretiskt, praktiskt och genom att ha studerat olyckor med dödlig utgång vad som kan hända och signifikativt för flera olyckor med starkström jag har studerat är att dom var av arten "men det här är ju så osannolikt att det inte händer".

Jag viker inte en millimeter när det gäller god installationssed och framför allt när man rekommenderar ett visst förfarande för någon man inte känner.

Och jag tycker inte man gör ett seriöst intryck när man rekommenderar någon att klippa ner 100kvmm till 50kvmm och linda med eltejp.

Göran



vw_performance skrev:
vad menar du med detta? han ska väl använda skiten i en bil till bilstereo antar jag?? vad spelar det då för roll om 2 cm av kabeln i varje ände råkar vara 50mm2 koppar när tex säkringen är max 1-2mm2 i area, kablarna inne i steget kanske bara är 10mm2 eller nåt sånt, om det ens finns några!

"En ledtråd är att detta handlar om starkströmsinstallation och skall hanteras därefter."

försöker du få mig att låta som en idiot med det uttalandet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Grosshandlare
14 Inlägg
16 februari 2009
#24
Area räknas ut:

R*R*Pi =
(halva diametern) * (halva diametern) * 3,14

50mm2 borde räcka till det mesta.

Håller med Göran till viss del. Det är bättre att ha grejorna ordentligt gjort. Det är en hel del kräm i ett bilbatteri.

1 058 Inlägg
17 februari 2009
#25
hajen, självklart känns det lite halvt oseriöst att göra en sån här bonn lösning, men så länge det bara är den biten som sitter inne i säkringshållaren finns ingen anledning att oroa sig för något, varken motståndet eller kontakten lär bli så mkt sämre att det gör någon märkbar skillnad, knappt mätbar ens.

sen tror jag nog säkringen brinner av innan kabeln brinner upp långt innan kabeln blir varm... det är ju trots allt bara nån cm kabel vi pratar om! resten av kabeln kommer ju fortfarande vara 100mm2!

tror knappast du har sett en olycka med dödlig utgång för att någon gjort så jag beskrev. om du nu har det så tycker jag du ska bevisa det.

PoLoud =D

8 156 Inlägg
17 februari 2009
#26
Kristoffer_201 skrev:
Area räknas ut:

R*R*Pi =
(halva diametern) * (halva diametern) * 3,14

50mm2 borde räcka till det mesta.

Håller med Göran till viss del. Det är bättre att ha grejorna ordentligt gjort. Det är en hel del kräm i ett bilbatteri.

Tänk på att man måste räkna bort "luften" mellan dom enskilda koppartrådarna i kabeln. Rent utseendemässigt så ser den ut att kunna vara någonstans mellan 50mm2 och 75mm2.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
17 februari 2009
#27
vw_performance skrev:
hajen, självklart känns det lite halvt oseriöst att göra en sån här bonn lösning, men så länge det bara är den biten som sitter inne i säkringshållaren finns ingen anledning att oroa sig för något, varken motståndet eller kontakten lär bli så mkt sämre att det gör någon märkbar skillnad, knappt mätbar ens.

sen tror jag nog säkringen brinner av innan kabeln brinner upp långt innan kabeln blir varm... det är ju trots allt bara nån cm kabel vi pratar om! resten av kabeln kommer ju fortfarande vara 100mm2!

tror knappast du har sett en olycka med dödlig utgång för att någon gjort så jag beskrev. om du nu har det så tycker jag du ska bevisa det.

Du har inte råkat ut för kabelbrand hör jag.
Iaf. Problemet är inte själva kabeln i sig. Problemet ligger i att den avskalade koppartrådsdelen som inte går in i säkringshållaren kan komma åt något annat ledande material och orsaka en kortslutning. Då hjälper inte säkringen, då strömmen tar en annan väg. Det kan också bli minimala gnistor mellan de avkappade trådarna och de trådarna som går in i säkringsblocket. Inte bra om man har lättantändliga material i närheten. Det kan ju också vara så att det är din hand som råkar vara det ledande materialet. Det är inte kul. Som att tortera sig själv med startkablar...

Om man nu ändå ska ge sig på en sådan här lösning så måste man vara extremt noggran med kabelisoleringen. Eltejp duger inte. Det finns en anledning till att isoleringen på kabeln är så grov som den är.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 058 Inlägg
17 februari 2009
#28
det funkar ju inte att ha massa spretande kardeler hit och dit, det fattar väl vem fan som helst. ska man bonna sig få man ju göra det på ett vettigt sätt såklart. man får ju se till att kardelerna inte sticker utanför isoleringen. sen räckjer det ju inte med ett varv eltejp, får ju dra flera såklart!!

sen undrar jag om du verkligen känner av 12V, det gör då inte jag i alla fall!! sen om man nu har gjort det här jag beskrev på ett vettigt sätt är risken inte större då, än med en storleksanpassad säkringshållare. 

jag har aldrig råkat ut för kabelbrand nej, för trots mina fula små trix så har jag ändå rätt bra koll på vad jag sysslar med. jag lägger krut på saker som verkligen innebär risker, tex kabelgenomföring i plåt. DÄR vet jag att folk slarvar nåt enormt, i alla fall folk jag känner. och en kabel som ligger mot en plåt är bara frågan om när, inte OM den kommer kortsluta. jag garanterar dig att mina bondlösningar inte är någon större säkerhetsrisk än om du hade installerat på ett seriöst sätt.

sen spelar det nog tyvärr ingen roll att du leker kabel-polis här och propagerar med historier om kabelbränder, dödsolyckor med mera. folk kommer pga okunskap och rent slarv att bond koppla strömsladdar hit o dit ändå.
Senast redigerat av vw_performance (17 februari 2009)

PoLoud =D

101 Inlägg
17 februari 2009
#29
vw_performance!
12V likspänning kan vara långt farligare än 230V växel!
Allt handlar om vilken strömstyrka du får genom kroppen,dvs.....det är inte spänningen som är farlig,utan strömstyrkan.


1 058 Inlägg
17 februari 2009
#30
M635Forever skrev:
vw_performance!
12V likspänning kan vara långt farligare än 230V växel!
Allt handlar om vilken strömstyrka du får genom kroppen,dvs.....det är inte spänningen som är farlig,utan strömstyrkan.

fel, 12v likspänning är inte farligare än 230AC för en människa. kroppens resistans är för hög för att det ska bli någon farlig ström från 12V.

jag kan filma när jag kortsluter ett bilbatteri med mina händer om ni vill se bevis, tänker dock inte demonstrera 230 wink

Ohms lag. lär dig den den!

PoLoud =D

16 197 Inlägg
18 februari 2009
#31
vw_performance skrev:
M635Forever skrev:
vw_performance!
12V likspänning kan vara långt farligare än 230V växel!
Allt handlar om vilken strömstyrka du får genom kroppen,dvs.....det är inte spänningen som är farlig,utan strömstyrkan.

fel, 12v likspänning är inte farligare än 230AC för en människa. kroppens resistans är för hög för att det ska bli någon farlig ström från 12V.

jag kan filma när jag kortsluter ett bilbatteri med mina händer om ni vill se bevis, tänker dock inte demonstrera 230 wink

Ohms lag. lär dig den den!

skulle ja kortsluta min batteribank i min bil så skulle inte ja vilja va i närheten iaf..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Konsult
1 247 Inlägg
18 februari 2009
#32
Nog sjutton känner man av en kortis i ett batteri även om batteriet ligger på "ynka" 12V. Hur skulle du annars förklara ett 9V batteri mot tungan, nog fan känns det! T.o.m ett 9V batteri kan orsaka skada nog att döda, nu tycker jag vw_performance kan läsa på lite.
Här har ni som funderar en länk: Personfara genom elektrisk ström


Leker du med kabeldragningen tycker jag personligen du ska göra det NOGA! Småsaker kan ha dödlig utgång i värsta fall..

*Nu är jag trött så div. konstiga formuleringar kan förekomma, likaså konstig stavning.
*Ledsen för off-topic sad

/Kim
Senast redigerat av Tagg3N (18 februari 2009)


603 Inlägg
18 februari 2009
#33
Precis som M635Forever skrev så är det strömmen inte spänningen som är farlig. I och för sig så går ström och spänning ihop väldigt väl (ohms lag). Desto högre spänning desto högre ström.

Bränder p.g.a. kabeln finns det risk för, men att dö av kortslutningen känns långsökt. Att ta på plus och minuspol på ett batteri som inte har någon belastning är (vad jag vet) ofarligt. Men frågan är vad som händer ifall du får en kortslutning under någon form av strömpeak. Är det inte då det är farligt?

När man kopplar i elskåp så vet jag iaf att det är matningsströmmen som man ska passa sig mest för. Styrströmmen är inte lika farlig. Självklart så ska man inte ha fingrarna på något strömförande. Men det finns mindre bra ställen att sätta fingrarna än över ett bilbatteris poler.

Ska inte påstå att jag är expert så någon kunnig får gärna rätta mig.

// Olle
Senast redigerat av polomononen (18 februari 2009)

Konsult
1 247 Inlägg
18 februari 2009
#34
UMEÅ UNIVERSITET skrev:
Till en början kan vi konstatera att så länge
strömmen håller sig under 10 mA behöver
en fullvuxen person inte ta någon skada.
Känsliga personer kan emellertid må
mycket illa av 5-10 mA ström genom
kroppen och barn tål inte heller så mycket.
Risken för att elektrisk ström som passerar
kroppen skall ge skadeverkningar är
beroende på hur den passerar genom
kroppen. För att bli farlig måste strömmen
passera hjärttrakten, eftersom den då kan
sätta hjärtverksamheten ur funktion. Ström
som passerar från ena handen till den andra
är därför farlig, eftersom den passerar
hjärttrakten, likaså är det farligt om
strömmen passerar från vänster hand genom
hjärtat ner till ena eller ev. båda benen. 50 mA växelström och 150 mA likström som passerar hjärttrakten är livsfarlig för en
fullvuxen person.

Då är det milli-ampere dem skriver om, hur många ampere har du i systemet? smile
Senast redigerat av Tagg3N (18 februari 2009)


101 Inlägg
18 februari 2009
#35
vw_performance skrev:
M635Forever skrev:
vw_performance!
12V likspänning kan vara långt farligare än 230V växel!
Allt handlar om vilken strömstyrka du får genom kroppen,dvs.....det är inte spänningen som är farlig,utan strömstyrkan.

fel, 12v likspänning är inte farligare än 230AC för en människa. kroppens resistans är för hög för att det ska bli någon farlig ström från 12V.

jag kan filma när jag kortsluter ett bilbatteri med mina händer om ni vill se bevis, tänker dock inte demonstrera 230 wink

Ohms lag. lär dig den den!

Jag kan mycket väl Ohms lag! Citat: 12V likspänning kan vara långt farligare än 230V växel!
Om du kortsluter ett batteri med en skiftnyckel när du håller i den,lär du känna av en hel del kan jag lova!
Är du även blöt/svettig,blir det ännu värre.
Att kroppen har hög resistans,och att endast 12volt genom kroppen inte känns oavsett strömstyrka på källan,är jag mycket medveten om,men omständigheterna spelar in,därav uttrycket KAN är inlagt i mitt svar.
Därför ska man inte leka med taskiga lösningar, då ett bilbatteri fortfarande KAN vara farligt.


Konsult
1 247 Inlägg
18 februari 2009
#36
Länken jag lade in går igenom precis hur KROPPEN reagerar och tar skada..


6 851 Inlägg
18 februari 2009
#37
Varför änns diskutera saken..det FINNS båda säkringshållare och delningsblock gjorda för 100mm2 kablage.


Konsult
1 247 Inlägg
18 februari 2009
#38
http://www.blekingebilradio.se/ har en hel del sånt, har inte kollat om de har till just 100mm2, men kolla där du..


Toyota-Frälst
310 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#39
Känns som den här tråden har spårat tongue

Jag har hittat tillbehören så det behövs faktiskt inte skrivas mer här.
Tack alla som har gett vettig hjälp!

Mvh TommyToo


1 058 Inlägg
18 februari 2009
#40
M635Forever skrev:
vw_performance skrev:
M635Forever skrev:
vw_performance!
12V likspänning kan vara långt farligare än 230V växel!
Allt handlar om vilken strömstyrka du får genom kroppen,dvs.....det är inte spänningen som är farlig,utan strömstyrkan.

fel, 12v likspänning är inte farligare än 230AC för en människa. kroppens resistans är för hög för att det ska bli någon farlig ström från 12V.

jag kan filma när jag kortsluter ett bilbatteri med mina händer om ni vill se bevis, tänker dock inte demonstrera 230 wink

Ohms lag. lär dig den den!

Jag kan mycket väl Ohms lag! Citat: 12V likspänning kan vara långt farligare än 230V växel!
Om du kortsluter ett batteri med en skiftnyckel när du håller i den,lär du känna av en hel del kan jag lova!Är du även blöt/svettig,blir det ännu värre.
Att kroppen har hög resistans,och att endast 12volt genom kroppen inte känns oavsett strömstyrka på källan,är jag mycket medveten om,men omständigheterna spelar in,därav uttrycket KAN är inlagt i mitt svar.
Därför ska man inte leka med taskiga lösningar, då ett bilbatteri fortfarande KAN vara farligt.

1: ström tar alltid lättaste vägen, vilket i detta fallet är en direktkortis med en skiftnyckel mellan + och - på batteriet. inte en endaste milli-pilli-dilli-A kommer vilja springa genom din kropp när dom har fri passage genom en skiftnyckel. det enda som kommer hända är att du skiter på dig när det blixtrar utav helvete.

2: Du kunde ju ohms lag sa du, varför skulle man då känna mer om man kortsluter med en skiftnyckel än om man kortsluter direkt med sin kropp?? spänningen är ju den samma i båda fallen, till och med lägre eftersom batteriet är kortslutet.

om du håller ena handen på + och andra handen på - så känner du ingenting. jag vet, jag har provat.

om du kortsluter med en hand, alltså du kanske har en strömsladd i H-handen och kommer åt en jordad yta med smalarmen så kommer det kanske brännas om du håller ett tag. men INTE nån stöt eller liknande, det är alldeles för låg spänning. återigen, jag vet jag har vart med dom det här.

att ni försöker påvisa för mig att 12v är farligt för kroppen ser jag bara som patetiskt.. jag vet hur ström fungerar.
Senast redigerat av vw_performance (18 februari 2009)

PoLoud =D


Sök