3032
Sök

Hjälp med frågor om blivande lådbygge.

stahre
16 februari 2009
Trådstartare
#1
Tja! Tänkte inom en snar framtid försöka mig på att bygga min första låda till ett par Impact 2710 basar. Just nu sitter dom i en fabriks låda från impact, och det spelar på bra, men det kommer förhoppningsvis bli bättre med en egen byggd låda. Är helt färsk så kommer behöva lite hjälp från er under detta "projekt". Fick två ritningar med från Jimmy på blekingebilradio, en sluten o en portad... Har en 850 sedan som denna ska sitta i och lyssnar på all sorts musik.

1: Vilket ger mest tryck i en sedan, portad eller sluten?

2: Det står att jag ska använda en 4" port, och två om jag ger basarna mkt kraft, hur mycket är mycket (just nu 600rmsw)?

3: Ska jag placera porten/na emellan basarna på lådan o liksom spela in genom skidluckan? Eller längst ut på vardera sida av basarna?

4: Har 2 st 22 mm spånplattor jag tänkte använda. Är det det bästa materialet?

5: Förklara gärna det här med hur man stämmer av lådan, vet inte alls vad det innebär...

6: Vad ska man använda för dämpmaterial, och hur dämpar man på bästa sätt?

Det var dom första tankarna och frågorna, kommer säkert massor av mer!

Tacksam för svar.
Mvh
Senast redigerat av stahre (16 februari 2009)

6 Inlägg
16 februari 2009
#2
1. portad !
2. om du driver ut basarna helt skulle jag tippa på 2st. om de vore jag skulle jag köra på 2 portar i vilket fall !
3. sätt portarna imellan basarna. sen ska du ha mellan vägg. så att bägge basarna spelar fritt för sig själv !
4. jag kör alltid på 22mm. de tycker jag är bäst. annars kan du göra en i plåt. men det är både tungt och dyrt.
5. stämma lådor är jag inte så klok på heller ! men min uppfattning är att man inte ska ha för djup låda? rätta mig järna !
6. du kan ju dämpa med mengder av material. tex. vanlig gul vägg isolering. sen finns de en/fler speciell(a) dämpnings mattor man kan ha !

hoppas jag var till någon hjälp ! lycka till med lådbygget !

stahre
16 februari 2009
Trådstartare
#3
Okej, men hur lägger jag dämpningen i lådan? Och på ritningarna kan jag inte se att jag ska ha någon vägg mellan basarna, men det kan man borde.. men då tar väl väggen bort en liten del av den hela volymen på lådan?
En fråga till: Jag har en tub Bostik all-round silikon som jag tänkte täta med, står att det går på dom flesta materialen men står inget om trä i infon på baksidan:P

21 761 Inlägg
16 februari 2009
#4
1: Portad ger mer tryck.

2: Hur mycket Jimmy menar vet jag inte, men använd gärna två st 4" portar.

3: Portarna måste ha fritt utrymme framför öppningarna, sätt dem mellan basarna så att de spelar ut genom skidluckan.

4: Spånplatta fungerar bra, du kan även sätta något stag inuti lådan för att den ska bli stabilare.

5: Man stämmer av lådan med hjälp av porten, den gör att vissa frekvenser åker ut genom porten och hjälper basen så att den kan spela djupare och/eller lite högre.

6: I sluten låda rekommenderas att använda någon sorts ull, den bör ligga löst och "fluffigt" i lådan. Basreflexlådan brukar ha dämpmatta (typ polyestermatta, inte bitumen eller liknande) fastsatt på väggarna.

En del föredrar att inte ha något dämpmaterial alls, sånt är bla en smaksak. smile

Elektriker
139 Inlägg
16 februari 2009
#5
En enkel, mkt enkel lösning på problemet och problemen:
Ring till Jimmy på Blekinge Bilradio, han kan mkt säger många big_smile

ska du till kursen den sista feb? hos Jimmy smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

stahre
16 februari 2009
Trådstartare
#6
Freddah850 skrev:
En enkel, mkt enkel lösning på problemet och problemen:
Ring till Jimmy på Blekinge Bilradio, han kan mkt säger många big_smile

ska du till kursen den sista feb? hos Jimmy smile

jo kanske får göra det, men tänkte höra här först:)
tyvärr borr i uppsala så är lite långt att åka, även fast jag skulle vilja!

6 Inlägg
16 februari 2009
#7
Drönirettab skrev:
1: Portad ger mer tryck.

2: Hur mycket Jimmy menar vet jag inte, men använd gärna två st 4" portar.

3: Portarna måste ha fritt utrymme framför öppningarna, sätt dem mellan basarna så att de spelar ut genom skidluckan.

4: Spånplatta fungerar bra, du kan även sätta något stag inuti lådan för att den ska bli stabilare.

5: Man stämmer av lådan med hjälp av porten, den gör att vissa frekvenser åker ut genom porten och hjälper basen så att den kan spela djupare och/eller lite högre.

6: I sluten låda rekommenderas att använda någon sorts ull, den bör ligga löst och "fluffigt" i lådan. Basreflexlådan brukar ha dämpmatta (typ polyestermatta, inte bitumen eller liknande) fastsatt på väggarna.

En del föredrar att inte ha något dämpmaterial alls, sånt är bla en smaksak. smile

5. sedär nu vet till och med jag vad stämma lådan betydde. googlade lite fort för att få upplysning om de. men nu komm de en bättre förklarning ! tackar tongue

stahre
17 februari 2009
Trådstartare
#8
Man stämmer av lådan med hjälp av porten alltså, men hur exakt? mina portar ska vara på 4" och 20 cm långa, är det något mer man behöver göra mer än att sätta i portarna ordentligt enligt min beskrivning.

2 914 Inlägg
17 februari 2009
#9
hur mäter man hur långt ett rör är? ör det mätt innifrån lådan eller är det mätat där röret slutar på utsidan? så alltså om jag skarvar för att få in reflexröret in i cupen genom hatthyllan får jag ett sjujävla mycket för långt rör?

1 Inlägg
17 februari 2009
#10
Man stämmer av en låda genom att t ex börja med att portlängden är 30 cm lång. Sen kapar man cm för cm tills man tycker själv att man nått bäst bas.

Längden räknas hela basröret dvs även trattarna. (som ofttast är 4cm långa var)
Senast redigerat av Flaxiz (17 februari 2009)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
17 februari 2009
#11
Flaxiz skrev:
Man stämmer av en låda genom att t ex börja med att portlängden är 30 cm lång. Sen kapar man cm för cm tills man tycker själv att man nått bäst bas.

Längden räknas hela basröret dvs även trattarna. (som ofttast är 4cm långa var)

Nja inte helt rätt.
Räkna ungeför halva konans längd så är man närmare sanningen.
Tex ha bara en kona på och röret sen mäter du hela den längden när du kapar.
Så brukar det stämma rätt bra när sista konan kommer på den.
Det finns program så man kan simulera hur långt rör man skall ha så man vet på ett ungefär hur lång port man ska ha när man stämmer av lådan.

Mellan tummen och pekfingret så brukar mellan 40-50hz va rätt trevligt att stämma av till om man ska lyssna på all sorts musik.
Senast redigerat av BMTech (17 februari 2009)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

29 Inlägg
17 februari 2009
#12
#4. Jag rekommenderar dig MDF skiva av minst 19mm tjocklek. Spånskiva i all ära, men MDF är "hårdare" och därav bättre samtidigt som det är lättarbetat gentemot som nämnts ovan t.ex plåt.

Mvh,
Cristian Nilsson

stahre
17 februari 2009
Trådstartare
#13
cristiannilsson skrev:
#4. Jag rekommenderar dig MDF skiva av minst 19mm tjocklek. Spånskiva i all ära, men MDF är "hårdare" och därav bättre samtidigt som det är lättarbetat gentemot som nämnts ovan t.ex plåt.

Okej, finns ju för/nackdelar med all typ av material, men fick sånplattorna gratis från jobbet så får bli dem...

16 197 Inlägg
17 februari 2009
#14
stahre skrev:
cristiannilsson skrev:
#4. Jag rekommenderar dig MDF skiva av minst 19mm tjocklek. Spånskiva i all ära, men MDF är "hårdare" och därav bättre samtidigt som det är lättarbetat gentemot som nämnts ovan t.ex plåt.

Okej, finns ju för/nackdelar med all typ av material, men fick sånplattorna gratis från jobbet så får bli dem...

spån funkar hur bra som helst... ska man bara klä lådan å inte ha en massa underliga former så e spån kanon.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 914 Inlägg
17 februari 2009
#15
evilaudio skrev:
stahre skrev:
cristiannilsson skrev:
#4. Jag rekommenderar dig MDF skiva av minst 19mm tjocklek. Spånskiva i all ära, men MDF är "hårdare" och därav bättre samtidigt som det är lättarbetat gentemot som nämnts ovan t.ex plåt.

Okej, finns ju för/nackdelar med all typ av material, men fick sånplattorna gratis från jobbet så får bli dem...

spån funkar hur bra som helst... ska man bara klä lådan å inte ha en massa underliga former så e spån kanon.

låter bra då jag ska bygga en ny låda men 24mm spånskiva funkar det bra då kommer givetvis sätta stabilisatorer och så vidare...
sen är det lika bra att spinna på då det är ang, lådbyggen smile
har 2 st rf the punch power tior och ska spela allt möjligt med dom, ska både spela snärtigt och djupt högt och lågt. och det ska sitta i en mercedes 190, drivs av ett 2x325 watt rms steg och båda basarna ligger på 4 ohm (tror jag) skulle bli förvånad om dom inte gjorde det, har köpt det bättre beg. och bara snört in det i bilen och dunkat på... och det låter då bra men lådan har precis fel form för min lilla Mercedes.

nu så kommer jag till saken...
ska jag köra på 2 st portade kammare (en för varje bas) ska jag göra ett litet hål (25 mm) kanske? för mina ändamål eller? ni får säga vad jag ska göra för jag vet inte alls hur man bygger en låda, snickra kan jag relativt... bara jag får tid på mig wink
Senast redigerat av kalle_kalle (17 februari 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 februari 2009
#16
BMTech skrev:
Flaxiz skrev:
Man stämmer av en låda genom att t ex börja med att portlängden är 30 cm lång. Sen kapar man cm för cm tills man tycker själv att man nått bäst bas.

Längden räknas hela basröret dvs även trattarna. (som ofttast är 4cm långa var)

Nja inte helt rätt.
Räkna ungeför halva konans längd så är man närmare sanningen.
Tex ha bara en kona på och röret sen mäter du hela den längden när du kapar.
Så brukar det stämma rätt bra när sista konan kommer på den.
Det finns program så man kan simulera hur långt rör man skall ha så man vet på ett ungefär hur lång port man ska ha när man stämmer av lådan.

Mellan tummen och pekfingret så brukar mellan 40-50hz va rätt trevligt att stämma av till om man ska lyssna på all sorts musik.

När Frovena kom med sina Aerports så skulle man räkna av 4cm för portarna när man kapade till röret....
Skulle tro att den tumregeln gäller än idag då "trattarna" inte har förändrats nämnvärt sedan de kom.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök