2793
Sök

Ang batteri 12v 475ah

2 024 Inlägg
19 februari 2009
#21
Batterilagret har ett 12V 245Ah batteri som lämnar 1350A i startström. Mått: 527x279x254.

Lite som jämförelse då.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

782 Inlägg
19 februari 2009
#22
Truckeroffe skrev:
Jag kniper så länge o återkommer om detta imorrn innan ja ev gör bort mig mer smile

Orkar du lyfta batteriet en liten bit så är det på 220-250ah, behövs det 5-6pers så skulle det kunna va på över 1000ah fast jag tror aldrig det har tillverkats så stora batterier i en del.


603 Inlägg
19 februari 2009
#23
Är det någon som känner till sånna batterier som trådskaparen nämde. Vill gärna tro på honom men 475 ah känns väldigt mycket. Dessutom så är ju trollet inne titt som tätt.

Ovejävel!
261 Inlägg
19 februari 2009
#24
Jag tror dig. Fick ett demens anfall o blandade ihop startström med amperetimmar..suck, lika bra o pissa o gå lägga sig smile

Kör du så dör du!

21 761 Inlägg
19 februari 2009
#25
Ifall det handlade om kallstartströmmen så kan jag tänka mig tex 170-180 Ah, de brukar ha runt 1050-1100 A i CCA.

21 761 Inlägg
19 februari 2009
#26
polomononen skrev:
Är det någon som känner till sånna batterier som trådskaparen nämde. Vill gärna tro på honom men 475 ah känns väldigt mycket.

Kollade nyss på ett 12 V 450 Ah batteri från Trojan. Ungefärliga måtten var 49 x 27 x 42,5 cm och det väger 332 lbs (ca 150 kg). smile

603 Inlägg
19 februari 2009
#27
Drönirettab skrev:
polomononen skrev:
Är det någon som känner till sånna batterier som trådskaparen nämde. Vill gärna tro på honom men 475 ah känns väldigt mycket.

Kollade nyss på ett 12 V 450 Ah batteri från Trojan. Ungefärliga måtten var 49 x 27 x 42,5 cm och det väger 332 lbs (ca 150 kg). smile

Det är då inte lite det! Undrar hur TS ska få plats med den big_smile

Hoppas det är okej att jag hoppar in med en annan batterifråga. Hur tolkar man alla olika siffror

Fakta:
CONSTANT DISCHARGE CAPACITY AT 77 DEGREES TO 10.50 V
20-hour Rate: 2.2A/44.0Ah
5-hour Rate: 7.48A/37.4Ah
1/2 hour rate/ 5 sec. Burst: 55.0A/27.5Ah 660 Amps
CCA: 500 Amps
Senast redigerat av polomononen (19 februari 2009)

21 761 Inlägg
19 februari 2009
#28
polomononen skrev:
Hur tolkar man alla olika siffror

Fakta:
CONSTANT DISCHARGE CAPACITY AT 77 DEGREES TO 10.50 V
20-hour Rate: 2.2A/44.0Ah
5-hour Rate: 7.48A/37.4Ah
1/2 hour rate/ 5 sec. Burst: 55.0A/27.5Ah 660 Amps
CCA: 500 Amps

Gissar att det rör sig om Stinger eller Odyssey.

Amperetimmarna mäts med en slutspänning på 10,5 V och omgivningstemperatur på 77 grader F (+25 grader C). Vid 20 timmars mätning (den vanligaste för startbatterier) så är kapaciteten 44 Ah och vid 5 timmars mätning (ofta vid cykliskt bruk) så är kapaciteten 37,4 Ah. 30 minuters mätning ger 27,5 Ah kapacitet.

Strömsiffrorna som står före kapacitetsvärdena visar hur stor ström som batteriet kunde ge ut vid de angivna timmarna innan spänningen sjönk ner till 10,5 V. Det är dessa strömvärden som man räknar ut kapaciteten med.

Kallstartströmmen är 500 A, däremot står det inte vilken standardnorm man mäter med. Gissar att det är SAE eller EN.

Sedan finns en sorts pulsströmmätning (5 sec burst) som anger hur stor ström som batteriet kan ge ut i 5 sekunder vid +25 grader C innan spänningen sjunker ner till 7,2 V. Odyssey kallar denna angivelse för "PHCA" (Pulse Hot Cranking Amps).

603 Inlägg
19 februari 2009
#29
Drönirettab skrev:
polomononen skrev:
Hur tolkar man alla olika siffror

Fakta:
CONSTANT DISCHARGE CAPACITY AT 77 DEGREES TO 10.50 V
20-hour Rate: 2.2A/44.0Ah
5-hour Rate: 7.48A/37.4Ah
1/2 hour rate/ 5 sec. Burst: 55.0A/27.5Ah 660 Amps
CCA: 500 Amps

Gissar att det rör sig om Stinger eller Odyssey.

Amperetimmarna mäts med en slutspänning på 10,5 V och omgivningstemperatur på 77 grader F (+25 grader C). Vid 20 timmars mätning (den vanligaste för startbatterier) så är kapaciteten 44 Ah och vid 5 timmars mätning (ofta vid cykliskt bruk) så är kapaciteten 37,4 Ah. 30 minuters mätning ger 27,5 Ah kapacitet.

Strömsiffrorna som står före kapacitetsvärdena visar hur stor ström som batteriet kunde ge ut vid de angivna timmarna innan spänningen sjönk ner till 10,5 V. Det är dessa strömvärden som man räknar ut kapaciteten med.

Kallstartströmmen är 500 A, däremot står det inte vilken standardnorm man mäter med. Gissar att det är SAE eller EN.

Sedan finns en sorts pulsströmmätning (5 sec burst) som anger hur stor ström som batteriet kan ge ut i 5 sekunder vid +25 grader C innan spänningen sjunker ner till 7,2 V. Odyssey kallar denna angivelse för "PHCA" (Pulse Hot Cranking Amps).

Okej. Detta var nästan lite överkurs då med andra ord. Tack så mycket för hjälpen.

21 761 Inlägg
19 februari 2009
#30
Nja, det kan nog se lite krångligt ut. wink

Det enda man egentligen behöver veta är att kapaciteten är 44 Ah och att det ger ut 500 A i kallstartström. smile

8 156 Inlägg
19 februari 2009
#31
http://www.todae.com.au/Products/solarb … ahbattery/
Nominal Voltage: 6V
Nominal Capacity: 1080Ah
Dimensions (LxWxH): 528 x 260 x 570mm
Weight: 143kg

http://www.energymatters.com.au/bmz_cache/2/2b22fee361a1832a48e9f3bdb40f5b87.image.473x550.gif

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

399 Inlägg
19 februari 2009
#32
Med två såna i serie klarar man sig ganska långt


FYM racing.
122 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#33
Hehe varför tror ALLA att dom ska vara så stora?   Det är lika stora som ett vanligt volvo 740 batteri...tongue

FYM racing.

3 121 Inlägg
20 februari 2009
#34
Vi säljer NIFEs Sunica Batterier. De används för att driva fyranläggningar där det inte finns landström.
De större anläggningarna vi dimensionerar ligger på ca 800Ah vid 14.4v, då väger varje cellblock runt 40kg och det behövs väl "bara" en 6st...och kostar väl runt 40.000 kr. Tyvärr är de inget vidare till startström utan de ska ge kraft under en längre period utan laddning. Du kan ju iofs bygga ihop en himla massa block, men det kommer bli ganska otympligt.

Det största AGM batterierna jag säljer ligger runt 250 Ah, vid 14.4v, de väger 65-70kg.

Så jag får säga som övriga i tråden, ni tittar nog på startström och inte ampere timmar får jag anta.
Senast redigerat av viccoA (20 februari 2009)


3 121 Inlägg
20 februari 2009
#35
FYM skrev:
Hehe varför tror ALLA att dom ska vara så stora?   Det är lika stora som ett vanligt volvo 740 batteri...tongue

Då har man inga tusen ampere eller 475 heller...smile


FYM racing.
122 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#36
Ok  öö   aja  får gå ner i källarn å kolla sen då å ta en bild! Batteriet kostade nytt ca 20k... Men jag fick det från pappas jobb:P

FYM racing.

21 761 Inlägg
20 februari 2009
#37
Gör gärna så. smile

I ett batteri av "Volvo-storlek" så ryms det helt enkelt inte 475 Ah kapacitet.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 februari 2009
#38
Phaetoon skrev:
http://www.todae.com.au/Products/solarbatteriesleads/energystore6v1080ahbattery/
Nominal Voltage: 6V
Nominal Capacity: 1080Ah
Dimensions (LxWxH): 528 x 260 x 570mm
Weight: 143kg

http://www.energymatters.com.au/bmz_cac … 73x550.gif

Fyra sådana i serie och totalt fyra sådana bankar kopplade paralellt så har man en BRA batteribank för många truckar smile
Hm.......kanske skulle kolla vad dessa kostar? Två sådana i serie i bilen så......*funderar*

evilaudio skrev:
Truckeroffe skrev:
Dom e från min lastbil ja kör. Bytta i onödan pga av generator fel.  Men imorrn ska jag ta en bild på batterierna samt mer info om dom. Men dom gjorde gött mot blinkandet i lamporna. Försvann helt..

lastbilsbatterier brukar ligga på runt 220-250 ah...   i en personbil ligger dom runt 60.

De vi monterar på lastbilarna jag bygger är följande:
135Ah, 175Ah och 225Ah....

Hade ett 225Ah bak i skuffen på Amasonen jag hade när jag var ung erhm......yngre big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
20 februari 2009
#39
Lonefox skrev:
Phaetoon skrev:
http://www.todae.com.au/Products/solarbatteriesleads/energystore6v1080ahbattery/
Nominal Voltage: 6V
Nominal Capacity: 1080Ah
Dimensions (LxWxH): 528 x 260 x 570mm
Weight: 143kg

http://www.energymatters.com.au/bmz_cac … 73x550.gif

Fyra sådana i serie och totalt fyra sådana bankar kopplade paralellt så har man en BRA batteribank för många truckar smile
Hm.......kanske skulle kolla vad dessa kostar? Två sådana i serie i bilen så......*funderar*

evilaudio skrev:
Truckeroffe skrev:
Dom e från min lastbil ja kör. Bytta i onödan pga av generator fel.  Men imorrn ska jag ta en bild på batterierna samt mer info om dom. Men dom gjorde gött mot blinkandet i lamporna. Försvann helt..

lastbilsbatterier brukar ligga på runt 220-250 ah...   i en personbil ligger dom runt 60.

De vi monterar på lastbilarna jag bygger är följande:
135Ah, 175Ah och 225Ah....

Hade ett 225Ah bak i skuffen på Amasonen jag hade när jag var ung erhm......yngre big_smile

hehe.. ja har ett 255 ah i garaget till "starthjälpen".. de får man igår de mesta me...big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Ovejävel!
261 Inlägg
21 februari 2009
#40
Kikade förut o de var 1080A, 180 Ah:) hehe, tokigt kan de bli ibland...

Kör du så dör du!


Sök