2973
Sök

Termostathusbyte Volvo 850

15 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#1
Termostathuset har spruckit på min Volvo 850,94 10V.
Är det någon som har erfarenhet av byte av denna del
och hur pass mycket som bör plockas bort för att komma åt det hela.
"Väntar idelt på svar"smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 februari 2009
#2
är de bara locket eller hela huset som har spruckit ? är de locket är  de 2 skruvar å har hela huset spruckit är de 2 skruvar tongue dock kan dom där jävla torxen sitta nåe jävligt....men är huset redan spräckt är de ju bara å banka lite big_smile


15 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#3
Xuri skrev:
är de bara locket eller hela huset som har spruckit ? är de locket är  de 2 skruvar å har hela huset spruckit är de 2 skruvar tongue dock kan dom där jävla torxen sitta nåe jävligt....men är huset redan spräckt är de ju bara å banka lite big_smile

Håller klart med att torxskruvarna satt fast, därav lite "bankade" på skruvarna och hela huset sprack!
Kan nästan tro att det var gjort av pressad papp:lol:

Tackar för ditt svar / Kj.
Senast redigerat av maCallan (21 februari 2009)


4 822 Inlägg
20 februari 2009
#4
du får flytta på servon för att komma åt ena skruven ordentligt för annars är det välldigt lätta att den blir rund då dom som sagt sitter rätt bra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

15 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#5
Christian S skrev:
du får flytta på servon för att komma åt ena skruven ordentligt för annars är det välldigt lätta att den blir rund då dom som sagt sitter rätt bra.

Var nog lite bered på det, kanske är idé att byta ut torxen mot "vanlig" bult sen.
Torx i all ära men...........?

Tacksam för svaret / Kj.


236 Inlägg
21 februari 2009
#6
Jag behövde inte flytta på någon servopump. Det är lite trångt men med rätt verktyg och lite smidighet går det skit lätt=)

Lycka till!

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

4 822 Inlägg
21 februari 2009
#7
martinu skrev:
Jag behövde inte flytta på någon servopump. Det är lite trångt men med rätt verktyg och lite smidighet går det skit lätt=)

Lycka till!

klart att det går men det är trångt, jag fick flytta på den när jag bytte på min 850 i höstas just för att den satt så jävla hårt och jag fick inte till nån bra vinket trots att jag hade ett långt bits så man kom åt ordentligt så det va nära att den blev lite rund ändå.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

15 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#8
Christian S skrev:
martinu skrev:
Jag behövde inte flytta på någon servopump. Det är lite trångt men med rätt verktyg och lite smidighet går det skit lätt=)

Lycka till!

klart att det går men det är trångt, jag fick flytta på den när jag bytte på min 850 i höstas just för att den satt så jävla hårt och jag fick inte till nån bra vinket trots att jag hade ett långt bits så man kom åt ordentligt så det va nära att den blev lite rund ändå.

Svar o fråga till er som bytt termostathus, mina rester av t-huset är borta nu, är det inte idé att då ersätta torxen med vanlig bult istället?
Likadant finns det olika utföranden på fattningen av termostat huset, (kanske en knäpp fråga) men ändå.
Det brukar ju bytas o krånglas i bland med delar i mellan årsmodellerna.


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 februari 2009
#9
maCallan skrev:
Christian S skrev:
martinu skrev:
Jag behövde inte flytta på någon servopump. Det är lite trångt men med rätt verktyg och lite smidighet går det skit lätt=)

Lycka till!

klart att det går men det är trångt, jag fick flytta på den när jag bytte på min 850 i höstas just för att den satt så jävla hårt och jag fick inte till nån bra vinket trots att jag hade ett långt bits så man kom åt ordentligt så det va nära att den blev lite rund ändå.

Svar o fråga till er som bytt termostathus, mina rester av t-huset är borta nu, är det inte idé att då ersätta torxen med vanlig bult istället?
Likadant finns det olika utföranden på fattningen av termostat huset, (kanske en knäpp fråga) men ändå.
Det brukar ju bytas o krånglas i bland med delar i mellan årsmodellerna.

tror de skulle funka att doppa dom i fett å lägga nån liten bricka under så dom inte sätter sig så jävligt i alu:t

annars byta till insexor i lite bättre kvalite för nån vanlig bultskalle får nog inte plats ?


4 822 Inlägg
21 februari 2009
#10
nej det får nog inte plats med en vanlig skalle och sen har jag för mig att det är M7 skruvar med och dom finns ju inte så lätta att få tag på så jag köpte nya på volvo.

Det är olika termostathus på 10 ventilarna och 20 ventilarna, annars är det samma på alla 850 oavsett årsmodell (sitter även samma på X70 97-98).

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 februari 2009
#11
Christian S skrev:
nej det får nog inte plats med en vanlig skalle och sen har jag för mig att det är M7 skruvar med och dom finns ju inte så lätta att få tag på så jag köpte nya på volvo.

Det är olika termostathus på 10 ventilarna och 20 ventilarna, annars är det samma på alla 850 oavsett årsmodell (sitter även samma på X70 97-98).

Stämmer bra de att de är m7 nu när du säger de !

vet jag hade nåe jävligt å hitta ersättningskruvar när jag pillade med skiten sist...



Sök