3312
Sök

Laddtrycksproblem på Saab 9000 2.3T

102 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, nu är det såhär att jag har ett litet problem med Saaben. Problemet är att den går precis som en vanlig motor utan turbo. Turbon laddar på, men ger ingen effekt? Laddtrycksmätaren funkar, så jag har uteslutit att den är någon slang som losnat. Har funderat på magnetventilen nu, efter att jag fick tips från en medlem här på garaget. Men dock var hans svar lite luddigt, så jag försöker igen. Någon som har någon idé?

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

2 164 Inlägg
21 februari 2009
#2
Några saker du ska kolla.
Hur långt går laddtrycks mätaren?? In på gult nått eller halva gula??
MVn om du kan låna någons och testa om de blir bättre då.

MVH

F


102 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#3
Fredrik-79 skrev:
Några saker du ska kolla.
Hur långt går laddtrycks mätaren?? In på gult nått eller halva gula??
MVn om du kan låna någons och testa om de blir bättre då.

MVH

F

Hejsan, jag ska testa detta när jag åker hem ikväll, så kan jag meddela sen hur långt laddtrycksmätaren går. Men om det nu är magnetventilen som strular, vart köper man en ny sådan? Speedparts har ju bara till T5 systemen, och jag har ju DI/APC.

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

1 019 Inlägg
22 februari 2009
#4
Ettehag skrev:
Men om det nu är magnetventilen som strular, vart köper man en ny sådan? Speedparts har ju bara till T5 systemen, och jag har ju DI/APC.

T5 och DI/APC använder samma ventil.


102 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#5
Garfield skrev:
Ettehag skrev:
Men om det nu är magnetventilen som strular, vart köper man en ny sådan? Speedparts har ju bara till T5 systemen, och jag har ju DI/APC.

T5 och DI/APC använder samma ventil.

Ursäkta mitt okunnande, men är T5 ventilerna FTT?

Tack för snabbt och bra svar

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

102 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#6
Fredrik-79 skrev:
Några saker du ska kolla.
Hur långt går laddtrycks mätaren?? In på gult nått eller halva gula??
MVn om du kan låna någons och testa om de blir bättre då.

MVH

F

Testade hur långt laddtrycksmätaren gick igår när jag åkte hem, och det är ju något som är fel, han lägger sig max i mitten på det gula för att sedan sjunka tillbaka lite. Förut har den alltid lagt sig på max. Är det då magnetventilen som krånglar, eller kan det vara så att det är någon slang som kanske läcker eller något?

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

6 Inlägg
23 februari 2009
#7
Din bil verkar gå på GLT (Grundladdtryck) , så något mår inte allt för bra. Kan vara magnetventilen, dubbelkolla att det inte är något problem med lamporna till bromsljusen, dessa kan ställa till det ordentligt i en 9000.  Du även prova att rycka "R" slangen till magnetventilen, var försiktig bara när du testar så inte laddtrycket skenar iväg (släpp av i god tid).


336 Inlägg
23 februari 2009
#8
Ettehag skrev:
Garfield skrev:
Ettehag skrev:
Men om det nu är magnetventilen som strular, vart köper man en ny sådan? Speedparts har ju bara till T5 systemen, och jag har ju DI/APC.

T5 och DI/APC använder samma ventil.

Ursäkta mitt okunnande, men är T5 ventilerna FTT?

Tack för snabbt och bra svar

Mvh Ettehag

Det är samma, det låter som om det är MVn som är trasig.

102 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#9
Colan skrev:
Din bil verkar gå på GLT (Grundladdtryck) , så något mår inte allt för bra. Kan vara magnetventilen, dubbelkolla att det inte är något problem med lamporna till bromsljusen, dessa kan ställa till det ordentligt i en 9000.  Du även prova att rycka "R" slangen till magnetventilen, var försiktig bara när du testar så inte laddtrycket skenar iväg (släpp av i god tid).

Okej okej, skall testa detta, men jag utgår ifrån att det är magnetventilen efter dom utlåtanden jag fått nu smile Men skall även testa det som du skrev. Tackar så mycket för bra svar ! smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 februari 2009
#10
Om det inte är magnet ventilen kan det även vara axialen som går igenom turbon, hade detta problem på en av mina gamla bilar och då var det denna (ser ut som en genomgående bult/axel).

Plocka isär rengjorde osv och sen funka allt perfekt igen..

"Liberty of thought is the life of the soul"

741 Inlägg
23 februari 2009
#11
Varför ger ingen tipset att det kan va så enkelt att bara Wastegate stången hoppat av? min gick bara till halva gula och det visade sig att stången hoppat av bara..

Är ju värt att kolla istället för och krabba med Mv;n och liknande först smile

5 710 Inlägg
23 februari 2009
#12
Läst denna?:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88691

Kika närman på spalten "Om du har ett turbotryck som ligger konstant på grundladdsnivå"

Du även prova att rycka "R" slangen till magnetventilen, var försiktig bara när du testar så inte laddtrycket skenar iväg (släpp av i god tid

Bör vara "W" slangen.....
Med R slangen lös händer det inte så mycket.

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
23 februari 2009
#13
Låter som MVn och kanske lite dålig turbo.

MVH

F


102 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#14
Tack allihopa för kanon svar ! Kan tyvärr inte testa detta än (magsjuk) men kanske till kvällen, då kan jag försöka se hur det ligger till smile Men om jag ska plocka en begagnad MV, ska jag bara ta från modeller med T5 system? Och om nu MV:n är trasig, är det skadligt att köra bilen då?

Tackar igen för alla bra svar ! smile

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 februari 2009
#15
Kolla APC säkringen först (den som reglerar MVn)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

102 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#16
discokapten skrev:
Kolla APC säkringen först (den som reglerar MVn)

Sitter den i säkringsstället i handskfacket eller har den någon egen plats? smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

1 019 Inlägg
23 februari 2009
#17
Ettehag skrev:
discokapten skrev:
Kolla APC säkringen först (den som reglerar MVn)

Sitter den i säkringsstället i handskfacket eller har den någon egen plats? smile

Handskfacket, plats nummer 5 märkt "APC".

Så länge magnetventilen ser likadan ut som den du har så kan du från vilken bil du vill.


Saaboholic
3 129 Inlägg
23 februari 2009
#18
Om det är skadligt att köra med kass MV, ja det kan det mycket väl vara.

"Liberty of thought is the life of the soul"

102 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#19
Okej okej, men vad kan ta skada av en dålig MV? ska man passa sig för att åka längre än inom stan? Vore bra att veta.

Tack för snabba svar! smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

2 164 Inlägg
23 februari 2009
#20
Inget tar skada om den inte ger skenande ladd.

MVH

F



Sök