Rquired skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:
Däremot så har aldrig Bmws reservdelar varit speciellt dyra, en seglivat myt,
Skönt att myten kunde bevisas i Aftonbladets gamla reservdelsjämförelse från 2002.
Karossdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … aross.htmlBMW 320i 71%
BMW 523i 81%
Saab 9-3 SE 80%
Saab 9-5 4d 81%
Volvo S40 2,0 T 82%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 121%
Eldetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/bildelar-el.htmlBMW 320i 108%
BMW 523i 106%
Saab 9-3 SE 104%
Saab 9-5 4d 99%
Volvo S40 2,0 T 94%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 127%
Motordetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … motor.htmlBMW 320i 131%
BMW 523i 138%
Saab 9-3 SE 87%
Saab 9-5 4d 95%
Volvo S40 2,0 T 88%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 103%
Servicedetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … rvice.htmlBMW 320i 181%
BMW 523i 205%
Saab 9-3 SE 81%
Saab 9-5 4d 122%
Volvo S40 2,0 T 84%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 129%
Bromsdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … broms.htmlBMW 320i 104%
BMW 523i 123%
Saab 9-3 SE 107%
Saab 9-5 4d 118%
Volvo S40 2,0 T 102%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 117%
Resultatet:
STORA BILAR
Billigast
Saab 9-5 77 250 kr
Peugeot 605 77 300 kr
Volvo S70 78 602 kr
Dyrast
BMW 523 92 319 kr
Volvo S80 92 221 kr
Toyota Camry 89 845 krSlår man ihop indexen på listorna ovan får man detta resultatet.
% Dyrare än Volvo S70 GLT
30,6% BMW 523
19,4% Volvo S80
19% BMW 320
3% Saab 9-5
% Billigare än Volvo S70 GLT
10% Volvo S40 2,0T
8,2% Saab 9-3
Var är myten?
Öhh, hänger inte med alls i räkningen är väl lite trött.
För om man tar summa av karossdelar, så har 320i 16724:-, medans S70n har 23709:-. Alltså är volvon dyrare. Och Bmwns delar kostar bara 70% av volvons?
Och när man räknar ihop den totala summan av delarna (för det är inte lika krångligt
), så skiljer det 4% mellan Volvon och Bmwn (I din jämförelse skriver du 19% på samma siffra...) kan man då påstå att Bmwn är dyrare att äga? Den skillnaden försvinner ju i det faktum att olika verkstäder har olika priser, dvs att i ena staden är volvo billigast och i en annan dyrare?
Dessutom stämmer inte dessa sifforna med andra listor jag läst, där Bmw varit motsvarande (ca4-5) procent billigare. Och jag litar då mer på dedikerade biltidningar än aftonbladet, de skriver och vinklar saker efter sitt eget behov som alla kvällstidningar.
Och vad som inte heller tas med i beräkningarna är det fakum att många av bilarna har kamrem och massa byten av denna under bilens livstid etc. Bmw som exempel har kedja.
Ska man vara riktigt jävlig får man räkna med undersökningar som visar att Bmw, Toyota och Subaru (tex) håller bra mycket bättre än Volvo och Saab. Så även om volvo isf har billigare delar får ägaren köpa fler av dessa, det är väl så man får förklara att hållbara/pålitliga Toyota är billiga att äga trots att de enligt aftonbladets lista har bland de dyraste delarna...
Så du kan inte kalla dig Myth buster riktigt än