3086
Sök

Bilen startar ej, klickande ljud? (200sx)

1 237 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
Hej!

Kan börja med att säga att jag sökte i forumet och hittade inte riktigt något som gav ett givande svar på min fråga.

Problemet är alltså det att efter att bilen stått en tid så skulle jag starta den, så tog batteriet från min andra bil (laddad, felfritt) , och skulle köra igång, så fort jag la strömmen på i bilen så tändes mätarna i a-stolpen samt innerbelysningen helt som de skulle.

Men när jag ska startar så kommer det endast ett rätt så högt "KLICK" ljud, sen "dör" strömmen i bilen, dvs mätarna + resten som varit tänt släcks.

Försöker jag starta igen om en stund så händer det exakt samma sak. Det kommer som sagt ett KLICK sen är bilen död en stund igen..

antar själv att det är startmotorn men skulle vara kul att få det bekräftat att man inte köper ny i onödan..

MVH!! Svar uppskattas verkligen.
Senast redigerat av liquisole (25 februari 2009)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 februari 2009
hur går startmotorn, i normal hastighet eller går den segt? testa med o köra startkablar, kan räcka om du har tur smile

1 237 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
Funkiee skrev:
hur går startmotorn, i normal hastighet eller går den segt? testa med o köra startkablar, kan räcka om du har tur smile

hmm hur vet man det när det bara kommer ett klickande ljud från motorn? tongue , startkablar kan ju knappast hjälpa då det inte är något fel på batteriet? mvh

613 Inlägg
25 februari 2009
Mycke troligt dålig gjord eller kanske lösa kablar.. vid batteriet eller på startmotorn..

Random Hero
4 047 Inlägg
25 februari 2009
har du satt plus o minus fel ?

Dog food lid. Backwards

1 237 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
skalman1 : den har stått några veckor bara sen förra uppstarten..
Johnson : har försökt hitta men finner ej hmm
DusanMandick : Då skulle de knappast lysa i kupén wink

21 761 Inlägg
25 februari 2009
liquisole skrev:
Men när jag ska startar så kommer det endast ett rätt så högt "KLICK" ljud, sen "dör" strömmen i bilen, dvs mätarna + resten som varit tänt släcks.

Försöker jag starta igen om en stund så händer det exakt samma sak. Det kommer som sagt ett KLICK sen är bilen död en stund igen..

Ta en multimeter och sätt mätpinnarna på själva batteripolerna (inte polskorna), kolla sedan vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge och startmotorn alltså säger klick. Skriv sedan vilket resultat du får, då kan forumfolket ge mer råd. smile

Random Hero
4 047 Inlägg
25 februari 2009
DusanMandick : Då skulle de knappast lysa i kupén wink

olika i vissa bilar, vissa går tillomed o vrida igång starten me plus o minus fel, men ofta så hinner diodbryggan i generatorn gå sönder innan den startar. så där har du fel

Dog food lid. Backwards

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
25 februari 2009
sätt batteriet på laddning (mät även spänningen när du försöker starta direkt på batteriet)

2 655 Inlägg
25 februari 2009
Låter som antingen dålig kontakt vid batteriet/starten/jordpunkter eller startmotorn.
Det du och en kompis kan göra är atr: När du försöker starta så knackar du lite lätt på starten, solenoiden sitter vriden utåt mot hjulhuset. Skulle bilen gå igång med lite lätt övertalning så är det dags att se över startmotorn.

Kan vara solenoiden eller avbrott i rotorn med tanke på att det bara går åt ström..
Senast redigerat av Streckkoden (25 februari 2009)

1 237 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
liquisole skrev:

Ta en multimeter och sätt mätpinnarna på själva batteripolerna (inte polskorna), kolla sedan vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge och startmotorn alltså säger klick. Skriv sedan vilket resultat du får, då kan forumfolket ge mer råd. smile

hmm ok, ska se om jag orkar tongue , skulle vara kul om nån sade "hade precis samma på min , var startmotorn" tongue så skulle det bara vara o köpa ny hehe smile

1 237 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
sir_daniel : batteriet jag använder tar jag från bilen jag kört dit med, så ladda det borde inte behövas?

Streckkoden : tack för tipset, du har ingen bild som visar så jag vet lite mera exakt? det är alltså så att när jag startar så kommer det ett klick, sen efter det hörs det inget mera, och försöker jag starta igen genast efter så är det helt tyst, inget som händer.

245 Inlägg
25 februari 2009
man får ju börja i någon ände, förslagsvis kolla kontakter ser det riktigt ut så kollar man batteriet, lämpligt med belastningsprovare eller så provar man startkablar.... funkar det med startkablar så kan man ju köpa ett nytt batteri. skulle det inte funka så kan man fråga när man vet lite mer specifikt vad som är fel (inte bilen startar inte HJÄLP) 

//David
Senast redigerat av Turbo_Davve (25 februari 2009)

S.v.r

Quattro
28 Inlägg
25 februari 2009
Jag tycker att det låter som solenoiden (kanske aningen felstavat tongue) som sitter på startmotorn är problemet, går att kortsluta därimellan med en kniv eller något. Då märks det om det är full snurr på batteri, kablar mm.

* Quattro - De e ba´r å åk! * -- * Om livet suger... Överladda!! *
Audi UrQ, S2, S4

21 761 Inlägg
25 februari 2009
liquisole: Men om du gör den där mätningen så vet du iaf hur spänningen beter sig på själva batteriet, då kan du kanske definitivt utesluta den biten av felsökningen. Tar inte många minuter att mäta det där, dessutom kan du fortsätta felsökandet (tex nere vid startmotorn, batterikablarna osv) när du ändå har multimetern framtagen. smile

Som Streckkoden skriver, ta en kompis till hjälp. Det underlättar felsökningen en del.
Senast redigerat av Drönirettab (25 februari 2009)

1 418 Inlägg
25 februari 2009
nissan

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

845 Inlägg
25 februari 2009
Hua100 skrev:
Vad är det för märke på bilen ?

Det står ju i rubriken. 200sx. Vad jag vet så gör bara Nissan sånna big_smile

1 237 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
tack alla, får bli att mäta batteriet vid start och se vidare vad de kan vara efter det..

MVH

213 Inlägg
25 februari 2009
Hade precis samma fel på en traktor i veckan.. Visade sig att startmotorn hade kuggat över och förstört kugghjulet. Testa om du kan dra runt motorn. Om inte ta isär startmotorn och kolla om allt ser riktigt ut,

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

Sök