3514
Sök

1ans växel hoppar ur

155 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#1
Kör en Volvo 855 2.5 SE, och nu på senare tiden har 1ans växel börjat hoppa ur ganska så ofta, då jag startar stilla stående. Idag när jag åkte hem fastnade jag i en lång bilkö, och märkte att så fort som jag skulle börja rulla iväg så hoppade 1ans växel ut. Som tur kan jag starta från 2ans växel utan några som helst problem, men det känns ändå jobbigt att behöva göra det.

Är det någon som har en idé varför den gör det, och vad som kan göras för att fixa detta. Kan inte direkt säga att jag är kunnig inom detta område.

Tack på förhand.

//Daniel J

Najs
23 mars 2006
#2
troligtvis e synkringarna (eller hur de stavas) slut på just 1:ans växel ja hadde så på 2:an i min gamla 850 o då va just dom slut

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 mars 2006
#3
min hoppa ur på 3:an det är synkringarna...min höll på så till synkringarna brast och slog ut alla drev utom 3:an (tur att det hände 200 meter hemifrån tongue) börjar det låta/Hugga i lådan så är slutet nära...du kommer märka att den kommer vilja hoppa ur oftare så det är nog bäst att börja kolla efter en ny låda...


346 Inlägg
23 mars 2006
#4
jo min Saab gjorde så när jag la i trean och gasade på vilket kunde vara lite jobbigt vid snabba omkörningar när man inte kom om utan växel smile..men som tur var så hade jag garanti kvar på bilen från bilfirman jag köpte den på..så jag sa till att det var nåt fel med lådan..men då hade dom inte tid att fixa det..och två veckor senare så blev det ett stort hål i lådan och wii så fick jag en ny låda som med arbete igentligen skulle kostat 35 000 visserligen bytte dom kopplingen när dom ändå hade det nere så det var ju skönt för min del..men du bör nog göra nåt åt det iaf *lycka till*

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

155 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#5
Okej, har nu suttit och läst lite mer om detta.

Så bästa alternativet skulle då vara att köpa en ny växellåda, istället för att få detta fixat? Det verkar ju vara en rätt så dyr "operation" så att säga. Som sagt, är inte kunnig inom detta område, så man vill ju helst höra lite från folk som har varit med om det förr eller från någon/några motor intresserade.

//Daniel J

429 Inlägg
23 mars 2006
#6
Det finns inga lätta ide'er. Den lättaste är väl att du får sitta och lålla kvar 1:an, för spaken åker tillbaka i friläge? för du får du sitta och hålla imot spaken som den inte åker tillbaka.
Eller så får du väl lämna in den eller byta lådan själv!


Mental retard :D
98 Inlägg
23 mars 2006
#7
det e billigare att köpa en ny låda än att lämna in den för synkningarna tänkte fixa mina innan men känner en på volvo o han sa att det inte e llönt utan att det är ny låda som gäller. lycka till iaf mvh fredde

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

155 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#8
Då får det bli så, en ny växellåda helt enkelt. Jätte snällt att ni kunde ge mig lite feedback gällande detta. smile

//Daniel J

346 Inlägg
23 mars 2006
#9
ja om det inte finns nån i närheten som älskar att meka med växellådor kanske kan göra det för ett bra pris?..

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 mars 2006
#10
näj glöm! att renovera vxl lådan är slöseri med pengar/tid köp en ny från skroten billigt istället smile
Finns inte många som sysslar med vxl lådor till och med märkesverkstader säger köp ny.
men vänta inte för länge och undvik motorbroms med växeln som hoppar ur oftast så den sliter sönder synkningarna!

"Det finns inga lätta ide'er. Den lättaste är väl att du får sitta och lålla kvar 1:an, för spaken åker tillbaka i friläge?"

Gör absolut inte så! det är ännu en metod att få vxl crunch!
Kör försiktigt och tvinga den absolut inte! din vxl låda kan hålla 1dag eller 1år...
Du kommer höra lite vinande samt att den kan hoppa/Cruncha när du vxl 1-2 lr lägger i 1:an
då är det dags att låta bilen stå!

lycka till med vxl låds bytet smile
Senast redigerat av MeloveGolf (23 mars 2006)


Avstängd
1 106 Inlägg
23 mars 2006
#11
Synkringen är slut. Prova att fylla på ny olja i lådan. Om det inte funkar så tar du bilen på skroten o byter ut lådan. Går det att starta på 2:ans växel. Om ettan hoppar ur så kan det gå att starta på 2:ans växel men du måste du gasa ordentligt för att kunna ta sats. Om du ska till skroten så hoppas man bara att man kommer fram. Jag hade samma sak på min 900 - 94 så synkringen på backen var slut.
Senast redigerat av Saabare (23 mars 2006)

Livet startar vid 220 km/h

155 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#12
Jag har bestämt mig för att försöka hitta en ny växellåda istället. Verkar ju vara det bästa sättet, hehe. Var faktiskt ute och körde den nu och då gick den helt klockrent, så det är lite från och till.

Som jag nämde tidigare så kan jag starta från 2ans växel utan några som helst problem, går även bra från 3an likaså. (Något jag är lite förvånad över) smile


Tänkte dock lite på vad MeloveGolf sa,

"Du kommer höra lite vinande samt att den kan hoppa/Cruncha när du vxl 1-2 lr lägger i 1:an
då är det dags att låta bilen stå!"

Ibland så hör jag ett litet lågt tjut (vinande?) eller hur man ska beskriva det när jag kör iväg sakta från 1ans växel, nästan som man drar en gaffel mot porslin fast utan det riktigt skrikiga ljudet. Fast det kommer bara ibland och under vissa tillfällen, så som när det är riktigt kallt ute eller när jag har kört en längre sträcka. Men inte när jag växlar från 1an till 2an.

Kanske är dags att fixa det nu omgående? För man vill ju helst inte råka ut för något riktigt otrevligt!

//Daniel J
Senast redigerat av dannedanne (23 mars 2006)

32 Inlägg
23 mars 2006
#13
Har själv haft det problem du beskriver på ett flertal bilar, det är inte säker att det är samma fel på din bil men jag tror med största sannolikhet att det är en växelgaffel som är utsliten.

Om du ändå ska byta låda så öppna den först och byt växelgaffel. kostar typ hundra spänn på skroten. Dyrare ny.
På den nissan micra och de omegor jag utfört detta på så var det rätt så lätt arbete man behöver bara sära lådan och aldrig röra själva drevpaketet. man klarar det lätt som hobbymekare.

Alla lådor jag gjort bytt gaffel på har fungerat felfritt efter det.

Men ju längre du kör desto större risk att drevet eller syncringen går sönder när växeln flyger ur.
eller inte läggs i riktigt.

Tror inte att det har nåt med synkringen att göra då det inte är denna som håller växeln på plats.

Detta är vad jag tror. Lycka till!
Senast redigerat av omega4ever (23 mars 2006)

Avstängd
1 106 Inlägg
24 mars 2006
#14
dannedanne skrev:
Jag har bestämt mig för att försöka hitta en ny växellåda istället. Verkar ju vara det bästa sättet, hehe. Var faktiskt ute och körde den nu och då gick den helt klockrent, så det är lite från och till.

Som jag nämde tidigare så kan jag starta från 2ans växel utan några som helst problem, går även bra från 3an likaså. (Något jag är lite förvånad över) smile


Tänkte dock lite på vad MeloveGolf sa,

"Du kommer höra lite vinande samt att den kan hoppa/Cruncha när du vxl 1-2 lr lägger i 1:an
då är det dags att låta bilen stå!"

Ibland så hör jag ett litet lågt tjut (vinande?) eller hur man ska beskriva det när jag kör iväg sakta från 1ans växel, nästan som man drar en gaffel mot porslin fast utan det riktigt skrikiga ljudet. Fast det kommer bara ibland och under vissa tillfällen, så som när det är riktigt kallt ute eller när jag har kört en längre sträcka. Men inte när jag växlar från 1an till 2an.

Kanske är dags att fixa det nu omgående? För man vill ju helst inte råka ut för något riktigt otrevligt!

//Daniel J

På skroten? bättre hitta annan växellåda. Bättre på skroten o billigt. gå in på www.bildelsbasen.se o www.laga.se. Jag kan tyvärr inte rekommendera annat.
Senast redigerat av Saabare (24 mars 2006)

Livet startar vid 220 km/h

Vw trimmare
2 995 Inlägg
24 mars 2006
#15
omega4ever skrev:
Har själv haft det problem du beskriver på ett flertal bilar, det är inte säker att det är samma fel på din bil men jag tror med största sannolikhet att det är en växelgaffel som är utsliten.

Om du ändå ska byta låda så öppna den först och byt växelgaffel. kostar typ hundra spänn på skroten. Dyrare ny.
På den nissan micra och de omegor jag utfört detta på så var det rätt så lätt arbete man behöver bara sära lådan och aldrig röra själva drevpaketet. man klarar det lätt som hobbymekare.

Alla lådor jag gjort bytt gaffel på har fungerat felfritt efter det.

Men ju längre du kör desto större risk att drevet eller syncringen går sönder när växeln flyger ur.
eller inte läggs i riktigt.

Tror inte att det har nåt med synkringen att göra då det inte är denna som håller växeln på plats.

Detta är vad jag tror. Lycka till!

Tror nog det är lättare/Nästan billigare att byta låda då hans drev förmodligen blivit skadade *Vinande/Doft ljud*....Byta synkringar + drev = svinigt dyrt...vill man få en låda att hålla länge
så är det inga hårda starter och täta oljebyten som gäller. annars funkar drevspacers och grövre synkringar och raksurna drev om man ska ha den som banracer.

Vinande lr tjutande ljudet kan bara bero på 2 saker: För lite olja/Sliten olja samt skadade synkringar Drev eller andra diverse delar i lådan. men eftersom han växel hoppar ur är jag till 90% säker att det är synkringen
Senast redigerat av MeloveGolf (24 mars 2006)


32 Inlägg
25 mars 2006
#16
MeloveGolf skrev:
omega4ever skrev:
Har själv haft det problem du beskriver på ett flertal bilar, det är inte säker att det är samma fel på din bil men jag tror med största sannolikhet att det är en växelgaffel som är utsliten.

Om du ändå ska byta låda så öppna den först och byt växelgaffel. kostar typ hundra spänn på skroten. Dyrare ny.
På den nissan micra och de omegor jag utfört detta på så var det rätt så lätt arbete man behöver bara sära lådan och aldrig röra själva drevpaketet. man klarar det lätt som hobbymekare.

Alla lådor jag gjort bytt gaffel på har fungerat felfritt efter det.

Men ju längre du kör desto större risk att drevet eller syncringen går sönder när växeln flyger ur.
eller inte läggs i riktigt.

Tror inte att det har nåt med synkringen att göra då det inte är denna som håller växeln på plats.

Detta är vad jag tror. Lycka till!

Tror nog det är lättare/Nästan billigare att byta låda då hans drev förmodligen blivit skadade *Vinande/Doft ljud*....Byta synkringar + drev = svinigt dyrt...vill man få en låda att hålla länge
så är det inga hårda starter och täta oljebyten som gäller. annars funkar drevspacers och grövre synkringar och raksurna drev om man ska ha den som banracer.

Vinande lr tjutande ljudet kan bara bero på 2 saker: För lite olja/Sliten olja samt skadade synkringar Drev eller andra diverse delar i lådan. men eftersom han växel hoppar ur är jag till 90% säker att det är synkringen

Ja om man byter låda så är ju problemet ur vägen.

Men om man öppnar lådan så kan man ju kolla skick på drev, synkringar och lager.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 mars 2006
#17
omega4ever:

sant det kan man men känns som extra jobb byt låda kolla sen i den andra smile kollade i min låda efter ras alla drev och synkringar var mos smile


Bärgare/Volvo Mek
9 Inlägg
30 mars 2006
#18
kolla även motor upphängningarna.
hade en 850 T5-R som både 2 o 4:ans växell hoppade ur.
bytte främre motor bussning som var trasig

155 Inlägg
16 april 2006
Trådstartare
#19
Vill bara nämna det att den har gått helt underbart nu sen det att jag startade denna tråden. Den har varken hoppat ur eller gjort ifrån sig något ljud. Förstår inte riktigt vad som orsakade det, men förmodligen va de väl det kalla vädret.

Lilla pärlan är tillbaka. smile

//Daniel J

21 761 Inlägg
16 april 2006
#20
Kanske bilens dator kopplade upp sig mot nätet och läste vad som skrevs, sedan blev den rädd och skärpte sig.


Sök