Allt började för ca 1 år sedan då jag upplevde att jag saknade något att göra på min fritid.
Jag bestämde mig för att jag skulle köpa en bil att sysselsätta mig med, restauera och fixa till.
Efter månaders blocketsurfande var mina tankar fortfarande spridda på allt från 740is till firebirds.
Jag bestämde mig då för att jobba hela sommaren för att sedan köpa en bil som är värd att lägga ned tid och pengar på.
Drömmen att köpa en 3000gt kom sakta närmare varje gång jag fick min lön.
Undertiden lade jag flera skambud på blocket, och hade jäkligt tur!
Detta resulterade i ett inköp av en 3000gt TT 1993.
Då bilen nästintill känndes helig för mig efter inköp var jag lite nojig med att byta ut originaldelar, men dessa tankar försvann med tiden och planerna börjades smidas...
precis efter inköpet i hälsingland. motor har gått 8000 och karossen 15000.
något av det första jag gav mig på var ljudet. högtalare byttes ut och slutstegen finjusterades till välljud.
Bland det första som byttes på bilen var stolarna, fick ett mycket bra pris på ett par recaro speed 07. svetsade egna underreden och monterade sedan.
När detta var inhandlat tog pengarna slut. Jag gav mig då på lite simpla prestandahöjande saker i mottorrumet.Bl.a åkte Pluggningen i boost solenoiden väck och ett sportfilter inhandlades.det sitter dubbla 2.5tums rör samt downpipes och racekattar på kärran.
Ljudet : http://www.youtube.com/watch?v=hCkUAHxK … annel_page
blockering utav avgasåtervinning:
nya filtret och polring utav plenum:
sedan hände något konstigt, jag blev extremt kåt på kolfiber, eller coolfiber som jag brukar kalla det. Mätartavlor sågades ut och nya mätartavlor skaffades:
nu började mina ideér att sina, som ett resultat av detta monterades ett stycke nät i fronten, samt en tvättning runt lyktor gjordes:
Tack vare dannydovs annons på nya skivor började min bromsrenovering..
nya borrade och slitzade skivor införskaffades, oken målades om och nya belägg monterades.
var ett helvete att skrapa bort all gammal färg, men ska det va så ska det va!
resultatet:
efter detta kom suget efter nya fälgar. OZ futura fälgarna kändes lite för oldschool. men efter 3 felköpningar utav fälgar(tog i framoket)kännde jag att det var enklare att köpa spacers än att hitta ett par fälgar som passar.
23mm Spacers från Manton Racing:
Orobica or 22 18" blev det tredje och slutgiltiga valet utav fälg:
I och med ett tändstiftsbyte på bilen upptäckte jag att packningen mellan plenum/y pipa hade spruckit sönder, och eftersom jag gillar laddtryck så bestämde jag mig för en i pipa i alu istället.
träffade stirrah från 3kgt och köpte mig en redig pipa med packning från samco !
i och med detta byte tänkte jag byta dumpventilen till en som håller tätt, det blev en evo original återcirkulernade ventil. låter lagom lågt.Denna känndes mycket robustare än originial dumpen som dessutom (!) läcker (bypass)
så står bilen i dagsläget! Ska in på en 4hjulsinställning snart, sedan ska jag ge mig på motorrummet med nya silkonslangar, lite kolfiber, nya mätare, spacers till bakhjulen osv.. stay tuned
då jag endast är 17 så ditter jag och väntar jag på körortet i en sånhär barnstol:
Kännde att det var dags för en update då det har hänt lite grann, både gott och ont!
Hade lite nät över så detta monterades kjolpaketet:
så blev det:
sedan hände en liten rakbladsolycka i skolan när jag skulle maskera en ratt från en selco -67
som resulterade i 3stygn i 2fingrar som upprepades 2 gånger då nån jävel sydde fel P 10h på akuten (jätterolig fredag!!)
då känner man sig ungefär såhär:
när jag kunde börja arbeta igen gav jag mig på laddtrycksmätaren som inte ville ge utslag. Visade sig att jag hade köpt en (!)kopia på autogauge på ridetech. Provtryckte denna och den visade bara 1.52 bar fel, så den blev skrot. istället pimpade jag min gamla vdo mätare!
mätartavlan och dess belysning fick bli ett upphettat tanklock till 125an:
TACK Ridetech, nu kan jag äntligen hålla koll på laddtrycket på fiddyn!
åkte iväg för att se kompisen nya R-däck till sin z06a:
han blev gankska ledsen när jag sa att jag ändå hade mer drivande däcksyta..
sedan upptäckte jag hur extremt fula mina sidopaneler var och letade efter nya på 3000gt forumet. men jag bestämde mig för att försöka fräscha upp dem istället!
såhär ser de ut när man plockar loss sidopanelerna!
såhär fula var dom, sprucka i klarlacken och prickiga!
började våtslipa, hade bara 600papper hemma så jag gnuggade det mot diskhon några minuter för att slipa ner pappret lite.. jävlar vad ren diskhon blev!!!
Efter lite slipning blev de såhär matta!
då började man undra om klarlacken kommer göra den glansig igen..
men så kom jag på att jag har en polermaskin hemma, så jag körde lite med autosol:
Och se så fint det blev!!!
blev nästan så bra så jag börjar undra om jag verkligen ska klarlacka.. men det får väl bli så iaf!
Idag kom Stirrah på gorg förbi med ett par nya klarglasblinkers!
just nu håller jag på att bygga om hela multimedianläggningen, så nästan all inredning är ursliten.
det var allt för denna gången, hoppas nån finner detta läsvärt.
MVH Viktor
lämna gärna en kommentar om vad ni tycker om bygget.
Jag uppskattar konstruktiv kritik!
Jag bestämde mig för att jag skulle köpa en bil att sysselsätta mig med, restauera och fixa till.
Efter månaders blocketsurfande var mina tankar fortfarande spridda på allt från 740is till firebirds.
Jag bestämde mig då för att jobba hela sommaren för att sedan köpa en bil som är värd att lägga ned tid och pengar på.
Drömmen att köpa en 3000gt kom sakta närmare varje gång jag fick min lön.
Undertiden lade jag flera skambud på blocket, och hade jäkligt tur!
Detta resulterade i ett inköp av en 3000gt TT 1993.
Då bilen nästintill känndes helig för mig efter inköp var jag lite nojig med att byta ut originaldelar, men dessa tankar försvann med tiden och planerna börjades smidas...
precis efter inköpet i hälsingland. motor har gått 8000 och karossen 15000.
något av det första jag gav mig på var ljudet. högtalare byttes ut och slutstegen finjusterades till välljud.
Bland det första som byttes på bilen var stolarna, fick ett mycket bra pris på ett par recaro speed 07. svetsade egna underreden och monterade sedan.
När detta var inhandlat tog pengarna slut. Jag gav mig då på lite simpla prestandahöjande saker i mottorrumet.Bl.a åkte Pluggningen i boost solenoiden väck och ett sportfilter inhandlades.det sitter dubbla 2.5tums rör samt downpipes och racekattar på kärran.
Ljudet : http://www.youtube.com/watch?v=hCkUAHxK … annel_page
blockering utav avgasåtervinning:
nya filtret och polring utav plenum:
sedan hände något konstigt, jag blev extremt kåt på kolfiber, eller coolfiber som jag brukar kalla det. Mätartavlor sågades ut och nya mätartavlor skaffades:
nu började mina ideér att sina, som ett resultat av detta monterades ett stycke nät i fronten, samt en tvättning runt lyktor gjordes:
Tack vare dannydovs annons på nya skivor började min bromsrenovering..
nya borrade och slitzade skivor införskaffades, oken målades om och nya belägg monterades.
var ett helvete att skrapa bort all gammal färg, men ska det va så ska det va!
resultatet:
efter detta kom suget efter nya fälgar. OZ futura fälgarna kändes lite för oldschool. men efter 3 felköpningar utav fälgar(tog i framoket)kännde jag att det var enklare att köpa spacers än att hitta ett par fälgar som passar.
23mm Spacers från Manton Racing:
Orobica or 22 18" blev det tredje och slutgiltiga valet utav fälg:
I och med ett tändstiftsbyte på bilen upptäckte jag att packningen mellan plenum/y pipa hade spruckit sönder, och eftersom jag gillar laddtryck så bestämde jag mig för en i pipa i alu istället.
träffade stirrah från 3kgt och köpte mig en redig pipa med packning från samco !
i och med detta byte tänkte jag byta dumpventilen till en som håller tätt, det blev en evo original återcirkulernade ventil. låter lagom lågt.Denna känndes mycket robustare än originial dumpen som dessutom (!) läcker (bypass)
så står bilen i dagsläget! Ska in på en 4hjulsinställning snart, sedan ska jag ge mig på motorrummet med nya silkonslangar, lite kolfiber, nya mätare, spacers till bakhjulen osv.. stay tuned
då jag endast är 17 så ditter jag och väntar jag på körortet i en sånhär barnstol:
Kännde att det var dags för en update då det har hänt lite grann, både gott och ont!
Hade lite nät över så detta monterades kjolpaketet:
så blev det:
sedan hände en liten rakbladsolycka i skolan när jag skulle maskera en ratt från en selco -67
som resulterade i 3stygn i 2fingrar som upprepades 2 gånger då nån jävel sydde fel P 10h på akuten (jätterolig fredag!!)
då känner man sig ungefär såhär:
när jag kunde börja arbeta igen gav jag mig på laddtrycksmätaren som inte ville ge utslag. Visade sig att jag hade köpt en (!)kopia på autogauge på ridetech. Provtryckte denna och den visade bara 1.52 bar fel, så den blev skrot. istället pimpade jag min gamla vdo mätare!
mätartavlan och dess belysning fick bli ett upphettat tanklock till 125an:
TACK Ridetech, nu kan jag äntligen hålla koll på laddtrycket på fiddyn!
åkte iväg för att se kompisen nya R-däck till sin z06a:
han blev gankska ledsen när jag sa att jag ändå hade mer drivande däcksyta..
sedan upptäckte jag hur extremt fula mina sidopaneler var och letade efter nya på 3000gt forumet. men jag bestämde mig för att försöka fräscha upp dem istället!
såhär ser de ut när man plockar loss sidopanelerna!
såhär fula var dom, sprucka i klarlacken och prickiga!
började våtslipa, hade bara 600papper hemma så jag gnuggade det mot diskhon några minuter för att slipa ner pappret lite.. jävlar vad ren diskhon blev!!!
Efter lite slipning blev de såhär matta!
då började man undra om klarlacken kommer göra den glansig igen..
men så kom jag på att jag har en polermaskin hemma, så jag körde lite med autosol:
Och se så fint det blev!!!
blev nästan så bra så jag börjar undra om jag verkligen ska klarlacka.. men det får väl bli så iaf!
Idag kom Stirrah på gorg förbi med ett par nya klarglasblinkers!
just nu håller jag på att bygga om hela multimedianläggningen, så nästan all inredning är ursliten.
det var allt för denna gången, hoppas nån finner detta läsvärt.
MVH Viktor
lämna gärna en kommentar om vad ni tycker om bygget.
Jag uppskattar konstruktiv kritik!
Senast redigerat av santa_cruz (11 mars 2009)
0
0
0
0