3474
Sök

3000GT projekt förstabil

11 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#1
Allt började för ca 1 år sedan då jag upplevde att jag saknade något att göra på min fritid.
Jag bestämde mig för att jag skulle köpa en bil att sysselsätta mig med, restauera och fixa till.
Efter månaders blocketsurfande var mina tankar fortfarande spridda på allt från 740is till firebirds.

Jag bestämde mig då för att jobba hela sommaren för att sedan köpa en bil som är värd att lägga ned tid och pengar på.
Drömmen att köpa en 3000gt kom sakta närmare varje gång jag fick min lön.

Undertiden lade jag flera skambud på blocket, och hade jäkligt tur!
Detta resulterade i ett inköp av en 3000gt TT 1993.
Då bilen nästintill känndes helig för mig efter inköp var jag lite nojig med att byta ut originaldelar, men dessa tankar försvann med tiden och planerna börjades smidas...

precis efter inköpet i hälsingland. motor har gått 8000 och karossen 15000.
https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1005673.jpg

något av det första jag gav mig på var ljudet. högtalare byttes ut och slutstegen finjusterades till välljud.
https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1005710.jpg

Bland det första som byttes på bilen var stolarna, fick ett mycket bra pris på ett par recaro speed 07. svetsade egna underreden och monterade sedan.

https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1096970.jpghttps://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1121107.jpg

När detta var inhandlat tog pengarna slut. Jag gav mig då på lite simpla prestandahöjande saker i mottorrumet.Bl.a åkte Pluggningen i boost solenoiden väck och ett sportfilter inhandlades.det sitter dubbla 2.5tums rör samt downpipes och racekattar på kärran.
Ljudet : http://www.youtube.com/watch?v=hCkUAHxK … annel_page

blockering utav avgasåtervinning:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81584/524583_k4unw2.jpg

nya filtret och polring utav plenum:
http://photos-h.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v369/114/43/515632094/n515632094_2082295_1255.jpg
https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1106775.jpg

sedan hände något konstigt, jag blev extremt kåt på kolfiber, eller coolfiber som jag brukar kalla det. Mätartavlor sågades ut och nya mätartavlor skaffades:

https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1107487.jpghttps://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1121112.jpg

nu började mina ideér att sina, som ett resultat av detta monterades ett stycke nät i fronten, samt en tvättning runt lyktor gjordes:

https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1121094.jpg
http://photos-d.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v369/114/43/515632094/n515632094_2082299_2701.jpg

Tack vare dannydovs annons på nya skivor började min bromsrenovering..
nya borrade och slitzade skivor införskaffades, oken målades om och nya belägg monterades.

var ett helvete att skrapa bort all gammal färg, men ska det va så ska det va!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81584/518667_kycq2t.jpg
resultatet:
https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1146671.jpg

efter detta kom suget efter nya fälgar. OZ futura fälgarna kändes lite för oldschool. men efter 3 felköpningar utav fälgar(tog i framoket)kännde jag att det var enklare att köpa spacers än att hitta ett par fälgar som passar.

23mm Spacers från Manton Racing:
https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1166133.jpg

Orobica or 22 18" blev det tredje och slutgiltiga valet utav fälg:
https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1156126.jpg
https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1166135.jpghttps://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1166139.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81584/524610_ff4ohs.jpg

I och med ett tändstiftsbyte på bilen upptäckte jag att packningen mellan plenum/y pipa hade spruckit sönder, och eftersom jag gillar laddtryck så bestämde jag mig för en i pipa i alu istället.
träffade  stirrah från 3kgt och köpte mig en redig pipa med packning från samco  wink!
https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1168564.jpg

i och med detta byte tänkte jag byta dumpventilen till en som håller tätt, det blev en evo original återcirkulernade ventil. låter lagom lågt.Denna känndes mycket robustare än originial dumpen som dessutom (!) läcker (bypass)
https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1175108.jpg
https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1175793.jpg
https://www1.garaget.org/archive/82/81584/105768/105768-1175865.jpg


så står bilen i dagsläget! Ska in på en 4hjulsinställning snart, sedan ska jag ge mig på motorrummet med nya silkonslangar, lite kolfiber, nya mätare, spacers till bakhjulen osv.. stay tuned

då jag endast är 17 så ditter jag och väntar jag på körortet i en sånhär barnstol:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81584/524618_n5oe17.jpg

Kännde att det var dags för en update då det har hänt lite grann, både gott och ont!

Hade lite nät över så detta monterades kjolpaketet:
http://img264.imageshack.us/img264/5751/dsc01408g.jpg
så blev det:
http://img105.imageshack.us/img105/9981/dsc01450.jpg

sedan hände en liten rakbladsolycka i skolan när jag skulle maskera en ratt från en selco -67
http://img205.imageshack.us/img205/1972/dsc01456.jpg
som resulterade i 3stygn i 2fingrar som upprepades 2 gånger då nån jävel sydde fel yikesP  10h på akuten (jätterolig fredag!!)

då känner man sig ungefär såhär:
http://img205.imageshack.us/img205/2944/dsc01461.jpg

när jag kunde börja arbeta igen gav jag mig på laddtrycksmätaren som inte ville ge utslag. Visade sig att jag hade köpt en (!)kopia på autogauge på ridetech. Provtryckte denna och den visade bara 1.52 bar fel, så den blev skrot. istället pimpade jag min gamla vdo mätare!
http://img205.imageshack.us/img205/5931/dsc01470.jpg

mätartavlan och dess belysning fick bli ett upphettat tanklock till 125an:
http://img264.imageshack.us/img264/8711/dsc01472.jpg

TACK Ridetech, nu kan jag äntligen hålla koll på laddtrycket på fiddyn!

åkte iväg för att se kompisen nya R-däck till sin z06a:
http://img264.imageshack.us/img264/8480/dsc01465.jpg
han blev gankska ledsen när jag sa att jag ändå hade mer drivande däcksyta..



sedan upptäckte jag hur extremt fula mina sidopaneler var och letade efter nya på 3000gt forumet. men   jag bestämde mig för att försöka fräscha upp dem istället!

såhär ser de ut när man plockar loss sidopanelerna!
http://img205.imageshack.us/img205/2535/dsc01475.jpg

såhär fula var dom, sprucka i klarlacken och prickiga!
http://img205.imageshack.us/img205/3231/dsc01480.jpg

började våtslipa, hade bara 600papper hemma så jag gnuggade det mot diskhon några minuter för att slipa ner pappret lite.. jävlar vad ren diskhon blev!!!
http://img105.imageshack.us/img105/4889/dsc01482.jpg

Efter lite slipning blev de såhär matta!
http://img105.imageshack.us/img105/7489/dsc01484.jpg

då började man undra om klarlacken kommer göra den glansig igen..
men så kom jag på att jag har en polermaskin hemma, så jag körde lite med autosol:
http://img105.imageshack.us/img105/7753/dsc01485.jpg

Och se så fint det blev!!!
http://img105.imageshack.us/img105/5192/dsc01487.jpg
blev nästan så bra så jag börjar undra om jag verkligen ska klarlacka.. men det får väl bli så iaf!

Idag kom Stirrah på gorg förbi med ett par nya klarglasblinkers!
http://img205.imageshack.us/img205/5471/dsc01490.jpg

just nu håller jag på att bygga om hela multimedianläggningen, så nästan all inredning är ursliten.
det var allt för denna gången, hoppas nån finner detta läsvärt.

MVH Viktor



lämna gärna en kommentar om vad ni tycker om bygget.
Jag uppskattar konstruktiv kritik!
Senast redigerat av santa_cruz (11 mars 2009)

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
26 februari 2009
#2
Tycker det ser grymt ut! Fast en sänkning skulle sitta bra, men de antar jag att du ska göra inom sin tid? smile


10 sec före dig...
540 Inlägg
26 februari 2009
#3
ser bra ut än så länge!


52 Inlägg
26 februari 2009
#4
ser bra ut..smile

Das Auto

EasyCarbon
173 Inlägg
26 februari 2009
#5
ser riktigt mysigt ut.. fortsätt såhär så kommer du glida runt i en riktigt snygg kärra sen... Följer med spänning!

200sx S13 -92
The devil is not as frightful as he is painted

678 Inlägg
26 februari 2009
#6
Ser mycket bra ut! detta kommer följas

JDM
593 Inlägg
26 februari 2009
#7
Va kul med en historia bakom big_smile
Grattis till bilen och måste säga att det var en riktig läckerbit.
Men nu eyes on the price! Ta kortet på rekordtid efter 18årsdagen och ut och kör!

Det ska vara JDM och bana!

67 Inlägg
26 februari 2009
#8
ser riktigt bra ut, ruggig förstabil=)
Jag sitter själv o väntar tills man kan ta ut bilen på sommarsulorna
och åka den efterlängtade första rundan i sin egen bil med körkort, inte långt kvar nu=)


R1 driver!
5 128 Inlägg
26 februari 2009
#9
Skoj, din bil ser riktigt fin ut smile Får hoppas att du har kortet i handen snart då smile


678 Inlägg
12 mars 2009
#10
Hur går det med uppdateringar smile?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
12 mars 2009
#11
ser bra ut, men ta och lägg ett gäng timmar till på insuget med polermaskinen då det ser ut att vara långt ifrån klart, alt. lacka det om du inte orkar gå hela vägen.


11 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#12
sir_daniel skrev:
ser bra ut, men ta och lägg ett gäng timmar till på insuget med polermaskinen då det ser ut att vara långt ifrån klart, alt. lacka det om du inte orkar gå hela vägen.

det är långt ifrån klart, men ännu längre ifrån original! Kommer höggalsnpolera insuget samt tryckrören när jag finner tid för detta!

just nu håller jag på med multimediaanläggningen, har rivit ur all inredning och börjat dra kablar!
Alla högtalare är också inköpta samt baselement!

jag återkommer snarast med en update!

Galen
849 Inlägg
12 mars 2009
#13
Jäklar! Du måste jobbat som ett ass för att få råd med den bilen yikes jag kom ihåg att jag jobbade skit mycket för att få råd med min bil och din lär väll ha kostat minst det dubbla! Aja lycka till med projektet och en riktigt fin bil du skaffat dig!

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

1 255 Inlägg
12 mars 2009
#14
Ser riktigt bra ut fast de första ja hade gjort om ja skaffat en 3000gt av den äldre modellen är o byta lyftarna så man slipper de där tråkiga knackande ljudet från motorn.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

678 Inlägg
12 mars 2009
#15
santa_cruz  Du kan ju inte uppdatera ditt första inlägg för då vet man itne när du har uppdaterat tongue
uppdatera gärna nytt inlägg varje gång så man ser när du har uppdaterat tongue
Fortsätt med jobbet blir riktigt bra det här smile

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
12 mars 2009
#16
såg riktigt fint ut smile

C H E V R O L E T <3

Med.lem
3 759 Inlägg
12 mars 2009
#17
Gillar sånnna sorters projekttrådar, du skriver det lite som en historia, det är riktigt kul att läsa.
Hoppas du är nöjd med bilen till du har lappen i handen  smile

MVH
Senast redigerat av Mr_EmCom (12 mars 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Random Hero
4 047 Inlägg
12 mars 2009
#18
mkt bil för o va en förstabil :p men du gör ett bra jobb, keep it up

Dog food lid. Backwards

Egenföretagare
2 496 Inlägg
12 mars 2009
#19
Ser ju riktigt bra ut ! Kämpade själv med första bilen innan man var 18 å hade körkort, ryckte bra i fingrarna när man fick ta cykeln till skolan när bilen väl stog där hemma i över 1år ! wink

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

x40
1 209 Inlägg
12 mars 2009
#20
ser mycket bra detta och grattis. mycket fin bil du har köpt, och lycka till med körkort och hoppas att du tar d snart. kommer att följa detta..

Volvo S40 turbo.


Sök