2875
Sök

Mercedes 123a 300d vevhusventilation

1 313 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#1
Något har hänt, bilen har fått mycket vevhusgaser bara pyr ur oljepåfyllningslocket, vad kan det vara? motorn som håller på att bli slut?? har gått 30000 mil och varit servad regelbundet så jag tycker det är lite konstig om den skulle vara slut.

för övrigt går motorn jättebra, startar lätt när det är kallt och går fint. har dock observerat att den börjat läcka olja vid toppackningen på högra sidan (under insuget)

Någon som vet något? mvh
Senast redigerat av Volvofarfar (27 februari 2009)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

204 Inlägg
27 februari 2009
#2
luktar det avgaser om det?? är nog så att topplockspackningen har gott


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 februari 2009
#3
Misstänker att du har fått samma problem som många bilar när det är såpass kallt. sad
Vevhusventilation har fryst sönder, eftersom det blir övertryck, oljepåfyllningslocket lyft upp och lukta som om bilen skulle brinna.
Det brukar finnas olja lite överallt, men det är inget problem med toppackningen.
Du måste bytta det som har gott sönder plus ventilkappackning.
det går att bytta delen men tyvär, det är inte billigt
Det finns bil modeler med vevhusventilation som inte är skyddad mot kyllan och det händer att dom fryser, ofta import, tyvär.
Senast redigerat av alain (27 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 313 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#4
Jo det luktar typ avgaser och gammal olja.... Började i sommras så vevhusventilationen har inte frusit sönder..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

106 Inlägg
11 mars 2009
#5
Låter som toppackningen är på väg och ge sej... Ganska konstigt, för en 300d brukar ju vara odödlig ;D big_smile

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!

263 Inlägg
11 mars 2009
#6
prova me att köra me öppen vevhusventilation och märker du att den går bättre då har du hittat felet. Har själv liknande problem men inte hittat felet än men jag är på god väg smile

Bjuuuu han!!

1 313 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#7
har redan provat med öppen vevhusventilation...och nu har det blivit värre,,är precis som om bilen ska börja brinna...prestandan är det dock inget fel på...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 313 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#8
någon med mer förslag...motorn har gått ca 200 mil sedan jag skrev sist...ingen skillnad...hmmm hjälp

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 maj 2009
#9
skruva av toppen och kolla igenom allt i den
kör den i diskmaskin om du inte är så rädd om den brukar jag göra o rent å fint blire wink
att den trycker ur sig ur oljepåfyllningslocket så fick jag lära mig på Motrab (renoveringsfirma för dieselmotorer) att antigen är ventilsätena slitna eller så är något eller några foder dåliga



Sök