3280
Sök

*Turbo Upgradering på Volvo S60 2.5T*

105 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej till alla här på garaget...


Sen ett tag tillbaka har jag haft funderingar på att byta TURBO på min S60.
Som läget är nu så är det lättrycks turbo i den.
Har haft funderingar på att byta till S60 T5-ans turbo eller S60 R turbon.

Men Det jag inte vet om de turbo passar rakt på min eller måste jag modifiera nått innan jag sätter dit sån snurra? Eller om det går alls att bara byta så.

Så är e nån där ute som har gjort det eller vet mer fakta om det så hade jag vart jätte tacksam om du/ni hör av er till mig...


Tackar så mycket för alla svar..

Mvh/ jasko...


1 268 Inlägg
1 mars 2009
#2
SilverDevil skrev:
Hej till alla här på garaget...


Sen ett tag tillbaka har jag haft funderingar på att byta TURBO på min S60.
Som läget är nu så är det lättrycks turbo i den.
Har haft funderingar på att byta till S60 T5-ans turbo eller S60 R turbon.

Men Det jag inte vet om de turbo passar rakt på min eller måste jag modifiera nått innan jag sätter dit sån snurra? Eller om det går alls att bara byta så.

Så är e nån där ute som har gjort det eller vet mer fakta om det så hade jag vart jätte tacksam om du/ni hör av er till mig...


Tackar så mycket för alla svar..

Mvh/ jasko...

vad jag förstått så e det vekare stakar i LTT motorn jämfört me FTT motorn.... så jag tippar på att man får byta ut några komponenter om det skall lira bra ihop utan problem

105 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#3
LazerHawke skrev:
SilverDevil skrev:
Hej till alla här på garaget...


Sen ett tag tillbaka har jag haft funderingar på att byta TURBO på min S60.
Som läget är nu så är det lättrycks turbo i den.
Har haft funderingar på att byta till S60 T5-ans turbo eller S60 R turbon.

Men Det jag inte vet om de turbo passar rakt på min eller måste jag modifiera nått innan jag sätter dit sån snurra? Eller om det går alls att bara byta så.

Så är e nån där ute som har gjort det eller vet mer fakta om det så hade jag vart jätte tacksam om du/ni hör av er till mig...


Tackar så mycket för alla svar..

Mvh/ jasko...

vad jag förstått så e det vekare stakar i LTT motorn jämfört me FTT motorn.... så jag tippar på att man får byta ut några komponenter om det skall lira bra ihop utan problem

japp.. har härt det med .. .men om man tittar på trimföretag så byter de turbo på en lättryckaren så blir det oftast en turbo som motsvarar i mitt fall en T5-a... o så mappar de den o så,,
Så jag vet inte riktigt vad man ska göra där,... Vissa säger att man kan byta bara rakt av o sen mappa bilen  så blir det bra o vissa säger som du sa..


185 Inlägg
2 mars 2009
#4
Det går att byta till ett agg som sitter i T5:an, är ju ett 16T.
Sen måste du fixa en ny programvara för det nya aggregatet.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 mars 2009
#5
micke777 skrev:
Det går att byta till ett agg som sitter i T5:an, är ju ett 16T.
Sen måste du fixa en ny programvara för det nya aggregatet.

Efter -05 tror jag det var, så fick T5orna mer hk och KKK24-aggregatet även dom.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

105 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#6
micke777 skrev:
Det går att byta till ett agg som sitter i T5:an, är ju ett 16T.
Sen måste du fixa en ny programvara för det nya aggregatet.

ok,, Har tänkt det.. har steg 2 från SCT ifrån kungälv..
Tänke byta turbon o sen dra iväg till de o mappa den.. Eller måste jag omprogramera mer än så?


Reservdansk
6 271 Inlägg
2 mars 2009
#7
Spridare, LMM-hus, kanske downpipe och sportkat och intercooler?

Det skulle i alla fall jag satsat på innan mappning, inte lönt enbart pga byte av turbo. smile
Senast redigerat av TurbOla (2 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

105 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#8
TurbOla skrev:
micke777 skrev:
Det går att byta till ett agg som sitter i T5:an, är ju ett 16T.
Sen måste du fixa en ny programvara för det nya aggregatet.

Efter -05 tror jag det var, så fick T5orna mer hk och KKK24-aggregatet även dom.

Jepp.. men jag tänte på den t-5:a till 2004..
för att jag har en 2004...
Hoppas att det går bara att ansluta den på min nuvarande grejer så man inte behöver modda nått..


185 Inlägg
2 mars 2009
#9
Du kan säkert göra en liten uppdatering på SCT med den programvara du har nu.
Ring o hör vad dem säger om det. Mappa känns lite överskattat på det lilla.

105 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#10
TurbOla skrev:
Spridare, LMM-hus, kanske downpipe och sportkat och intercooler?

Det skulle i alla fall jag satsat på innan mappning, inte lönt enbart pga byte av turbo. smile

Sportsystem har jag redan.. sitter 3"tums hela vägen med racekat o så..Samma sportsystem som på T-5-an
intercooler borde jag kanske byta med....
o spridare....smile


105 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#11
micke777 skrev:
Du kan säkert göra en liten uppdatering på SCT med den programvara du har nu.
Ring o hör vad dem säger om det. Mappa känns lite överskattat på det lilla.

ok.. . Har varit i kontakt med de.. De slänger in steg tre program o mappar den lite så lär det funka änligt de.
Så man får väl hoppas på det..


185 Inlägg
3 mars 2009
#12
Låter bra det! Det kommer nog fungera bra, lite extra inställningar för just din bil e ju bara positivt.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 mars 2009
#13
TurbOla skrev:
Spridare, LMM-hus, kanske downpipe och sportkat och intercooler?

Det skulle i alla fall jag satsat på innan mappning, inte lönt enbart pga byte av turbo. smile

Det är absolut lönt att byta bara turbo.
Men ett 16T agg och avgassystem och en mappning så lämnar den nästan lika mycket som en Steg 3 T5:a gör.
LMM behöver man inte byta.
Intercoolern hänger med till ca 350 Hkr sen börjar den blir för dåligt flöde/kylning i.
Senast redigerat av Busgrabb (3 mars 2009)

Autotech

105 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#14
Busgrabb skrev:
TurbOla skrev:
Spridare, LMM-hus, kanske downpipe och sportkat och intercooler?

Det skulle i alla fall jag satsat på innan mappning, inte lönt enbart pga byte av turbo. smile

Det är absolut lönt att byta bara turbo.
Men ett 16T agg och avgassystem och en mappning så lämnar den nästan lika mycket som en Steg 3 T5:a gör
LMM behöver man inte byta.
Intercoolern hänger med till ca 350 Hkr sen börjar den blir för dåligt flöde/kylning i.

Okej..

Jag har redan 3" tums avgassystem på bilen.
Klarar orginal intercooler upp till 350 hk.. Det var som fan.. då är de rätt överdimensionerade..
tackar för info....



Sök