Jag gillar volvo som ni alla kanske märkt! Lättmekade, lätt att få tag i reservdelar (lådor drivaxlar) mm.. sen kryp avstånd till Jb gör saken ganska enkel! Hade som ni kanske vet en svart 850 t5r innan men den såldes till skellefteå i slutet av sommaren. Under vintern drog jag mig tillbaka men det tog inte lång tid innan jag blev sugen igen. kollade hela tiden efter tomma karosser, dvs s70 men även 850 men var sugen på något lite nyare. Eftersom jag var sjukt sugen på en vit bil hade det varit trist att köpa en t5a eller en R som var fin i lacken och lacka om den. de är dyra med!
Sen hittade jag en annons från en kille som hade en S70 turbo femma med motorn vid sidan av, var tacklucka (vilket är ett krav) r-mätarhus, r-front, ny xc grill och ett par 19" med okey däck. Killen hade haft bilen två år, men strax efter inköp började automatlådan slira och han rev ur motor och låda. syfter var att konvertera till manuell men under tiden var motorn i en 240 och även någon 740 har jag för mig. så han var i behov av cash och ville bli av med den. Skulle aldrig lackat så dyrt om jag inte fått bilen så billigt, så det går nästan jämt ut med en fin s70 med samma mil och utrustning.
Anonnsen hittades, hade bara varit inne i 6 min på blocket. inte så mycket att snacka om, det var billigt, betalade in en liten summa så han skulle hålla bilen till mig, och dagen efter stack vi och hämtade den, en bit utanför linköping!
Allt var redan ganska klart om planerna ang bilen, den skulle bli lexus white pearl, vet inte hur många gånger man stått full på stan och spanat in den färgen! sååå jävla klockren! därför jag ville ha s70 då den är mer rundare former än 850 och den lacken hade inte passat på en 850 då deen är kantigare!
Hittade en s70r inredning, svart mocka från en smälld bil. åkte till värnamo och shoppade den. Var ju ljus bastu skinn inredning och är ju ingen hitt direkt !
GM coilovers beställdes från xtremt.se, Ringde thomas på tm racing och han skickade en bur + delrin bussningar till länkarmarna. Hade tänkt att ha samma bussningar i subframe men det hade blivit alldeles för hårt och skakigt.
Sammanfattar skiten här!
Motor:
* 2.3 Liters överladdad 5a
* Kommer inte vara orginal, mer säger jag inte just nu!!!!
Växellåda:
* m56H med quaife diff
Chassi och hjulupphängning:
* Hårdare bussningar i länkarmarna gjorda i flygplans aluminuim och delrin
* GM justerbara Coilovers fram + bak (kan bli sjukt låg)
* Halvbur så man kan ha baksäte, bra om man ska köra lite damer :lapa:
Fälgar, däck och bromsar:
* 18" svarta Team dynamics racing 8" breda fram och även bak..
* 19" Volvo "R" fälgar med skitdäck, ska lackas i något vågat! (bara glida med då 19" är för tungdraget)
* 225/40/17 Yokohama Parada (Gata)
* S60R bromsar fram + bak
* S60R belägg fram + bak (fårse hur frambeläggen håller, kör slut på dom först)
* S60R skivor fram + bak, dvs 330 millimeters fram + bak
* Stålomspunna bromsslangar fram + bak
Interiör och elektronik:
* S70R svart mocka intredning, elstolar mm,
* R- mätarhus
* Fullutrustad, farthållare stora färdatorn mm mm!
Bilstereo och multimedia:
* Orginal högtalare och sterio än så länge, fårse om det finns pengar kvar...
Exteriör / Styling:
* Tacklucka !
* R- front
* C70- 03 klarklas
* Xenon i halvljus + dimljus
* R-vinge (dock inte monterad, inte säker på om jag ska ha vinge! vad tycker ni!?)
* S60 sidoblinkers
* igen spacklade låskolvar i dörrhandtagen
Påväg hem!
Tvättad, på väg in i garaget för första gången
Buren på plats, även all den beige fula skinn inredningen ur!
Uppe på lyften, byter bussningar i länkarmarna, även monterat coilovers runt om
S70R inredningen i, naaaaajs :haftig:
här syns effekten lite, men svårt som fan att få fram det med kamera måste ses i verkligheten
C70 -03 klarglas med usa blinkers införskaffades förra veckan
Även en uppsättning bromsar, sprillans nya S60R bromsar
Slutligen en bild på 850in jag hade innan så ni vet vem jag är om ni nu känner igen den svarte...
Hos lackeraren!
i lackboxen
Motorummet lackat
Taket
Twinpipe !
Klarlack på
här är några smakprov 8)
Här kommer update efter jag varit hos lackeraren 8)
Gammal bild jag hittade när den grundades
Här är pärlan!!
Motorummet lackas det med, i bakrunden syns trösklar, skärmar och lite annat gott!
Trösklar
Framskärmarna helt klara, polerade och allt, här syns det att det blänker
R-fronten och bak stötisen, igenlagda torkar hål på R-fronten, och twin pipe på baken... köpte mig en s70 awd kofongare på volvo, men den fick moddas lite granna för att bli lika dan på båda utblåsen bak!
Även dörren polerad och klar
Ställbara coilovers
X70 R-inredningen är fin
Twinpipe ska det vara! mullra riktigt med 8)
Avundsjuka arbetskamrater
skärmar, front och hyv monteras inte ännu, då det kan repas/bli bucklor då man grejar med motorn...
bakluckan på
Bakluckan ska justeras lite mera för att sitta perfekt
Däcken som ska användas, hade fått en spik i ett däck som jag var inne med på däckia, fick den där troligtvis i sommar men nu är det ordnat!
Sinnesjukt grepp i dessa! kan verkligen rekommendera!
19" R på väg bort
18" BBS challange på väg hem!
Med R däck på, kan köra slut det sista på dom i rondellen med 945an turbo dieseln.
fick även 1500 imellan för detta bytet
8)
Äntligen! på väg hem!!
dom kollade lustigt
hemma på gården!
Hemma i garaget!
Då kommer lite uppdates från lördagens sysslor!
har grejat med att få på bromsoken bak. har varit en hel del montera på, sen av, sen på sen av, pga av alla mätningar men man kommer närmre varje gång!
här är bilderna
Här ligger bak oken och gömmer sig 8)
Orginal oken och spindlarna åkte av så det small om det! får tillbaka mina spindlar på måndag från en vänn som fräser och borrar nya passande hål till R-oken
Höger bak, här har jag spenderat större av tiden
s70 bromsköld och en ny från s60, skiljer lite som ni ser så det måste fixas lite
Började med att passa in oket
närbild
började punkta lite
Såhär blev det
Var tvungen att använda det gamla s70 innanmätet om man nu kan säga så, och ytterhöljet från bromsskölden från s60. ska snygga till det imon och lägga på kemisk metall för att få det så snyggt som möjligt
Provmontering, sitter som gjutet!
Slänger upp några bilder på inredningen med
Delar av inredningen
Svart innertak, det är grejer det! 8)
Mätarhuset, gott med blåa tavlor
Ska ju ha en sexigt assssss!
lackade adaptrar bak, och en bromsköld i bakrunden. inte fel med bil lyft
Har idag gjort klart bägge bromssköldarna tråkigt arbete, mycket skönt att vara klar!
gjorde även klart det sista på pedalstället. varit endel pyssel med att konvertera från automat till manuell men nu var även det ur världen.
Där har vi ju den!
såhär blev det bak
och såhär blev det fram
fram igen
stålomspunnet skymtas, runt om :twisted:
måste vara lite "mjuka" rör,
Lite grejer som ska med till tm racing
Fastspännd
viill inte ha på fronten pga lätt att få repor/bucklor när motor lyfts i och allt däritill sker. bättre ha ett gäng slit och släng grejer på
Lastat och klart! imon bär det av till katrineholm!
Så står den i dagsläget!
Kommentera!
Sen hittade jag en annons från en kille som hade en S70 turbo femma med motorn vid sidan av, var tacklucka (vilket är ett krav) r-mätarhus, r-front, ny xc grill och ett par 19" med okey däck. Killen hade haft bilen två år, men strax efter inköp började automatlådan slira och han rev ur motor och låda. syfter var att konvertera till manuell men under tiden var motorn i en 240 och även någon 740 har jag för mig. så han var i behov av cash och ville bli av med den. Skulle aldrig lackat så dyrt om jag inte fått bilen så billigt, så det går nästan jämt ut med en fin s70 med samma mil och utrustning.
Anonnsen hittades, hade bara varit inne i 6 min på blocket. inte så mycket att snacka om, det var billigt, betalade in en liten summa så han skulle hålla bilen till mig, och dagen efter stack vi och hämtade den, en bit utanför linköping!
Allt var redan ganska klart om planerna ang bilen, den skulle bli lexus white pearl, vet inte hur många gånger man stått full på stan och spanat in den färgen! sååå jävla klockren! därför jag ville ha s70 då den är mer rundare former än 850 och den lacken hade inte passat på en 850 då deen är kantigare!
Hittade en s70r inredning, svart mocka från en smälld bil. åkte till värnamo och shoppade den. Var ju ljus bastu skinn inredning och är ju ingen hitt direkt !
GM coilovers beställdes från xtremt.se, Ringde thomas på tm racing och han skickade en bur + delrin bussningar till länkarmarna. Hade tänkt att ha samma bussningar i subframe men det hade blivit alldeles för hårt och skakigt.
Sammanfattar skiten här!
Motor:
* 2.3 Liters överladdad 5a
* Kommer inte vara orginal, mer säger jag inte just nu!!!!
Växellåda:
* m56H med quaife diff
Chassi och hjulupphängning:
* Hårdare bussningar i länkarmarna gjorda i flygplans aluminuim och delrin
* GM justerbara Coilovers fram + bak (kan bli sjukt låg)
* Halvbur så man kan ha baksäte, bra om man ska köra lite damer :lapa:
Fälgar, däck och bromsar:
* 18" svarta Team dynamics racing 8" breda fram och även bak..
* 19" Volvo "R" fälgar med skitdäck, ska lackas i något vågat! (bara glida med då 19" är för tungdraget)
* 225/40/17 Yokohama Parada (Gata)
* S60R bromsar fram + bak
* S60R belägg fram + bak (fårse hur frambeläggen håller, kör slut på dom först)
* S60R skivor fram + bak, dvs 330 millimeters fram + bak
* Stålomspunna bromsslangar fram + bak
Interiör och elektronik:
* S70R svart mocka intredning, elstolar mm,
* R- mätarhus
* Fullutrustad, farthållare stora färdatorn mm mm!
Bilstereo och multimedia:
* Orginal högtalare och sterio än så länge, fårse om det finns pengar kvar...
Exteriör / Styling:
* Tacklucka !
* R- front
* C70- 03 klarklas
* Xenon i halvljus + dimljus
* R-vinge (dock inte monterad, inte säker på om jag ska ha vinge! vad tycker ni!?)
* S60 sidoblinkers
* igen spacklade låskolvar i dörrhandtagen
Påväg hem!
Tvättad, på väg in i garaget för första gången
Buren på plats, även all den beige fula skinn inredningen ur!
Uppe på lyften, byter bussningar i länkarmarna, även monterat coilovers runt om
S70R inredningen i, naaaaajs :haftig:
här syns effekten lite, men svårt som fan att få fram det med kamera måste ses i verkligheten
C70 -03 klarglas med usa blinkers införskaffades förra veckan
Även en uppsättning bromsar, sprillans nya S60R bromsar
Slutligen en bild på 850in jag hade innan så ni vet vem jag är om ni nu känner igen den svarte...
Hos lackeraren!
i lackboxen
Motorummet lackat
Taket
Twinpipe !
Klarlack på
här är några smakprov 8)
Här kommer update efter jag varit hos lackeraren 8)
Gammal bild jag hittade när den grundades
Här är pärlan!!
Motorummet lackas det med, i bakrunden syns trösklar, skärmar och lite annat gott!
Trösklar
Framskärmarna helt klara, polerade och allt, här syns det att det blänker
R-fronten och bak stötisen, igenlagda torkar hål på R-fronten, och twin pipe på baken... köpte mig en s70 awd kofongare på volvo, men den fick moddas lite granna för att bli lika dan på båda utblåsen bak!
Även dörren polerad och klar
Ställbara coilovers
X70 R-inredningen är fin
Twinpipe ska det vara! mullra riktigt med 8)
Avundsjuka arbetskamrater
skärmar, front och hyv monteras inte ännu, då det kan repas/bli bucklor då man grejar med motorn...
bakluckan på
Bakluckan ska justeras lite mera för att sitta perfekt
Däcken som ska användas, hade fått en spik i ett däck som jag var inne med på däckia, fick den där troligtvis i sommar men nu är det ordnat!
Sinnesjukt grepp i dessa! kan verkligen rekommendera!
19" R på väg bort
18" BBS challange på väg hem!
Med R däck på, kan köra slut det sista på dom i rondellen med 945an turbo dieseln.
fick även 1500 imellan för detta bytet
8)
Äntligen! på väg hem!!
dom kollade lustigt
hemma på gården!
Hemma i garaget!
Då kommer lite uppdates från lördagens sysslor!
har grejat med att få på bromsoken bak. har varit en hel del montera på, sen av, sen på sen av, pga av alla mätningar men man kommer närmre varje gång!
här är bilderna
Här ligger bak oken och gömmer sig 8)
Orginal oken och spindlarna åkte av så det small om det! får tillbaka mina spindlar på måndag från en vänn som fräser och borrar nya passande hål till R-oken
Höger bak, här har jag spenderat större av tiden
s70 bromsköld och en ny från s60, skiljer lite som ni ser så det måste fixas lite
Började med att passa in oket
närbild
började punkta lite
Såhär blev det
Var tvungen att använda det gamla s70 innanmätet om man nu kan säga så, och ytterhöljet från bromsskölden från s60. ska snygga till det imon och lägga på kemisk metall för att få det så snyggt som möjligt
Provmontering, sitter som gjutet!
Slänger upp några bilder på inredningen med
Delar av inredningen
Svart innertak, det är grejer det! 8)
Mätarhuset, gott med blåa tavlor
Ska ju ha en sexigt assssss!
lackade adaptrar bak, och en bromsköld i bakrunden. inte fel med bil lyft
Har idag gjort klart bägge bromssköldarna tråkigt arbete, mycket skönt att vara klar!
gjorde även klart det sista på pedalstället. varit endel pyssel med att konvertera från automat till manuell men nu var även det ur världen.
Där har vi ju den!
såhär blev det bak
och såhär blev det fram
fram igen
stålomspunnet skymtas, runt om :twisted:
måste vara lite "mjuka" rör,
Lite grejer som ska med till tm racing
Fastspännd
viill inte ha på fronten pga lätt att få repor/bucklor när motor lyfts i och allt däritill sker. bättre ha ett gäng slit och släng grejer på
Lastat och klart! imon bär det av till katrineholm!
Så står den i dagsläget!
Kommentera!
Senast redigerat av Lithman (26 augusti 2009)
0
0
0
0